Koldioxid i läsk

Kom att tänka på en sak häromdagen - kolsyran i all läsk är ju egentligen koldioxid. Men är det någon som vet hur stora mängder det rör sig om? Och vart tar den vägen när man dricker läsken? Kommer den ut "bakvägen" så att säga?

När man läser att "kolsyrat vatten bidrar med X ton koldioxid per år" antar jag att man avser koldioxid från transporter, men räknar man även in koldioxid från tillverkning, återvinning och själva kolsyran som finns i läsken?

Har försökt Googla, men hittar inget vettigt. Med tanke på hur mycket läsk, kolsyrat vatten, öl och andra kolsyrade drycker det dricks världen över borde det kunna bli en del koldioxid ut i atmosfären... eller?
 
Enligt den här rapporten från Handelns Utredningsinstitut bidrar en liter läsk med 2,0 kg koldioxid. Eftersom läsk inte är märkbart tyngre än kranvatten som väger cirka 1 kg per liter, kan man dra slutsatsen att de 2,0 kg i huvudsak avser tillverkning och transport och att bidraget från kolsyran i läsken är försumbart (troligen några få gram per liter).
 
Den koldioxid som finns i läsken i form av s.k. kolsyra har inte bildats vid läsktillverkningen utan den är tillsatt.
 
Den koldioxid som finns i läsken i form av s.k. kolsyra har inte bildats vid läsktillverkningen utan den är tillsatt.
Det är väl oväsentligt. Frågan är hur den är producerad. Har man hämtat den ur luften (i så fall är den CO2-neutral) eller har man bildat den genom förbränning av kol.
 
2 kg/litern ?

Jag skummade igenom rapporten och ingen stans hittade jag 2 kg per liter? utan det jag hittade var två svar på frågan som konstigt nog skiljer sig åt rätt så kraftigt?

"Under 2006 drack den svenska befolkningen närmare 290 miljoner liter buteljerat vatten, vilket uppskattningsvis ledde till ett totalt utsläpp på cirka 34 000 ton koldioxid (Konsumentföreningen Stockholm 2007)."

Vilket ger 0,12 kg/liter

"Konsumtion av en liter buteljerat vatten orsakar ett genomsnittligt koldioxidutsläpp på 0,8 kilo medan konsumtion av en liter mjölk leder till ett koldioxidutsläpp på i genomsnitt 1,1 kilo. Av dryckerna i diagram 4.1 orsakar konsumtionen av apelsinjuice störst utsläpp av koldioxid. En liter apelsinjuice leder i genomsnitt till utsläpp av 4,8 kilo koldioxid."

Hur det kan skilja sig åt med en faktor på 7 0,8 kg respektive 0,12 i en och samma utredning kan man undra vad är riktigt?

Sorry såg nu att du skrev läsk inte kolsyrat vatten (buteljerat vatten) skumt är det ändå att faktan skiljer sig åt i rapporten
 
De har ju inte räknat själva utan tar fakta från andra källor. I det här fallet är det två olika källor som har olika uppgifter, vilket väl visar att källorna eller i vart fall en av dem inte är att lita på.
 
Jag tackar för svaren! Den där rapporten från Handelns Utredningsinstitut (som inte kändes helt objektiv :)) gav ju en hel del information, synd bara att de inte redovisade sina uträkningar med tanke på att det gav två olika resultat (0,12 respektive 0,8 kg CO2/L).

Dock hittade jag svar på min ursprungliga fråga på annat håll, närmare bestämt här. 425g kolsyrepatron räcker till ca 60 L = ca 7g CO2/L. Om man räknar med de 290 miljoner liter som nämndes i rapporten ovan, blir det bara 2 miljoner kg koldioxid. Inte mycket att orda om alltså, i enlighet med tankegångarna i ovan nämnda rapport :)
 
Standard 'Coca Cola' styrka är 3.7 volymdelar CO2 vid atmosfärrstryck per del dryck - vilket ger ungefär 7-8 gram CO2 per liter dryck.

lösligheten i vatten vid 0 grader är 1.72 volymdelar CO2 vid atmosfärtryck
lösligheten i vatten vid rumstemperatur är 0.76 volymdelar CO2 vid atmosfärtryck
lösligheten i vatten vid kroppstemperatur är 0.56 volymdelar CO2 vid atmosfärtryck

mao. vill man ha kolsyran kvar i drycken i sin PET-flaska vid klunkar då och då så skall man hålla drycken kall och inte skaka om flaskan.

Då lösligheten i vatten ökar ganska linjärt med högre gastryck så inser man att kroppsvarm läsk kan ha runt 5.5 - 6 Bar övertryck i flaskan, medans iskyld läsk så har den bara ca 1.15 - 1.20 Bar övertryck när den öppnas vid samma löst kolsyremängd (Coca Cola-styrka) i drycken.

---

Det räcker med ca 3 gram bensin förbränd i bensinmotor under några sekunder (eller trampa till kort på gasen en gång för att varva motorn till 3-4000 varv) för att det skall ge samma mängd CO2 som i en liter läsk - är man bekymrad om koldioxiden så skall man nog titta på annat håll, där dom stora utsläppen görs - som tex. välja lämplig resande till sin utflyktsmål.

---

Det bildas oehörda mänder CO2 vid jäsning av öl och vin - men då den kommer från jordbruk så är den koldioxidneutral (om man bortser från bränsle för transporter och jordbruksmaskiner) - problemet är att rena koldioxiden från lukt och smakämnen då koldioxid är en oehörd bra smakbärare och smaklösare (används i industrin som lösningsmedel av aromer från råvaror mm.) vilket gör att det är väldig höga renhetskrav på livsmedelskoldioxid iom. att den tar smak och lukt vid minsta lilla förorening.
 
Senast ändrad:
Livsmedelsklassad koldioxid hämtas direkt ur luften så det blir inget nettotillskott i atmosfären av att dricka läsk.
Pimpla på bara...
Sen gäller det ju att inte sila mygg och svälja kameler...
Det finns viktigare saker att fokusera på när det gäller miljön.

/Peter
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...