Laga mat i absid?

Det brukar krävas håliduken innan funderingerna blir seriösa. Orsakssammanhang brukar kräva att barnet bränner sig först. Det trista i kråksången är att det gör mycket ont att ta bort smält nylon.
De flesta jag känner eldar friskt där det bestämt avråds från det.
Att man måste elda inne i tältet när vinterstormarna inte ger andra möjligheter tas som intäkt för allt annat myseldande.
Varför vill ni inte bära på eldtält då?
Alla köksbestyr med köket inne i tältet ökar risken för att man snabbt kan bli av med tältet, fast det visst ni väl redan.
I björnland upprättas köksplats minst 100 m från förläggningen.
Matspill är rätt skönt att ha utanför tältet.

Att laga mat 100m från tältet pga björnfaran känns väl inte direkt som normalförfarande i svenska fjäll och skogar? Är det något du faktiskt själv praktiserar?

Sedan är det ju som redan påpekats stor skillnad på olika absider... Själv har jag GT-absider på mina tält och har följdaktligen rätt gott om både plats och höjd för att köra köket i absiden.
Utan GT är det förstås en annan femma...

Uffe
 
Senast ändrad:
Någon här som kör bil fortare än 50 km i timmen, eller åker buss ibland som kör fortare än 50 km i timmen. Har ni provat att krocka med en annan bil i 50 km i timmen för att se vad som händer?

Alltid intressant retorik det där.
 
Om vädret tillåter eldar jag hellre utomhus (möjligen bortsett från frukost), men jag har absolut inga samvetskval över att köra ett gammalt Trangia-kök i mitt tunneltält med GT-absid, i synnerhet inte vintertid när man kommer ytterligare 30 cm från tältduken.

I ett tunneltält utan GT-absid (t.ex. Hilleberg Nammatj) skulle jag förmodligen kroka undan innertältet för att göra absiden större. Går inte det, och valet står mellan att gå ut och frysa arslet av sig eller stanna inne och hungra ihjäl, skulle jag köra på, om än försiktigt.

Jag själv skulle inte köra igång ett MF-kök i min absid om det gick att undvika, men det beror bara på att jag inte har tillräcklig erfarenhet av att elda MF-kök för att undvika att lågorna under förvärmning flammar upp till halvmeterhöjd eller mer.

Om jag bara får träna lite med MF-köket under bättre omständigheter skulle jag antagligen lära mig att undvika okontrollerade lågor, och då skulle det också gå bra.

Jag har aldrig läst/sett/hört om någon som faktiskt eldat upp sitt tält med köket i absiden (trots att det verkar vara vedertagen praxis bland både amatörer och proffs). Visst är konsekvenserna potentiellt allvarliga, men hur stor är risken? Jag cyklar utan hjälm. Inte för att jag tror att jag överlever att få skallbenet krossat mot en trottoarkant, utan mest för att jag tror att jag kan undvika just det.
 
Jag eldar i absiden med bensinkök, men brukar vika bort tältduken under förvärmningen och ta tillbaka den när det är uppvärmt - hur mycket öppning i absiden jag lämnar beror på vädret.
Känns som hanterbar risk.
 
I GT-absid eldar jag gas på sommaren och bensin på vintern, men man får vara försiktig.
Jag var nära på göra bort mig för kanske 7 år sedan, när jag skulle tända gasköket en morgon. Låg i sovsäcken och stödde mig på ena armen, så jag kunde bara använda en hand. Vred på gasen och skulle snabbt tända, men tändstickan gick av, och det hann komma ut en del gas. När jag fick fyr på en ny tändsticka slickade en ordentlig eldboll under tältduken.... läskigt. Är numnera noga med att alltid tända stickan innan jag vrider på, som man ska göra... och jag kliver ur sovsäcken ordentligt först.
På vintern gräver jag gärna ur 50cm, och tycker det känns som 1,5m är hyfsat säkerhetsavstånd. Om vädret inte är allt för dåligt brukar jag dessutom öppna dörren när jag ska tända... undviker att fylla flaskor och förvara mer än den lilla pumpflaskan i tältet (använder pulka).

Jo, jag har sett ett tält brinna, det var inte meningen, och det gick fort...
 
Jag lagar all mat i absiden, torkar kläder och andra grejer mm. och jag har ett gammalt Primus 123 som jag kör på diesel. Med den ordentligt tilltagna ventilationen i mitt Hillebergtält så kan man nog elda med ett dussin kök samtidigt utan risk. Köket har aldrig varit i närheten av att flamma upp, gör man bara rätt så, och tältduken är ju brandskyddsimpregnerad och långt borta från köket så jag ser inte att det skulle vara nån som helst risk att fortsätta elda kök i tältet.
 
inte någon...

Hur många har du läst om som har dött så så?

Jag kan inte dra mig till minnes någon men kanske för att många väljer att just inte köra det syrekonsumernade köket i ett slutet utrymme men en avlägesen kamrat har hittat dåsiga personer i ett tält som värmde sig genom att köra bensinköket i absiden. Kunde ev ha gått illa.
Bestämemr sig "Norska FOI" för att undersöka det är det nog inte helt ofarligt, just otillräcklig syretillförsel som kan uppstå i en tältabsid var orsaken till ökad produktion av just kolMONOxid.

Här är en liknande tråd:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=59316

Har du läst utredningen?
http://rapporter.ffi.no/rapporter/97/04713.pdf

/Patrik
 
Kombinationen isregn och elda i tältet är speciellt olycklig då redan den första vid mer än ett tillfälle lett till tragiska konsekvenser.
Har varit nära när det slutade illa.
 
oj, vad för tält?
för inte är väl alla det?
Ett Hilleberg Keron 4 GT som ska vara flammskyddsbehandlat enligt uppgift. Jag vet inte om alla är det då detta inte är avsett för den allmänna marknaden. Jag tänker dock inte testa att elda på det då jag planerar att ha det resten av min aktiva tid i skog och mark och på öar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sunne Laga mat i tält! Bo och sova 15
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
Elvah Laga småhål i innertältduk Bo och sova 15
hästtjejen Laga dunsovsäck? Bo och sova 5
maratonic Laga Thermarest med cykellagning? Bo och sova 4
daniel81 Laga dragkedja på sovsäck Bo och sova 7
SnowFlax Laga hål i sovsäck Bo och sova 4
graesen laga uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 4
Strövis Går luftmadrassen att laga.... Bo och sova 1
mickesommar laga hål på ett hilleberg nallo 2 Bo och sova 7
Pseudonym "Laga" dragkedja på sovsäck? Bo och sova 4
mattiasbackman Laga tältgolv Bo och sova 3
Ix Laga tältbotten Bo och sova 0
Gryningsflickan Laga Hillebergtält? Bo och sova 9
Mezzner Hur laga Hillebergstält på bästa sätt? Bo och sova 37
emblamalva Laga sovsäck Bo och sova 1
Egel Laga tält Bo och sova 2
pqrstuv Laga tält? Bo och sova 6
Hans Linde laga tältbågen på et North face Bo och sova 1
Karpaterna.se Everest Flexible Mat Bo och sova 7
ssundin Down mat pumpning, hjälp! Bo och sova 5
GustavOh Ground sheet inkl absid för HB Anjan? Bo och sova 16
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Salmiak Självstagande tält med sitthöjd och absid, ca 2,5 kg? Bo och sova 21
akta 2p Kupoltält med absid Bo och sova 8
tjoohoo Tält med stor absid. Bo och sova 12
EUV Kaitum med eller utan absid?? Bo och sova 7
roccster Säkra absid för hund Bo och sova 4
modan Absid på Keron 3 mfl. Bo och sova 2
TÄLT MED STOR ABSID FÖR LÅNG MÄNNISKA Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.