cetifikat C-MAS?

1987 tog jag ett cert i Senska sportdykarförbundets regi och det hette C-MAS.Dök lite i Sthlms-trakten under ca två år, sedan ingen kontakt med dykning.
Finns det kvar? ,skulle jag få fylla luft på det certet? eller måste jag konvertera till Padi eller annan utbildning?. Någon som vet hur det ligger till med dom sakerna?. Tacksam för svar/ Håkan
 
CMAS lever och sprattlar! Men har du inte dykt på 13 år bör du nog gå en repetitionskurs först. T ex har dyktabellerna ändrats. Kommer du ihåg alla tecknen?
 
det är väl mer dödsryckningar än sprattel.. ;)

C-MAS är ett ypperligt system och ditt cert duger finfint men glöm inte att lyssna på ovanstående och gå en uppfräschningskurs eller liknande..
 
Nu har jag inte hängt med på ett tag, men så länge som SSDF är pro-CMAS tror jag inte att det är dödsryckningar (om nu inte någon stygg PADI-dykare varit där med harpunen förstås) Tidigare var det ju ungefär så att PADI = kommersiellt alternativ, CMAS = sportdykarförbunden, och NAUI = öh va?

Tittar man på SSDFs hemsida nämner de inte PADI, så läget är väl vad det brukar vara :)

En påtaglig skillnad mellan utbildningarna är att CMAS (nåja, SSDF) försvär sig till mellanlina medan PADI kör med buddydykning. Upplagt för missförstånd om man blandar båda skolorna i ett dykpar, således.

PADI-dykarna hade väl nån slags listig räknesnurra för att beräkna dyktiderna, medan CMAS åtminstone tidigare använde US Navy-tabellen på det att det måtte klia gott i benen efteråt.
 
Den stora skillnaden ligger sällan mellan de olika systemen utan på enkom en sak, Instruktören.. Instruktören är helt avgörande för vad man har med sig i bagaget när man börjar dyka, så CMAS stjärnor eller PADI cert är skit samma när det gäller dykarnas kunskaper.

CMAS har iofs alltid velat var lite "hightechrobocopsuperdangerusrealdivers" medan PADI dykarna är coctaildykare.. Idag så har väl PADI lämnat CMAS bakom sig med sina TECH-utbildningar..

Men å andra sidan så skall man sgå seriösa tech-kurser så är väl varken PADI,CMAS eller NAUI något alternativ när GUE finns... Skit samma, det är ändå Instruktören som är avgörnade för kvaliten..
 
Det låter mer positvt än neg iallafall, som jag kommer ihåg tiden under vattnet så är en mycket mjuk start aktuell för mig, och mest lockar varma vatten om man nu
skulle komma utrikes någon gång.
 
nog om PADI vs CMAS..

Ett tips är att kolla med ett dykcenter om du kanske kan få följa med på ett polpass för att kanske med en Divemaster eller motsvarande få öva.. Snacka om mjukstart!
 
Instruktören!

Håller helt med, utbildningssytem är av underordnad vikt, instruktören (dykcentret) är det absolut viktigaste. En instruktör som slarvar med instrutionerna och godkänner för släpphänt är ingenting man vill ha!

Under alla omständigheter är det nog vettigt att köra ett uppfräschningsdyk (inkl teori) med en erfaren dykare (instruktör el liknande)...

På 13 år har iof ingenting förändrats inom dykningen rent fysiskt... dock har det utvecklats nya (bättre) metoder för att beräkna dyktider, multilevel dykning osv (och den tekniska dykningen om man är intresserad av det!)...

Aktuell kunskap... det håller en vid liv ;)

mvh
Niklas
 
Jag tror att alla som hittills skrivit något i ämnet vidhållit lärarens vikt, och jag vill skriva under.
Jag har haft dåliga och bra lärare i samma ämne, både inom och utom dykningen och skillnaden är alltid stor.

Men Padis suveränitet är något jag inte kan hålla med om. Padi är förståss det enda jag dykt så igentligen borde jag förmodligen vara tyst. Men i sommras var jag ensam Padi dykare på en resort i röda havet och det var den bästa och smidigaste dykningen jag någonsin hört talas om. C-mas verkar verkligen ofantligt bra. Det var bara en massa "coctailande" och skoj, men seriöst och bra skött.

Vad det gäller Naui vet jag inte mycket utom att de två killar som startade Padi ursprungligen blivit utbildade i just Naui.
 
Detta bevisar ytterligare en gång att vilket system som används är av underordnad betydelse då personalen och dess inställning till dykning är helt avgörande..

"Man blir inte en bättre bilförare för att man äger en Volvo"
 
Instruktörer...

FJS90/91; sa:
"Den stora skillnaden ligger sällan mellan de olika systemen utan på enkom en sak, Instruktören.. Instruktören är helt avgörande för vad man har med sig i bagaget när man börjar dyka, så CMAS stjärnor eller PADI cert är skit samma när det gäller dykarnas kunskaper."




Jag tänkte att jag här skall lägga in en skräckhistoria på hur olika instruktörer kan vara.

Då jag var yngre gick jag en Open Water Diver -kurs ordnad i PADI´s regi. Instruktören var tillsammans med sin man ägare av dykarföretaget och ansvariga för utbildningen. De hade dykt i otaliga år och fått bra respons för sin verksamhet. Detta hände i Finland...

Jag gick med några kompisar och sade att vi vill lära oss dyka, så de arrangerade en kurs enbart för oss. Utbildningen gick helt bra och vi lärde oss en massa.

Vi klarade alla provet och väntade ivriga på att vi skulle få vårt certifikat. Kortet verkade dock aldrig komma. Då jag efter en tid frågade efter kortet så svarade de att det kommer från Sverige och maskinen med vilken korten görs är sönder. Så vi väntade ytterligare och då lovade de att jo det kommer nog snart... Vi tog kursen på hösten och vintern kom rätt hastigt så vi behövde egentligen inte kortet genast.

Efter flera månaders väntan ringde jag upp till PADI´s huvudkontor i Sverige och frågade varför korten inte ännu har kommit. Då var de helt förundrade och skulle söka upp mina uppgifter i datasystemet varpå de upptäckte att vi aldrig har blivit anmälda som elever till en PADI-kurs. I PADI´s huvudkontor bad de oss skicka kopia på dagboken och det tillfälliga certifikatet varpå de sedan skulle skicka åt oss ett riktigt kort. Det egentliga kortet kom sedan efter någon vecka.

Sedan ungefär ett år efter denna händelse är instruktören en total alkoholist och lever på gatan. Hennes man som också var delägare i företaget hade ingen aning om vad hans nuförtiden ex-fru hade gjort och han har nuförtiden ett nytt dykföretag.

Det intressanta är att då vi gick kursen kan det ju hända att instruktören varit alkohålpåverkad och att vi dessutom dykt utan någonsorts försäkring.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...