Elektrolyt tabletter ?

Hej

Letar efter elektrolyt tabletter som man kan lägga i vattnet för att få i sig dom nödvändiga salterna mm under långturer i värmen.

Någon som använder sådant som kan tipsa om lämpliga produkter ?

Såg att Pedalogerna säljer en typ men har aldrig hört talas om det märket.

/T
 
Apoteken bör ha kosttillskott för aktiva personer.
Annars finns Resorb som är ungefär samma sak som Bakis. Bakis ska användas för att inte få baksmälla. Resorb är vätskeersättning då man är magsjuk. Så resorb bör fungera och den med apelsinsmak är god i smaken.
 
Jag plussar på tipset om Resorb.
Jag är rätt dålig på att dricka tillräckligt innan/under tiden jag rör på mig, mer än en gång har träningspasset/frilufsar-dagen slutat med illamående och sprängande huvudvärk, särskilt när jag börjar om att träna efter ett längre uppehåll. Resorb gör en enorm skillnad för mig! En tablett i en halvliter vatten är en billig och bra sportdryck för mig när jag svettas mycket och/eller det är en heldagsaktivitet.

Hallonvarianten är min favvo, svartvinbär tvåa, apelsin trea, men som priset är kan du ha råd att shoppa på dig alla smakerna och se vilken just du gillar bäst.

(Jag vet att ett sätt att undvika att må illa när man börjar om att träna kan vara att aldrig sluta så att jag måste börja om... men, men...)
 
Tack för tipsen,det var produkter jag aldrig har hört talas om.

Verkar enkelt att få tag på också vilket är en bonus så man slipper fraktkostnader och allt sådant.

/T
 
Kan bara instämma i Resorbhyllningarna. Jag är en sån person som lätt får huvudvärk vid dålig vätskebalans och då är Resorb en klippa i stormen. Jag tycker det gör skillnad vid varmt väder även om man inte följer resorbs rekommendationer (1 tablett till 1,5dl vatten blir snordyrt)
 
Om man är snål.

Kan bara instämma i Resorbhyllningarna. Jag är en sån person som lätt får huvudvärk vid dålig vätskebalans och då är Resorb en klippa i stormen. Jag tycker det gör skillnad vid varmt väder även om man inte följer resorbs rekommendationer (1 tablett till 1,5dl vatten blir snordyrt)

Så finns det ett standardrecept på vätskeersättning.
  • 1 liter kokt och avsvalnat vatten
  • 6 teskedar strösocker
  • 0,5 tesked salt.
Billigare blir det knappast.

Mikael
 
Mjo, men om jag förstår trådskaparen rätt så vill han ha något för att ersätta ALLA elektrolyter och inte bara natriumet och då blir koksalt inget bra.
 
Jag tycker det gör skillnad vid varmt väder även om man inte följer resorbs rekommendationer (1 tablett till 1,5dl vatten blir snordyrt)

Håller med. 0,5 - 1 tablett per halvliter funkar bra som sportdryck för mig.
Rekommendationerna på Resorb-förpackningarna är ju i syftet vätskeersättning, efter typ magåkommor eller kraftigare uttorkning.
 
Det finns en intressant studie om hur vi skall få i oss och huruvida det fungerar eller sköljs ut.
Förvisso var studien på vitaminer men även spårämnen. Alla kan uppenbart inte ta upp ren form utan måste gå omvägen via mat, nerbrytning och barlast.
Själv testade jag att sluta med spårämnestillskott men blev noggran på vad jag la in i lådan. Resultatet blev en rejäl förbättring.
Trist att handla tillskott för 1000lappar om det inte fungerar för dig.
 
Finns färdiga tabletter

När jag sprungit marathon och tvådagars fjällmarathon har jag använt:

Hammer Endurolytes "E-caps"
Tillverkare: Hammer Nutrition

Det perfekta vapnet mot kramp! Under långa lopp är det svårt att hålla salt- om mineralhalten i kroppen på en tillräcklig nivå, resultatet blir kramp.

Elektrolyt-tabletterna innehåller alla mineraler du behöver och är dessutom betydligt enklare att få i sig än litervis med sportdryck. Användning: 1-3 kapslar / timme. Innehåll: 120 kapslar

Gå in på på www.litepac.com (gå in på rödmarkerade "butik")
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.