NAUI vs PADI

Tjena, tänkte kolla vad folk har för åsikter kring NAUI vs PADI.
Själv så håller jag på att ta dykarcert via NAUI.

Vad har ni andra för åsikter kring de två organisationerna?

Har fått den uppfattningen att iaf NAUI är en non profit organisation. Hur är det med PADI?

Skriv gärna vad ni tycker osv.

Mvh
//Robban
 
klassisk troll-tråd!!

Som dom säger i Amerika: Same shit different name!

Detta har ältats tusen gånger på lika många sidor och svaret är alltid lika enkelt.. Det har otroligt lite med systemet att göra, det har i princip bara med Instruktören och dykcentrat att göra.. Eftersom alla systemen egentligen är väldigt lika så blir kursen vad Instruktören gör den till.. Man blir inte bättre dykare för att man har ett cert från någon organisation.

Skall man välja organisation så skall man HELT basera sitt val på den lokala Instruktören och dykcentrat inte på något annat!!

När du har gjort ett par hundra dyk så skiter du i vilken organisation det står på ditt cert!!
 
Jo så är det nog..

Du har nog rätt.
Men det jag var mest intresserad av var att få veta skillnaderna. Eller är de bara så att de är samma sak men med olika namn?

Nä de spelar ingen roll vad de står på certet när man som du säger, dykt några hundra gånger.
Och håller helt med om att det är upp till instruktören om det blir en rolig och givande kurs.

//Robban
 
Just de två nämnda system är de som är mest lika av alla system så jämförelsen är ganska ointressant. NAUI har å andra sidan ett mer utbyggt utbildningsprogram för teknisk dykning men PADI kommer med mer och mer tekniska utbildningar. Är man å andra sidan intresserad av Teknisk dykning(riktigt avancerad dykning för erfarna) så skall man nog titta mer på GUI och IANTD istället för PADI och NAUI..

Lycka till med plaskandet!!
 
Ok

OK, då vet jag. Tack för infon=)

Antar du dyker själv. Vad har du för cert?

Funderar på att åka till Malaysia i sommar och dyka. Men än så länge så ligger de mer som funderingar än verklighet.. men jobbar på de.
Har du varit på ngt bra dykställe som du kan rekomendera?

/Robban
 
Re: Ok

Har varit Instruktör sedan tidigt 90-tal.. Får du chansen att åka iväg och dyka så är det grymt, jag har dykt en del i Thailand men uppskattar dykningen i Nordligare vatten mer. I varmare vatten är det lite som att dyka i ett akvarie, man ser allt varenda dyk.. Det e å andra sidan grymt schönt att slippa torrdräkt och en massa bly... Näää, passa på att dyk överallt där du får chansen, både i kalla och varma vatten!!
 
Man kan diskutera dykorginisationer fram och tillbaka i oänderlighet. Det viktigaste är vem du får som dykinstruktör.
 
Jo de är klart..

Håller nog med, har man en duktig instruktör så blir kursen spännande och rolig. Själv så tycker jag min kurs har varit riktigt bra. Har inte varit någon stress eller så. Lugnt å skönt.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...