MTB på Vandringsleder/dagspår

MTB på leder

Jag har faktiskt använt morgonen till en liten koll. Istället för att jobba så ringde jag runt till lite kommuner längs Roslagsleden och frågade vad de hade för regler. De svar jag fick var ganska vaga men ingen sade ett rakt nej till cykling på leden.
Jag har pratat med många trevliga människor och här är ett urval av från mina anteckningar. Norrtälje fritidskontor: " Det finns inget förbud, ingen laggrund för det" ." Är det torrt är det inget problem, däremot är det problem med ridning, hästarna går fram som jordfräsar. Ut och cykla du"! Skavlötens friluftsgård sade nej med hänvisning till lokala ordningsstadgan, men sade att det inte gjorde något," det är inte många som går där, kör du". Vallentuna fritidskontor har inget beslut taget men har diskuterat MTB-åkning. De vill påpeka att vid Angarn finns ett fågelskyddsområde som är fullproppat med fågelskådare och rekommenderar att man tar av på landsvägen vid Angarns kyrka till Brottby för att ansluta till leden där.( sån information är vettig, jag vill inte riskera att förstöra dagen för en person som bara behöver se den Sibiriska Sädesskvättan för att komma med i 300-klubben. Ornitologer är ruggiga typer.) Danderyds kommun säger att " det står ingenting om det", Österåkers sport och friluft uppger att "det ska väl gå" och det absolut bästa svaret kommer från Domaruddens friluftsgård:
" Var det bara det du ville fråga om?
Ja! Tuta och kör!"
Waxholms turism kunde inte ge ett svar direkt men ringde tillbaks och meddelade att Blå leden som ansluter inte är tillåten för cykling. Så det var ju inte så mycket tröst för vår vän Utter det här men vad det visar är ju i allafall att det inte finns något förbud, förutom joggingspår, men det är ju mer att anse som en kommunal friskvårdsanläggning. Jag skulle aldrig cykla inne i en simhall heller. Deppa inte. MTB är en folksport numera, med de senaste årens taskiga vintrar så är det nog inte länge innan Finnmarksturen är större än Vasaloppet och då lär inte kommunernas fritidsförvaltningar ha något val.
 
!!! Snyggt jobbat Marcus !!!

Skönt att höra Marcus!!!
Det är väl bara att köra på som vanligt alltså. Bara man visar hänsyn mot människor och natur, så får man väl tolerera att vissa personer stör sig ändå!!
Lovar att plocka fram min kära Kilauea ur garderoben igen :)
 
och Danderyd...

Jag blev precis uppringd av Inga-Lill Edvinsson på Danderyds kommun. De säger som de flesta andra att det inte är tillåtet och hänvisar till att markägarna inte har upplåtit leden till cykling, enbart vandring. Men om man visar hänsyn så går det bra, och undviker motionsspåren, och aktar barn och gamla, och egentligen är det ju inte förbjudet .... Det här är precis samma sak som när man möter en vandrare. Hälsa och var trevlig. Snacka med folk. Om man kan få en dialog med Kommunernas fritidsförvaltning så löser det sig garanterat.
Jag har en känsla av att antalet vandrare är väldigt litet, och de som jobbar med de här lederna vill säkert fortsätta med sitt jobb. Fyra skolklasser i juni på exkursion och Tibbleskolans friluftsdag i september räcker inte som underlag. Är det någon som har en uppfattning om detta? Hur mycket gås det på lederna egentligen?
 
Bra initiativ

Bra initiativ Marcus. :) Synd bara att grundinställningen är att förbjuda något man inte har kunskap om. Att MTB håller på att försvinna som pop-sport och bli en traditionell som längdskidåkning tycker jag bara är positivt.

/Jonas U - fortfarande sur över cykelskrället
 
Det vandras mycket på lederna, men framförallt på de delar av lederna som ligger i närheten av tätorter. De används som kortare prommenadstråk. Det är inte så många som ENS går sk. etapper. Antalet vandrare är i alla fall betydligt fler än antalet MTB åkare, även om MTB åkarna naturligt nog åker längre sträckor. Förövrigt så verkar delar av 08CrossCountry gå på roslagsleden (http://www.funsportmountainbike.com/08xc/banan.php3)
[Ändrat av heme 2001-06-12 kl 06:58]
 
Några reflektioner

- När det gäller Tyresta står det cykla i terrängen utanför anlagd väg. Det tolkar jag, utan att blinka och utan att vare sig tänka eller tala som saken mer, som att man inte får cykla vid sidan stigarna. Men att det är helt ok så länge man är på stig. Det som skyddas är vegetationen.

- En sak som verkligen är central är att man är trevlig och ser till att man inte skrämmer fotgängare. Bättre att stanna och gulla.

- På sikt tror jag det vore en bra sak om MTB-åkarna kunde hjälpa till, genom att ha stig-fixar-dagar då man tar itu med stormfällda träd, trasiga spänger, dyiga bitar, etc. Rent anlagda stigar tror jag inte på, men för enstaka bitar skulle det kunna vara en bra sak.

- Börjar den här debatten ta fart på allvar är det väl läge att bilda föreningar och lobby-organisationer. Det har de ju gjort i USA och med stor framgång.

- Det gäller också att visa naturvårdsintressena att man är på samma sida i ngn mening. Skulle jag stöta på en motorcrossåkare på stig ute i naturen skulle jag utan att blinka ringa polisen, eftersom de förstör något enormt och det finns en risk att det faller en skugga på dem som åker MTB.

- Men det viktigaste är ändå att man är trevlig, och tänker på att man är en ambassadör för sporten, då tror jag att den kommer att bli helt accepterad med tiden. För inte länge sedan ville de ju förbjuda snow boards, i nästan alla backar, i dag är det ingen som skulle komma på tanken, liknande tongångar har förekommit både när det gäller inliners, och skate boards.

Per

http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html
 
Naturvårdsverket

Pratade precis med en person på naturvårdsverket om detta, och hans svar var lite svävande. Enskilda markägare får inte inskränka allemansrätten utan ett myndighetsbeslut, alltså får inte vem som helst sätta upp en skylt med cykling förbjuden bara för att de tror att det skadar. Kommuner däremot kan besluta om cykelförbud, men det var lite oklart hur. Om det råder speciella bestämmelser måste detta anges klart och tydligt.

Så det är bara att uppvakta era hemkommuner om de beslutar sig för att förbjuda cykling, andra förbudsskyltar kan man helt enkelt strunta i eftersom de inte gäller.
 
Avsluta debatten

Nu när midsommarhelgen är över och alla är tillbaka vid sina datorer kan vi väl sammanfatta den här väldigt givande debatten. Eller debatt förresten, vi har ju alla varit av samma åsikt. Skulle vara intressant att höra någon vandrares åsikt. Kan ingen skriva och berätta om hur illa vi uppför oss? Men tills dess så är det ju tämligen uppenbart att:
1. Det är förbud att framföra motorfordon utanför anlagd väg.
2. Vissa kommunala motionsspår tillåter inte cykling.
3. I vissa nationalparker och naturreservat är cykling förbjuden utanför anlagd väg.
4. Cykling på annan mark är inte förbjuden enligt allemansrätten.
Trevlig sommar! Om det är någon som ska köra MTB- Vättern så bjuder jag på en öl Borensbergs gästgiveri kvällen innan om ni säger till! (Öl= Kolhydratladdning)
Fråga efter mig i receptionen.
 
La in en fråga...

Hej alla
Jag la in en fråga på forat för vandring. Vi får väl se om det blir napp där. Vore som sagt kul att höra vandrares synpunkter. Brukar själv vara ute och gå en hel del och jag tycker det bara är kul att möta cyklister i skogen. Då kan man spana in deras cyklar och teknik mm. Men man är väl jävig...
 
Sover inte björnen?

En fråga jag ställer mig är om man inte riskerar att väcka en björn som sover. Sverige har mängder av reformproffs och förbud är en väsentlig del av reportoaren och vid undersysselsättning skulle de kunna hitta på något galet. Det vore inte första gången. Det man inte pratar om är inte något problem. Om björnen sover: låt den sova i lugn och ro.

Per
 
Det är vi som sover!

Jag tror inte att det är någon fara. Efter mina erfarenheter med kommunala fritidsförvaltningar förra veckan är snarare den björn som sover alla så kallade förbud som visar sig sakna verklighetsanknytning.
 
lite mer från Naturvårdsverket

I mitt sökande efter svar från Naturvårdsverket skickade jag både ett e-brev och när jag inte fick svar ringde jag dit, det svar jag fick telefonledes har jag redan redogjort för, men idag fick jag äntligen svar via e-post. Detta svar fick jag:

========
En enskild markägare har inte rätt att vidta åtgärder så att allemansrätten inskränks om det inte finns stöd för det i lagen.

Vad beträffar verksamhet som kan förstöra mark så är det den som anordnar verksamheten som själv gör en bedömning av om verksamheten förstör eller ej.

Markägare kan vända sig till länsstyrelsen (eller kommunen) som är tillsynsmyndighet om han befarara att verksamheten kan förstöra marken. I miljöbalken finns försiktighetsregler som ska följas. Alla brott mot miljöbalken kan leda till vitesföreläggande.
========
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
Scorp. Ryggsäck på MTB? Mountainbike 17
Eminent MTB på Faro Portugal Mountainbike 0
adamcrookedsmile MTB på Teneriffa Mountainbike 3
ljentr MTB på cypern Mountainbike 2
Sara_B Vad ska jag tänka på när jag köper min första mtb?!? Mountainbike 1
artlec Säfsen på MTB - kredd eller barnvagn? Mountainbike 1
aliaseddie långcykling på mtb. Thailand kanske! Mountainbike 0
iia MTB på vintern? Mountainbike 5
i4lean Finns det någon mer MTB tävling på västkusten i år? Mountainbike 4
Charlottan MTB på Gotland! Mountainbike 2
MartinR 29"-fälgar på MTB Mountainbike 11
mellgren Betyg på MTB? Mountainbike 4
cybber Giant MTB på G är det något å ha. Mountainbike 0
uppkastaren MTB kompis på dagtid Mountainbike 2
bergholm Styrstam på MTB Mountainbike 1
fibbla mtb på tåg Mountainbike 7
Maskros444 Svårt montera framdämpare på MTB? Mountainbike 7
annex MTB på lofoten? Mountainbike 4
Test005 Ny på MTB, Nybörjarutrustning. Vad tror ni? Mountainbike 17
Håkan K Tempobåge på en mtb? Mountainbike 3
malvaks MTB på Mallorca eller Lanzarote Mountainbike 1
mrhandley Lädersadel på MTB Mountainbike 10
remling MTB i stockholm, häng på! Mountainbike 12
jonssonmartin Vätter på MTB Mountainbike 26
perlowdin MTB på Mallorca Mountainbike 6
freek Stel framgaffel på MTB Mountainbike 4
diamond mtb på gotland? Mountainbike 0
Markus F STHLM-Nynäs på MTB Mountainbike 4
mlturbo MTB kontra Racer på landsväg? Mountainbike 11
999 MTB på skåneleden Mountainbike 4
Vättern runt på MTB (NIN) Mountainbike 1
donga Mtb turer, eller andra typer av turer. På vintern... Mountainbike 0
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
Johan123 MTB med elmotor i naturresevat? Mountainbike 215

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...