Fältarbetsdykare (värnplikt)

extremare befattningar såsom dykare, jägare av olika slag & likn. kräver stora krav på den mönstrande. En liten defekt kan ställa till det!
En vän till mig satte högsta betyg på allt rakt igenom i mönstringen, kondition, styrka, kunskapstest, jägartest, men sa till läkaren att han hade skadat knät en gång när han spelade hockey då han var 7 år gammal. Vips så blev han utesluten från all fysisk verksamhet och blev placerad på flottans bas vid en skrivbordstjänst.
 
försvaret och regler

Min erfarenhet av försvaret är att regler är regler är regler. Du skall inte bli förvånad om kattallergi exkluderar dig enligt kronans regler för vem som får dyka. Du skall heller inte bli förvånad om du inte får något vettigt svar på hur många katter du kommer att exponeras för under din värnpliktstid eller liknande relevanta frågor. Du kommer troligtvis inte att kunna resonera dig till en tjänst, intelligent småprat är ett okänt begrepp inom försvaret...
Någon skrev "så många sökande kan de väl inte ha". Det kan man nog ge sig faan på att de har. Med tanke på hur många unga män som i dagsläget inte får göra lumpen trots att de vill det kan man nog räkna med att konkurrensen om coola tjänster som dykare är ganska hård.
Beslutet är ditt, mörka eller vara ärlig. Jag vet vad jag hade valt.
/Henning
 
Re: Angående dykerimedicn

Perlo; sa:
förutsatt att du inte blir påkommen med att bluffa om den, för då har du redan falerat första testet till dykare.

Kunde inte skrivit det bättre själv. :) Vad får en del personer på den här sidan att propagera för att mörka, bluffa och ljuga när det gäller regler vilka finns för att garantera egna och andras säkerhet? Er skulle jag knappast vilja ha med på en strapats utanför TV-soffan. Nej, gilla läget istället för en förfelad machoattityd utan kunskap. Nåväl, lev väl så kanske jag ser några av er under FEM 60 på Keb?

mvh
Niklas
 
Re: Angående dykerimedicn

Perlo; sa:
Huruvida man önskar bluffa eller inte spelar dock ingen roll eftersom du kommer att testas med dynamisk spirometri som testar om dina allergi påverkar din förmåga att dyka och den testen går inte att fejka.
Per: Vi tycks rörande överens om att man inte ska mörka skador, särskilt inte vid dykutbildningar. Men, (totalt off topic men ändå): Kör ni dynamisk spirometri med provokationstest, och isåfall: fångar inte det enbart de med (allergisk) astma? Allergiker kan ju fortfarande råka i nöd pga anafylaxi utan astma, och deras allergi syns väl normalt inte på spirometrin. Tvingas man lita på personens egna uppgifter om sin allergi, eller pricktestas blivande yrkes-/militära dykare?
 
civila

Får man inte ta civilt dykcert om man är allergiker.

Om så är fallet är du kanske inte lämplig, annars förstår jag inte varför du inte skulle kunna bli dykare i det militära. Själv var jag jägarsoldat i lumpen, med gräsallergi och då sa de inget.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...