malaysia, öst eller väst?

hej jag åker till malaysia den 9 oktober och ska till mig ett dykcert på direkten! jag har hört att pulau tioman och östkusten inte är nåt vidare under den perioden...stämmer det?

och vart ska jag ta det annars? västkust...nåt bra ställe?

har kollat på sipadan men de är för långt bort....
 
Malaysias östkust..

Har för mig att monsunen börjar "härja" på östkusten ungefär då.
Jag skulle leta rätt på något dykcenter på någon av öarna på östkusten och slänga iväg ett mejl och fråga hur länge de kör dykutbildningar. Tioman är den största ön så det är möjligt att de kör längre än t.ex. Perhentian.

Västkusten på Malaysia är inte speciellt mycket att dyka på. Det är möjligt att det finns något att se runt Langkawi men jag skulle inte ta en alltför lång omväg för att komma dit.

Thailand har betydligt trevligare västkust.
Jag har även fått bra dyk runt Pulau Weh (norr om Sumatra) och på ett flertal ställen runt Sabah.

Lycka till // Peter
 
Tioman är "sådär" både när det gäller dykning och rent allmänt. Perhentian är kanon. Monsunsäsongen på östkusten brukar börja i slutet av oktober, ibland tidigare ibland senare... Har du tur skulle det kanske kunna fungera, men många, de flesta, dykställen har nog stängt. Oktober-november är antagligen de sämsta månaderna att åka till Malaysia, och Thailand, inte bra på någon kust. Det är därför som flygbiljetterna brukar vara som billigast då...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.