Spåravgifter på Lugnet - Forum

Mountainbike i väglös terräng

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2017-06-06, 12:03
KLAGER KLAGER är inte uppkopplad

Spåravgifter på Lugnet

"Falu kommun inför avgifter för cyklister som vill nyttja de cykelleder som preparerats på Lugnet."

https://www.svt.se/nyheter/lok ... rs-pa-lugnet

Det var ju väntat, bara en tidsfråga innan alla vandringsleder också avgiftbeläggs
Svara med citat
Gammal 2017-06-06, 12:15
Niblet Niblet är inte uppkopplad

Hur funkar det på ställen med liftburen cykling, är det avgift för att cykla i deras spår om man tar sig upp själv? Eller är det här första stället i Sverige som tar betalt bara för själva spåren, jag har iaf inte hört om något annat?
Svara med citat
Gammal 2017-06-06, 13:19
Arneri Arneri är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av KLAGER Visa inlägg
"Falu kommun inför avgifter för cyklister som vill nyttja de cykelleder som preparerats på Lugnet."
Kommunen har en några anläggningar som kanske inte är de bästa investeringarna. Tänker på backhoppningstornen, veldromen etc. De kostar kommunen pengar.

Jämfört med andra sporter spenderar MTB cyklister ganska mycket pengar på utrustning och resor, så varför inte betala för att få åka på underhållna stigar? En hygglig fulldämpad MTB kostar ca 40 kkr och de bättre upp mot 100 kkr.

MTB cykling har utvecklats ganska mycket de senaste åren med aggressivare åkning och mer slitage i spåren. Jag tycker att Falu kommun ändå gör något positivt som möter efterfrågan.
De flesta kommuner i Stockholms län har cykelförbud i skogarna och det finns få ställen där det officiellt är okej att cykla på stigar. Varje gång jag sticker ut med min MTB bryter jag mot de lokala reglerna.
Svara med citat
Gammal 2017-06-06, 14:04
Sewen Sewen är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Arneri Visa inlägg
De flesta kommuner i Stockholms län har cykelförbud i skogarna och det finns få ställen där det officiellt är okej att cykla på stigar. Varje gång jag sticker ut med min MTB bryter jag mot de lokala reglerna.
Hade ingen aning om att det var cykelförbud på många stigar. Trodde det allt som oftast var helt ok och lydde under allemansrätten.
Svara med citat
Gammal 2017-06-06, 15:57
BTM BTM är inte uppkopplad

Sida 47.
http://www.naturvardsverket.se ... pdf?pid=3915
Tycker man att kommunen gör fel så kan man väl överklaga beslutet!!
Svara med citat
Gammal 2017-06-06, 16:51
KLAGER KLAGER är inte uppkopplad

Är det en anläggning så har de rätt att ta ut avgift, så frågan är hur mycket av anläggning det verkligen är?
Svara med citat
Gammal 2017-06-06, 18:11
Kogoyo Kogoyo är inte uppkopplad

Hur många kommuner tar ut avgifter för att ett gäng barn sparkar lite boll på lokala fotbollsplan?
Svara med citat
Gammal 2017-06-06, 18:46
BTM BTM är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av KLAGER Visa inlägg
Är det en anläggning så har de rätt att ta ut avgift, så frågan är hur mycket av anläggning det verkligen är?
Läs på i länken jag bifogade tidigare. Du kommer att se att det nog är berättigat i detta fallet.
Svara med citat
Gammal 2017-06-06, 18:49
greendanger greendanger är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Kogoyo Visa inlägg
Hur många kommuner tar ut avgifter för att ett gäng barn sparkar lite boll på lokala fotbollsplan?
Det är att jämföra äpplen och päron. I kommuner finns det fotbollsplaner mm för just spontanidrott. Sedan finns det planerna klubbar tränar på och betalar hyra.
Svara med citat
Gammal 2017-06-06, 19:23

Citat:
Ursprungligen postat av Sewen Visa inlägg
Hade ingen aning om att det var cykelförbud på många stigar. Trodde det allt som oftast var helt ok och lydde under allemansrätten.
Det har hänt en del de senaste åren. Många skogar som anses värda att bevara har blivit naturreservat och där har kommunerna förbjudit cykling.

Det brukar stå på respektive kommuns sajt vad som gäller och vilka områden som är naturreservat.
Svara med citat
Gammal 2017-06-06, 19:29
Spikbjörn Spikbjörn är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Arneri Visa inlägg
Svårt att se varför du inte kan hitta en tillåten stig i stället i stockholm, är dessa förbjudna?
https://www.trailforks.com/reg ... m=trailforks
Svara med citat
Gammal 2017-06-06, 22:40

Citat:
Ursprungligen postat av Spikbjörn Visa inlägg
Svårt att se varför du inte kan hitta en tillåten stig i stället i stockholm, är dessa förbjudna?
https://www.trailforks.com/reg ... m=trailforks
Trailforks tar väl inte hänsyn till om det är tillåtet att cykla på stigarna?

Exempel https://www.trailforks.com/reg ... m=trailforks

Rinkebyskogen, Törnskogen och Rösjöskogen är naturreservat med cykelförbud. Du ser flera slingor i dessa områden.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:54.

Logga in

Tips!