Philippinerna

Hej!
Planerar en tripp till Philippinerna över nyår. Vi skall vara där i 2-3 veckor och behöver lite tips om bra dykställen. Vi kommer nog att landa i Cebu och har kikat lite på Malapasqua och Panglao. Finns det någon som har erfarenhet av Philippinerna?
/Nick
 
Hej.
Jag har dykt och rest åtskilligt på Filippinerna genom åren.
Kollar du upp vad som finns att söka på internet överväldigas du av vad som erbjuds. Tropikturism och framförallt dykning på Filippinerna är mycket stort ,Big Business’ helt enkelt. Alla platser rycker och drar och det kan vara svårt att utifrån en svensk horisont få klarhet i detta. Är man svensk ungdom lockar allt mer, mer än mycket. Det kan vara svårt att hitta rätt. Säkert vill du inte hamna i de värsta turistfällorna eller inte komma till de mest seedy och sunkigaste ställena. På Filippinerna finns det mesta, att kryssa bort ifrån det mest billigaste och vulgära är svårt för många, som tyvärr bara hamnar på första bästa strand och sedan blir där passivt liggande utan ork..

Du skriver att du planerar 2-3 veckor runt Cebu och kommer flyga dit, så uppfattade jag det. Det är ett bra val. Men efter en lång och tröttande resa kommer du nog vilja komma till något fint.

Jag kan rekommendera en plats.
Det är Apo Island utanför Negros. Mycket fint och unik dykning både i oceaniskt liv och annat. Stort och smått. Många unika arter. Miljön är tilltalande. Den dykskola du ska bo och anlita är ‘Paul & Libertys’’ Paul är en gammal vän till mig och jag har skickat horder av folk genom årens lopp till hans plats. Det är på det hela en mycket tilltalande miljö. Du både bor och äter och du kan tillbringa månader och veckor där på denna lilla klippö.
Du tar dig dit genom: Båt ( via Dumaguete på Negros) lite bussåkande och båt. Lite krångligt trixande. Men det funkar.
Det mesta funkar på Filippinerna om du har tålamod.
Blir du trött på dykning finns det en vacker nationalpark kring vulkaner på södra Negros, mycket vacker skog och annat att vandra i och kring.(Balinsasayo) Du kan sedan åka tillbaka till Cebu och då naturligtvis besöka detta Malapasqua. Den ön var en gång tjugo år sedan eller mer väldigt vacker, en tropisk dröm. Idag lite väl mycket turister(dykare) och party-party dygnet runt. Är du ute efter detta är det kul naturligtvis.Ön har ett nattliv i alla fall som heter duga. Men dunka-dunka musik dygnet runt kanske inte är vad du vill ha. Det finns en hajart där, en svartfenad sådan, som är dragplåstret och de förekommer i stor mängd. Har du inte dykt med hajstim är naturligtvis detta en stor upplevelse.
Andra fina öar runt norra Cebu är Bantayan och Camotesöarna. Men det är mer turistdykning där och lite hipp som happ, kul överraskande och nytt.

Det du ska undvika att åka till är AlonaBeach/Panglao på Bohal. Det är inget vidare och mest numera fullt av koreaner, kineser och annat. Dyrt, trist och turistigt.
Ett annat sunkigt ställe på Cebu är Moalboal. Åk inte dit!

Däremot har östsidan nere på södra kusten av Negros fantastiska stora sandstränder med fullständigt små paradisiska bungolowställen och det finns fin-fin dykning utefter kusten på dessa platser. Vill du vara själv och ha det romantiskt och avskiljt är detta att rekommendera.
En annan pärla är Siquior den ön når du med båt ifrån nämnda Dumaguete på Negros. Åk där till Larena och bo på: ‘Kiwi Dive Resort‘. Även den gubben polare till mig. Siquior är otroligt vackert och det finns socialt liv lite här och där.

Du kommer få en fin resa.
Anders.
 
Har Malapasqua blivit en festö? Jag vill minnas den som en lugn och otroligt fin ö, vackrare än ett vykort eller reklambild. Då fanns det 3-4 dykcenter (mer dykbungalow) och några få ställen att bo på. Var där 2006, men det kanske utvecklas i en rasande fart?

Alona beach är inte en höjdare, det håller jag med om.

Det går att hitta mycket fint runt Cebu, men om du kan och har tid så kan kan jag verkligen rekommendera Palawan.

Inom loppet av en vecka såg jag manta rays, valhaj och ett gäng feta japanska fartygsvrak. Filippinerna är mao ett fantastisk resemål för dykning!
 
Kul att nån svarade...

Utsidan är ingen dyksajt ‘per se‘, på något vis. På internet häckar dykarna på andra ställen. Det mesta är internationellt nu förtiden. Det är dessutom väldigt nischat.
Vad man kanske blott kan göra här är ge lite korta och konkreta tips & råd lite rent allmänt. Mer tror jag inte ens det finns publik för eller ens intresse för djupare utveckling av ämnet. Tyvärr.

En annan grej med den här sajten är: Skriver man något konkret eller detaljerat om ett område visar det sig ofta, att tråden, dels aldrig besvaras, eller att ointresse finns.
Själv har jag i detalj gett tips om bestigningar av ovanliga toppar än här och än där i Fjällen. Det har inte direkt följts upp, eller ens visats nämnvärt intresse för.
Ibland blir man nyfiken på var för person som egentligen skriver och frågar om något som är ingående, när man aldrig får något svar.
Sarektrådar om hur att vandra, tenderar kanske oftast att bli värst. Det verkar som om folk är totalt omedvetna om sökfunktioner, eller vad andra skrivit i ämnet tidigare.

Har Malapasqua blivit en festö? Jag vill minnas den som en lugn och otroligt fin ö, vackrare än ett vykort eller reklambild. Då fanns det 3-4 dykcenter (mer dykbungalow) och några få ställen att bo på. Var där 2006, men det kanske utvecklas i en rasande fart?


Ja, det om detta, så till detta då om Malapasqua är exploaterat eller inte? Ja jag tycker det och jag tycker andra berättar samma sak. Det är alltid problem när små korallöar invaderas av turister som kommer som i lämmeltåg. Malapasqua har länge dragits med vattenproblem, avlopp och erosion till följd av turismen. På ön finns nu ett gigantiskt stort sopberg som turisterna lämnat efter sig. (Filipinernas relation till sina sopor är ett speciellt kapitel för sig. Eftersom man är katoliker bränner man inget... utan lagrar det..helst i högar. Alla som sett Manilas sopberg vet säkert vad jag talar om) Ön är dessutom ju pytteliten. Man kan på något vis jämföra den med den kanske mer kända Koh Lipe i Thailand eller Gilli Trawangan utanför Lombok i Indonesien’. Så ohjälpligt överfull med backpackers som gör samma sak. Dyker, dricker sprit och festar.

Man behöver inte åka till samma ställe som andra åker till, precis som det är med fjällen. Man kan åka till ställen kanske som inga andra åker till. Men man måste å andra sidan när det gäller dykning tänka på service, säkerhet och duglighet. Därför tenderar dykare att klumpa ihop sig. Det blir oftast dykkultur. Typ som Koh Tao i Thailand. Ett slags färdigt koncept som alla andra öar vill efterlikna. När konceptet redan finns beter sig alla på samma vis. Lite som trekking i Himalaya.

Det är kul att du skriver om Cebu och att det just finns fina platser på andra ställen. Det är sant.!
Palawan är mest känt för att svenska Robinson spelades in där ett par gånger. Sånt drar svenskar. Likaså flygvraken i Busuanga.

För övrigt vill jag avsluta med att säga att jag tycker att de nu som vill ‘åka bort’ och se något ‘annat än Thailand’ gott kan åka till Filippinerna.
Tyvärr är deras turistreklam, filmer och annat lite märklig. Man har nischat sig som något slags Thailand och det har bara fått till följd att ännu mer turister reser dit, i stället för till Filippinerna. Så när Filippinerna gör reklam för sina fördelar, drar andra länder nytta av detta.

Men. Det är ett helt otroligt fantastiskt land. Underbar mat och hur gullig befolkning som helt.
Dykningen är precis som du säger mycket bra.
 
Tack Anders!
Du gjorde det inte lätt för mig. Jag hade siktat in mig på Bohol, men när jag hör att det är så extremt turistigt blir man lite tveksam. Vi är 3 som åker. Jag, min fru och vår 16 åriga dotter. Vi har dykt en hel del och är faktiskt rätt bortskämda med kvallitet. Jag hör i ditt inlägg att du själv verkar erfaren. Vi vill så klart ha bra dykning men har inga egentliga preferenser. Macro, giganter, vrak, grottor, allt fungerar bara det är hög kvallitet. Vi har många gånger besökt suveräna dykplatser som blir förstörda för att det är 100 dykare i vattnet samtidigt. Det vill vi undvika.

När det gäller landaktivitet så så är det lite samma sak. För mycket folk kan ju förstöra den mest perfekta idyll. Nu är det ju så att vår dotter gärna ser att det inte är helt öken. Med andra ord, lite av varje vore fint. Ett alternativ är att åka till något riktigt lugnt ställe först (tills dottern får lappsjuka) och sen öka tempot lite på en annan ö. Någon erfarenhet av tex. Siquijor eller Cebuön?

Hej Crille!
Du pratar om Palawan. Det är också något vi har kikat på. Har du några konkreta tips om ställen? Jag förstår att norra delen skall vara gudomligt. Valhaj låter ju trevlgt. Jag har jagat det spöket i 25 år utan att lyckas. Börjar tro att det är en myt :)
 
Naturligtvis vill du ha vyer och ‘se det bästa‘. Problemet är precis som du skriver att många andra vill ha det med!
Norra Palawan är dock inget dykställe. Det är mer något som ‘vill bli det‘, som jag tidigare skrivet här, ett slags kommande Thailand, ‘ett nyare Koh Phi-Phi‘. Omgivningarna är mer åt det hållet. Men oerhört vackert så det förslår.
Dessutom dras Palawan fortfarande med sitt avstånd. Det ligger avsides. Åker du dit för två-tre veckor, kommer du knappast att orka med något annat av övriga Filippinerna. Och å’andra sidan åker du runt på Filippinerna blir det resande hit och dit, vart du nu än reser.
På Palawan finns inga valhajar-rakt över disk. Palawan, på en rad platser erbjuder turistdyk, i trevlig och vacker tropikmiljö.


Valhaj ser du bäst under kontrollerade former på andra platser. Främst då Donsol, på södra Luzon. Säsongen är i mars månad. Många dykare vallfärdar dit.

Visst har det sina sidor med att vara kräsen. Men å’ andra sidan kanske du kanske gillar att åka dit alla andra reser?. Då är det inget fel med att resa till: El Nido, Malapasqua, Alona, osv.
Res på och dyk, säger väl alla. Gör det alla andra gör. Dykning är inte bara avskildhet och exklusivitet. Det är social samvaro med. Många som köper extremt dyra liveaboard resor på tvåveckors dykbåtar, ute på öppet vatten, känner sig faktiskt isolerade och mentalt retarderade efter ett tag. Undersökningar visar på detta. Då till skillnad mot detta kanske en varierad öluffning i eget mak passar bättre.

Fördelen med att resa till redan turistiserade platser är att konkurrensen är tydlig. Nackdelarna är lite åt: Använd utrustning återanvänds till bristningsgränsen, osv. Det finns som sagt både för och nackdelar. Nackdelarna ser du inte när du är mitt uppe i det förrän olyckan är framme. Dom bra sakerna tyvärr, kan du inte dela med dig utav eftersom de flesta inte dyker då på den nivån, då dom ju inte har råd.
Du lär träffa folk på billigare platser, ha det kul och ha något att prata om. Och kanske det är det viktigaste. Att sitta med nyrika japaner som jämför sina neoprenhandskar för tiotusentals kronor och har undervattenskameror i samma klass, eller att konstant konversera ett förälskat amerikanskt par på en öde sandrevel är väl heller inget kul. Kanske det då är roligare att slå sig i slang med nedsupna tyskar med horor i ett brädskjul och ta konsekvenserna av dieselluft i kompressorn...
Det hela kokar ned med en torftig spik i kastrullen så att säga. Till det du har råd att betala för.
Som sagt jag har gett dig tips på Apo Island och till Sequijor. Det är dom platser jag tycker verkar vettiga om du flyger till Cebu. och under dom förutsättningar du gav mig för tips.
 
Det finns en liten by på Cebu som heter Oslob också där du garanterat får se valhaj MEN (väldigt stort men) det är hektiskt!!!!! Dom matar hajarna från kanoter, du kan ju ta det som en sista utväg om du inte sett dom innan. Osäker på om det endast är snorkling som gäller där.

Vet inte vad man ska tycka om det, på ett sätt är det bra för det ligger stort intresse i att dom inte dödas då det är en turistmagnet men å andra sidan borde det bli en hyfsad stress för dom med allt liv i vattnet.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...