våtdräkt vs torrdräkt

Hej jag undrar hur stor skillnad det är på att dyka med en torrdräkt jämfört med att dyka med en våtdräkt?
Kan man ligga i mycket längre?
Har inte dykt så mycket men tycker att det är grymt roligt.
Sen undrar jag också om det funkar att fridyka i en torrdräkt?
tacksam för svar
 
torr/våtdräkt

Gå ut i kväll och sov utomhus utan sovsäck och i morgon natt med sovsäck. Det är skillnaden om du tänker dyka året runt.
För fridyk så är det nog bara våt som gäller. För mycket flytkraft annars och så blir det gärna "vakuum" i torr utan att luft tillförs.
 
Torrdräkt...

Hej!!

Skall du börja dyka seriöst i svenska vatten så blir det nog mer eller mindre ett måste med torrdräkt.
Visst finns det de som dyker med våtdräkt...men jag skulle inte vilja byta med dem.

Det svenska vattnen är alltid kalla när du kommer ner på djupet, kan räcka med att du dyker djupare en 15m en sommar dag så har du temperaturer på ca 4-10grader.

Och är man i vattnet ett tag så blir det kallt utan torrdräkt.....

Det krävs lite mer träning när det gäller att kontrollera en torrdräkt, man behöver även vara införståd i skötsel och vård av en torrdräkt.
Därför är mitt råd till dig att söka upp en dykskola och gå en kurs i torrdräktsdykning.
Du kommer att tycka det är värt det när du är klar!

MVH
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.