Roterande hängare

Hej!

Läste följande från en annan sida på Internätet:

Ett återkommande problem med bultar är hängarna lossar och ibland inte går att skruvas åt, bulten bara roterar. Anledningen till att de lossar kan vara att hängaren har belastats år olika håll och på så sätt blivit lös. En annan tänkbar anledning är att bulten lossar en millimeter kanske pga av att klippan har gått sönder lite.

Ibland så går inte hängaren att skruvas fast då gängorna är sönder och istället för att skruvas åt så roterar hela bulten. I grunden är det inte ett problem om vi pratar om att hängaren bara glappar en knapp millimeter eftersom hållfastigheten endast påverkas marginellt. Självklart bör det åtgårdas och det kan säkert finnas situationer där roterande bult kan vara farligt.

När det gäller en ankarbult som roterar så tycker jag att detta inte är något problem bulten endast har lossat en millimeter eller så.

Det som är ett mycket större problem är lösa hängare som inte dras åt eftersom dom på sikt kan skruvas loss från bulten. Klättrare bör därför ha en fast 17 nyckel eller ännu hellre en skiftnyckel för att åtgärda detta problem.

Min fråga är om författaren till texten verkligen har rätt? Min amatörmässiga uppfattning säger mig att lösa hängare beror på dålig borrteknik, slitna borrhuvuden, bultar dragna med för hårt moment och annat hantverksfel. Men jag är inte expert men tänker mig att andra på utsidan har mer kunskap om problemet.
 
Hej!

Min fråga är om författaren till texten verkligen har rätt?

Jag är enig med dig att det finns flera tänkbara orsaker till varför en bulthängare roterar. Finns säkert ett antal orsaker som inte nämnvärt påverkar hållfastheten och ett antal som faktist gör det (om bulten kan dras ut ur hålet eller hängaren dras av bulten).

Jag har oftast med mig en 17 nyckel och har spänt åt många muttrar genom åren. Momentnyckel ska man säkert egentligen ha men har man lite vana så spänner man i alla fall inte för hårt.

Hade jag råkat ut för en lös ankarbult hade jag försökt backa upp den. Om det är en mellansäkring så undersöker jag bulten om den går att dra ut ur hålet därefter häng/hopptest och sen riskbedömning för evt markfall. Oftast klipper jag och klättrar vidare till nästa bult som förhoppningsvis är bättre :)

Någon gång har jag tatt bild och video för att skicka till den lokala klätterklubben/bultaren för att informera om fyndet.

Tex följande bild och video som är från Yttre Lahell (Drammen, Norge), leden "Hole in one" 6-.
O.t...Har dock inte klättrat där nu på nästan 2 år på grund av konflikt med markägaren...

https://youtu.be/P8jvxEFy07Q
 

Bilagor

  • IMG_0185.jpg
    IMG_0185.jpg
    60.7 KB · Visningar: 833
Jag blev lite fundersam till texten. Jag känner igen den till vissa delar, men inte helt.

Det ligger kanske en del i texten, och ofta är det bara så att muttern ska dras åt, men det gäller ju att veta att det INTE ALLTID är så.

Det är dessutom så enkelt att när någon skriver "hållfastighet", då vet man att det är nån som uttalar sig en bra bit över sin kompetensnivå... Utgå från att det inte är det enda felet i en sån text!

Här är en text som i någon mån kan ha varit källa till texten ovan, och jag hoppas att den är till nytta, och aningen mer nyanserad. Självklart innehåller inte den heller alla tänkbara scenarior.
http://bultkommitten.blogspot.se/2011/10/vad-gora-nar-hangaren-pa-bulten-ar-los.html

Nya sidan för Stockholms klätterförbund, http://stkf.se/ innehåller också tips om samma sak i en ännu kortare, men nyttig textversion.

När problemet är att själva skruven snurrar, så är det fullt möjligt att den sitter kvar vid belastning, men det är svårare att göra den bedömningen, så om möjligt är det bra att betrakta bulten som osäker. Vad det sen beror på är mest en fråga för de överintresserade, och inte en fråga att dissekera på lead.
 
Hej!

Min fråga är om författaren till texten verkligen har rätt? Min amatörmässiga uppfattning säger mig att lösa hängare beror på dålig borrteknik, slitna borrhuvuden, bultar dragna med för hårt moment och annat hantverksfel. Men jag är inte expert men tänker mig att andra på utsidan har mer kunskap om problemet.

I stora drag har författaren till texten rätt. Roterande hängare är ofta inget stort problem innan muttern rallar av och hängaren trillar (det händer nu och då om slingor lämnas kvar på projekt och det blåser mycket hårt).

Även i ett mycket rent hål och med en bult dragen till korrekt moment så kommer muttern så småningom ralla upp om kortslingan drar åt sidan när man firar ner. Även där yrkesmänniskor bultat ser man lösa hängare titt som tätt.
 
Huvudsaken är att man upptäcker om expandern är lös och roterar i hålet, det är ett problem, medan lös mutter är "normalt"...
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...