sulitelma-padjelanta

Inget vad

Ser ut att vara ett vad i östra änden av Råvejavrre i det fallet. Nån som känner till dessa ställen?

I östra änden av Råvejavvre ligger den berömda stenbron över utloppet. Inget vad med andra ord och en fin sevärdhet, värd en omväg som det står i Guide Michelin.

Uppe runt sjön 1181 är det bara sten, men nedstigningen i Fierrovagge i ravinen är häftig och det finns många finfina vackra tältplatser på de gräsbevuxna hyllorna halvvägs ner i dalen. Njut av det, för därefter är det BARA STEN hela vägen till Vaimokstugan.
 
Även jag gick en tur som Otto Stöver beskriver, fast omvänd riktning för många år sedan. Var på hemväg från en tur på Lofoten och parkerade bilen uppe vid Ny-Sulitjelma. Har för mig att turen tog 5 dagar om jag minns helt rätt, och även vi vände vid Staddajåkka i norr.

Om du vill förlänga turen genom att gå till Staloluokta och sedan Padjelantaleden mot Kvikkjokk finns ju möjligheten att vika av och följa "Präststigen" efter Tarraluoppalstugorna och du håller dig över trädgränsen ända fram till Prinskullen invid Kvikkjokk. Fowwe beskriver den vägen väl i sin blogg. Vi gick själva delar av den sträckan på väg ut från Sarek för några år sedan, från Ruonas till Kvikkjokk.

Ytterligare ett alternativ efter Staloluokta är att fortsätta norrut mot Alkavare kapell och sedan Alggavagge-Smaila-Routesvagge-Änonjalme och avsluta i Ritsem.
 
Tack, här bara regnar uppslagen in. Den där Präststigen finns inte ritad på min karta, men kanske på nyare?

En variant som återstår att få koll på är V om Råvvejavvre. Det var där Fowwegänget gick och vad jag förstår av kartan och berättelsen kan man helt undvika vad, voe bra att få det bekräftat. Jag skulle då fortsätta S om Hadditjåhkå och sen vidare ned mot Pieskehaure - vad jag minns är det fin närmast stenfri väg dit.
 
Tack, här bara regnar uppslagen in. Den där Präststigen finns inte ritad på min karta, men kanske på nyare?

En variant som återstår att få koll på är V om Råvvejavvre. Det var där Fowwegänget gick och vad jag förstår av kartan och berättelsen kan man helt undvika vad, voe bra att få det bekräftat. Jag skulle då fortsätta S om Hadditjåhkå och sen vidare ned mot Pieskehaure - vad jag minns är det fin närmast stenfri väg dit.

Om du läser Fowwes blogg under hösten 2014 och 2015 finns flera detaljerade beskrivningar på präststigen och kartutsnitt med stigen inritad, ex här:
https://www.utsidan.se/blogs/fowwe/index.htm?date=2015-09-01

Kan väl nämna att det är en rejäl stigning genom skogen från Kvikkjokk till Prinskullen (även dålig tillgång på vatten under den stigningen), så min rekommendation är att avsluta i Kvikkjokk om man vill undvika den stigningen med full startpackning. Väl uppe finns tältplatser kring sjöarna i Vállevárre's mynning kring höjden markerad med 863. Inne i själva vallespiken är det stenigt och nästa bra tältplats finns kring Ruonas öst/syd sida kring 850-900m nivån.
 
Stigningar är än så länge inget problem - i sj v är det ingen riktig bergstur utan höjdskillnader. Min senaste fjälltur började i Enafors och tog sig på första etappen över Snasahögarna. Och alpturerna samma sommar bjöd förstås på än mer av stigning.


Nu har jag ritat in alla förslag på min karta och konsulterat Grundstens lilla bok - jag inser att en hel del av det jag redan ritat in för 20 år sen härrör från "Vandra Kungsleden" (som borde hetat "Istället för Kungsleden")

här är nu en tänkbar tur:

Sulitjelma-Stalo 3 dagar
Stalo -Tarraluoppal 2 dagar
Tarraluoppal-Råvvvejavre-Pieskehure 2 dagar (alt via Vajmok)
Pieske - Sulitjelma 1 dag

Jag anger stugor som etappmål men kommer att passera dem eller stanna innan - tält förstås.

8 dagar verkar dock en smula generöst, men då klarar jag mig med 13-14 kg utan proviantering.

Jag vill gärna sluta i Norge som jag gjorde 1998 (Dunderland-Lønsstua-Muorkihytta-Varvek-Calaveshytta-Storengdalen-Junkerdalen)
och ta en sydnorsk tur på hemvägen, t ex Dovrefjell.
 
Proviant i Mavas?

" proviantera på Graddis fjellstue och Mavas stugby. "



Hur gjorde du för att proviantera vid Mavas (antar du menar same-vistet där)?.
 

avslutad210712

Gäst
.....Inne i själva vallespiken är det stenigt och nästa bra tältplats finns kring Ruonas öst/syd sida kring 850-900m nivån.

Nej det stämmer inte. Just innan Vallevagge tar slut finns det en riktigt fin tältplats som säkert rymmer 10-15 tält. Finns en annan tråd här på Utsidan som handlar om den.
 
" proviantera på Graddis fjellstue och Mavas stugby. "



Hur gjorde du för att proviantera vid Mavas (antar du menar same-vistet där)?.

Jag känner Mavas endast som en stugby bl a inriktad på ripjägare under säsong. Men i Grundstens gamla bok kallas det sameviste.
Jag var f ö beroende av båttransport över sjön.


Jag tror det var så enkelt som att de hade en del överblivet, dvs. jag tror inte att dehar eller hade reguljär proviantförsäljning. Huf
r det är med Graddis idag vet jag förstås inte.


Märkligt nog köpte jag på chans en hel del flingor på Graddis för att sedan finna den felande torrmjölken på Mavas. Man kan bli religiös för mindre.
 
Det finns inte proviantförsäljning i Mavas, var där i slutet av Augusti 2016. Det fanns bara en människa i stugbyn och det var han som skötte båttransporten. Han sa iallafall att han var ensam där och jag såg ingen annan heller.
Mvh Veni
 
Jag känner Mavas endast som en stugby bl a inriktad på ripjägare under säsong. Men i Grundstens gamla bok kallas det sameviste.
Jag var f ö beroende av båttransport över sjön.


Jag tror det var så enkelt som att de hade en del överblivet, dvs. jag tror inte att dehar eller hade reguljär proviantförsäljning. Huf
r det är med Graddis idag vet jag förstås inte.


Märkligt nog köpte jag på chans en hel del flingor på Graddis för att sedan finna den felande torrmjölken på Mavas. Man kan bli religiös för mindre.



tack för info :) ja är mest ute efter att kunna skicka ett paket med proviant, planer på att passera där i sommar under min gröna-bandet vandring, skall möjlighet att på något vis få upp ett paket dit, "djungel-posten" kanske kan hjälpa mig haha!
 
tack för info :) ja är mest ute efter att kunna skicka ett paket med proviant, planer på att passera där i sommar under min gröna-bandet vandring, skall möjlighet att på något vis få upp ett paket dit, "djungel-posten" kanske kan hjälpa mig haha!

Kolla med Tomas Evenström på Mavas:

Telefon
Fast 0961-450 38
Mobil 073-026 62 34
Mobil 076-118 17 76


eller Björn Helamb i Vuoggatjålme:

Telefon
Fast 0961-107 15
Fast 0971-210 65


Åtm. tidigare drev han helikoptertrafik till Mavas. Han fyller snart 71 så kanske yngre krafter har tagit över.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Sigi Saltfjell/Sulitelma/Padjelanta/Rago Fjällvandring 9
Plan Vadbar glaciärjokk Sulitelma? Fjällvandring 21
terhop Sulitelma Sårjåsjaure Lomivatnet Fjällvandring 1
tore47 Sjön 878 vid Sulitelma Fjällvandring 8
Hemskis Sulitelma till Vaimok Fjällvandring 2
e_palm Nordkalottleden Kautokeino-Sulitelma tips? Fjällvandring 15
majjen Missvissning runt Sulitelma? Fjällvandring 3
kickiprick Snö- och vattenläge runt Sulitelma? Fjällvandring 10
majjen Vandra runt Sulitelma? Läs detta! Fjällvandring 5
danordgren Sulitelma runt - funderingar Fjällvandring 11
Charlotte J Staloluokta -Sulitelma, synpunkter Fjällvandring 18
Kicki J Sulitelma runt via Nordkalottenleden. Motsols eller medsols? Fjällvandring 3
Evajar Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 7
Evajar Sulitelma Fjällvandring 14
veni Nordkalotten-Rago-Sulitelma Fjällvandring 6
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
pajaro Suorva-Sulitelma Fjällvandring 27
pajaro Att ta sig från Sulitelma Fjällvandring 11
Maritha Sulitelma Fjällvandring 68
Rombo Vandringssällskap Sulitelma-Sarek Fjällvandring 2
kollebolle Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 5
HansP Namnfel i Sulitelma Fjällvandring 3
m8rten Vad över Gajlavakkjåhkå öster om Sulitelma? Fjällvandring 1
Malin Nilsson Buss Sulitelma-Fauske Fjällvandring 10
asikpe Tips för Sulitelma? Fjällvandring 3
tbergman Sulitelma - ditfärd och försommar Fjällvandring 18
majjen Sulitelma Fjällvandring 29
peter1969 Sulitelma-Hellemobotn? Hjälp! Fjällvandring 14
fjallpinglan sulitelma Fjällvandring 15
petratetra Vägval Sårjåsjure till Sulitelma? Fjällvandring 3
petratetra Några "måsten" runt Sulitelma? Fjällvandring 7
Silverfox Hur ifrån Sulitelma? Fjällvandring 5
Silverfox Sulitelma/Suliskongen Fjällvandring 4
heino Sulitelma? Fjällvandring 4
nima84 Sulitelma! men hur? Fjällvandring 10
123456 Svenska stortoppen Sulitelma Fjällvandring 1
Jan Sulitelma - Kvikkjokk Fjällvandring 3
Sulitelma Fjällvandring 0
Frågor kring Vaisaluokta - Sulitelma!! Fjällvandring 2
Sulitelma Fjällvandring 4
Sulitelma Fjällvandring 2
JohanGrum Vada över Låddejåhkå i Padjelanta, väster om stugan Fjällvandring 2
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
myrberget Snöläget i Padjelanta Fjällvandring 11
Vandraren79 Padjelanta sommaren 2022 Fjällvandring 5
Uteförjämnan Padjelanta - Stibok Fjällvandring 5
553344 Padjelanta - vägval mm Fjällvandring 21
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.