Cykeldator med kadensmätare

Har börjat köra lite landsväg med racer, rundor på 1-6 mil sådär. Har tidigare bara haft cykeln som rent transportmedel. Tränar väl inte för något speciellt men en Vätternrunda är väl inte helt otänktbart om ett par år.

Iaf, överallt är det en massa snack om kadensen. Så jag tänkte att det skulle vara intressant att se lite hur man ligger. Antar att det är något man bara sätter på ena pedalarmen som räknar varven.

Så har någon har tips på en vettig cykeldator med kadensmätare? Antar att man får funktioner som hastighet och sträcka på köpet.. Tänkte mig så billig som möjligt, typ 500. Max 1000. Är inte intresserad av att logga massa data och analysera och liknande så ganska enkelt.
 
Om du har Shimanoväxlar är deras Flightdeckdator bra. Du behöver då ingen separat kadensmätare det räknar datorn ut via inställningen på växelväljaren och antalet kuggar som du matar in.

Thure
 
Om du har Shimanoväxlar är deras Flightdeckdator bra. Du behöver då ingen separat kadensmätare det räknar datorn ut via inställningen på växelväljaren och antalet kuggar som du matar in.

Thure

Jaha, ok. Ja, det har jag ju. Men hur funkar det? Då måste ju den känna av drev både fram och bak antar jag och sen gå på hastigheten?
 
Jaha, ok. Ja, det har jag ju. Men hur funkar det? Då måste ju den känna av drev både fram och bak antar jag och sen gå på hastigheten?

Så här skrev jag i ett inlägg från 2010

har både för och nackdelar. Den är relativt komplicerad att montera och lära sig. Finns två montagevarianter för bockstyre. Trådlös som är lite dyrare och tråd. Tycker tråd är att föredra då man inte behöver batterier på två ställen dvs i sensorn på framgaffeln förutom batteriet i själva displayenheten.

För funktionen måste det finnas fungerande kontakter inne i växelreglagen som registrerar hur mycket vajer som är ute (egentligen hur en del i växelreglaget är vinklad).

Tyvärr har jag erfarenheten att det kan bli rejält dyrt att felsöka och att byta ut delar i växelreglagen om det inte funkar. Finns icke elektriska alternativ till att se vilken växel som är i utan cykeldator.

Flightdeckdatorn håller reda på kadensen om den är rätt programmerad med antal kuggar på framdrev och kassett.

Har man vant sig vid en sån här dator är det lite trist att inte ha funktionerna kadens och vilken växel som ligger i IMHO.

Thure
 
Billigaste cykeldatorn har visningen rpm den kan givetvis kopplas på ena veven och ramen och genast har man en kadensräknare.

go tur
 
Tack för svaren!

Sigma BC 16.12 beställd och installerad. Verkar bra efter första testturen. Alltid kul med lite nya siffror, termometer hade den ju också.

VIlken kaden sman nu ska ligga på verkar det ju finnas ungefär lika många uppfattningar om som antalet cyklister. Känns väl som 70-85 var ganska naturligt för mig, 90-100 om man drar på lite mer som i uppförsbackar.
 
Sigman funkar utmärkt. Har gjort av med flera stycken. Inte p.g.a. att de gått sönder. Slet av en sladd en gång och det enklaste och billigaste var att köpa en ny. En blev överkörd när jag råkade knuffa av den med vinterhandskarna. Termometern är dock inget att hurra för.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...