tjocklek

jag fridyker och ska troligtvis skaffa våtdräkt.
Är dock lite fundersam på hur tjock, undrar hur tjock som är ganska smidig men ändå hyfsat varm att röra sig i??
Kan man kanske ha en semidry dräkt eller?
Tacksam för svar
 
Vattentemp och djup.

Var skall du dyka? Tjocka våtdräkter krymper vid större vattendjup då luftblåsorna inne i neoprenet krymper. Skall du hålla dig på max 10 meters djup och temperaturer över 10 grader så klarar du dig förmodligen med en tunn och behaglig dräkt. Beror naturligtvis också på hur mycket isolerande lager du har under huden.

Thure
 
Förutom det som precis nämndes ovan

En annan sak som bör beaktas är att du påverkas negativt underfridykning av för stora mängder bly. Väljer du en för tjock våtdräckt eller en semidry så måste du räckna med en ökad blymängd.
 
Fridykning

Hej!

mitt tips är en 5mm dräkt med longjohn byxa och "jacka"som man drar över huvudet med en fast huva.
Detta är den bästa allround dräkten om man tänker sig dyka i vatten med en temperatur på 8-20 grader. Om det är en bra dräkt så har man inga problem med smidigheten . Jag har även dukt då det var ca3 grader och låg då i en timme det enda jag frös om då jag klev upp var fötter händer där jag endast har 3 mm gummi.
det skall ej finnas dragkedjor för där kan vattnet läckain brrrrr. Bra tycker jag om det är någon slags beläggning (tex metalite eller biothermic)på insidan av neoprenet så att man slipper tvåla in sig.

ett tips på en super dräkt är Cressi sub Competition
den har jag själv och den är kanon på mig i alla fall
finns att beställa på http://www.onebreath.nu ca 2500:-.

det enda jag gör med den är att fridyka.

en som så 200 hornsimpor på 16 meters djup i går yauck vad fula.

hoppas att det hjälpte
[Ändrat av kjelken 2002-06-11 kl 13:53]
 
tack

tack för svaren och tipsen, de tål att tänkas på vid ett inköp.
Det var också under nämnda förhållanden jag hade tänkt att använda dräkten, då det inte går att ligga i nån längre stund utan pga den nuffra på breddgrad som skär genom landet.
tack igen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Larsson Vilken tjocklek på våtdräkten ska jag välja? Dykning 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.