Vilka idioter det finns...(Dålig rubrik, Kanske...)

Vilken skog med stigar är det vi talar om ??

Precis överallt i Sthlm... tycker att vart man än kommer så finns det partier som är sönderkörda... t om i naturreservaten i regionen har jag sett eländet...

Verkar som om fyrhjulingen blivit nollåttornas skoter... typ...

Apropå att mtb cyklister kan skrämma löpare... mötte en gång en STOR häst som kom kom i hyfsad hastighet nerför en stig när jag kom sakta uppför... då var det bara att hoppa in i grönskan och hoppas att hästen inte fick tokspel.... men det var lugnt.., det var en polishäst som nog inte lät sig skrämmas av en cyklist...

Annars så tycker jag att det brukar funka bra när jag möter mtb cyklister i skogen när jag springer, och vice versa.... värre är det med lösa hundar...

Hästar kan vara ok tycker jag, om dom varierar sig och inte envisas med att gå på samma stig hela tiden så att den slits ner... däremot vad det gäller motorcyklar så hör dom hemma på crossbanor och inte på sörmlandsleden, punkt.

Thomas
 
Men ett sådant där fårhinder (menar liten stege/trappa som ofta byggs över staket där vandringsstigar går genom hagar) måste man ju få bygga? Man kan ju fixa till en symbolisk hage och sätta upp en info-skylt.

Tyvärr så tillhör jag de som nästan blivit övercyklade av mountainbikes som kommit farande på vandringsstigen i minst hundra knyck. Är inte så förtjust i mountainbikes heller alltså. Själv cyklar jag på grusvägar eller motionsspår som tillåter cykling (inte många som gör det tyvärr). Nu tror jag det inte är förbjudet att cykla på ex sörmlands- och upplandsleden, man blir bara så överraskad ibland av cyklarna.

Sedan håller jag med om att motorcyklar förstör, hästar lika så.

"Ta bara bilder, lämna bara fotspår"

Ordet, om du undrar, är stätta.

Jag kan inte springa, men före den 12/2 gjorde jag det mycket bl a i ett naturreservat där reglerna väldigt tydligt är att man rider eller cyklar endast på särskilt markerade vägar/stigar. Jag vet inte hur många gånger cyklister blivit förbannade för att jag inte vill kliva av stigen för deras skull. Det måste finnas reserverade zoner för fotgängare/vandrare. Cyklar man på Sörmlandsleden (om man nu får det) ska man fan i mej ta allt ansvar och hänsyn själv.
 
På Skåneleden, på spång, vid träsk har jag av både Mtb-are och löpare blivit beodrad "Ur spår!" F-n trot, men jag har fotograferat vederbörande och stått still!
Vi delar på naturen och så brottom har ingen under motion.... Njut lite mer! Hästar gör enländig smörja av jordiga blöta stigar och lämnar stora spår av flera slag... Motorburna fordon skall enligt lagen köra på vägar och godtjända banor, vilka kan ligga i naturen. Fotografera mera och våga anmäl istället för att sura.
Vilks har ju fått bråte till att bli konst och en lämplig hage med stättor tvärs över stigen är väl numera en installation värt en artikel i en seriös konsttidskrift minst...
//J
 
Jägarfälla vid lämplig krök får man inte gillra....
//J
Får och får, men man kan...

Ett par år sen hade jag plockat lingon och cyklade hemåt med hinken i ryggsäcken. Korsar den stig jag brukar korsa och SMACK! så försvinner framhjulet ned i ett 0,5m djupt lerdike, där stigen brukar vara. MTBn klarade sig, men jag fick en saftig pungkross och stod på näsan i leran. Dessutom strömmade lingonen över huvud och nacke på mig, tappade halva hinken i leran. Antagligen såg jag väldigt rolig ut, men där och då kunde jag ha dräpt den som kört sönder stigarna (aldrig hänt förr, aldrig senare) med crosshoj. Vilken annan hobby har man som förstör markerna lika mycket? Pyromani?

Till saken hör att jag drog om banj*veln i nästa krök, rätt ut i skogen.
 
Suck

Tycker tonen i inläggen är onödigt hårda. Det är fel på hästarna, cyklisterna, fyrhjulskörarna osv osv. Andra säger anmäl dom !
Tror nog att vi får plats allihop, givetvis skall inte fyrhjulingar framföras där det är förbjudet, cyklarna inte på de ställen där det inte är tillåtet.
Att anmäla känns ju kanske som en rätt väg, men låter i dagens läge inte särskilt hotfullt för dessa lagbrytare. Anmälan hamnar ju säkert i polisens brottsregister och skulle du köra cykeln/fyrhjulingen över en gräns in i nästa polisdistrikt så vet man aldrig vilket år dom börjar leta efter dig. Och hästarna, ni menar väl ryttarna.....
Men gör som nån skrev ovan, om det kommer en cyklist så ställer jag mig mitt på bron och fotograferar, bara så ni vet.... Känns skönt att en del vet sin plats här i livet och focuserar på det viktiga, och inte på den egna utflykten.
 
Lugn o fin

Ordet, om du undrar, är stätta.

Jag kan inte springa, men före den 12/2 gjorde jag det mycket bl a i ett naturreservat där reglerna väldigt tydligt är att man rider eller cyklar endast på särskilt markerade vägar/stigar. Jag vet inte hur många gånger cyklister blivit förbannade för att jag inte vill kliva av stigen för deras skull.
Det måste finnas reserverade zoner för fotgängare/vandrare. Cyklar man på Sörmlandsleden (om man nu får det) ska man fan i mej ta allt ansvar och hänsyn själv.

Grundregeln är faktiskt att man får cykla i naturen men det kan regleras via lokala trafik eller ordningsföreskrifter, t ex att man ej får cykla i vissa motionsspår etc. I nationalparker och reservat kan det vara helt förbjudet eller bara tillåtas på markerade sträckor. Polis, kommun eller länsstyrelse bestämmer, privata förbudsskyltar gäller inte. Även om de cyklade regelvidrigt tror jag inte du lyckades upplysa dem om det olämpliga i det, snarast blev det ömsesideg surhet misstänker jag. Det kan ju vara så att de trodde att det var tillåtet? Eller att du feltolkat reglerna??
På Sörmlandsleden är cykling tillåtet. Det finns inga skäl till att just cyklisten som du möter ska ta allt ansvar och hänsyn själv. Du ska fan i mig ta ditt ansvar också. (Ursäkta ditt ordval)
Därmed inte sagt att cyklisten inte har ett större ansvar, som cyklist kan man komma väldigt snabbt och överraska (skrämma) vandrare, möter jag vandrare så saktar jag ner och försöker vara trevlig men tyvärr möter man ofta privatpoliser som tar största möjliga plats och försöker blockera stigen därför att de inte tycker man ska cykla där de promenerar. Jag cyklar inte där det är förbjudet.
Ömsesidig hänsyn kommer man långt med och det finns massor med stigar i våra skogar så nog får både cyklister och vandrare plats.

Mikael
 
... Jag vet inte hur många gånger cyklister blivit förbannade för att jag inte vill kliva av stigen för deras skull....
Jag antar att du menar i områden som är specifikt "förbjudna" för cyklister?
Annars är det en otroligt tråkig attityd att vistas ute i naturen med att inte visa hänsyn åt båda hållen.

Det måste finnas reserverade zoner för fotgängare/vandrare. Cyklar man på Sörmlandsleden (om man nu får det) ska man fan i mej ta allt ansvar och hänsyn själv.
Lättare i längden att ta reda på info innan man ondar upp sig...
http://www.stigoteket.se/led.php?led_id=1
http://www.sormlandsleden.se/
 
Har en polare som hade kört 4- hjuling nedåt tullinge och han sa oförståendes "men folk blir så sura" varav jag svarade "det förstår jag".

Det bästa är väl om man inrättar områden där pojkarna får leka med sina leksaker.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.