Livsmotto?

Gör det, nu!

Du lever och det vet du för du vill så mycket.....
Det du vill göra, gör du nu, för imorgon kan det vara försent...

Men visst behövs lite plan, åtminstone ett par strumpor, karta/kompass och ett smörgåspaket....och VISA-kortet!

Go tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2001-10-05 kl 16:52]
 
Livsutveckling

Många av ovanstående inlägg omfattar ett antal motiveringar att ta risker... Själv anser jag inte att det behövs någon motivering, erkänn för dig själv och andra att det inte är smart men att du gillar det.

Min filosofi har jag lånat från Astrid Lindgren och Bröderna Lejonhjärta. Jonathan inpräntar i sin lillebror Skorpan:

"det finns saker man måste göra, även om det är farligt. Annars är man ingen människa, utan bara en liten lort"

På slutet måste Skorpan till slut bevisa sitt mod genom att frivilligt möta döden genom att hoppa utför ett stup med Jonathan som är förlamad. Först då kan de komma till den verkliga himlen: Nangijala. Då kommer vi till nästa livsåskådningscitat:

"Vi ses i Nangijala ..."

Mitt problem är att jag gärna vill leva såhär nu men inser att det inte kommer att leda till det liv jag vill ha när jag blir äldre. Istället riskerar jag att bli en patetisk 40-åring som inte har nåt vettigt liv eller jobb och fortfarande lever som en 20-åring.

Min nya livsfilosofi är därför:
"Hellre död än patetisk"

Vilket lämnar utrymme för stort risktagande eftersom man tydligt och klart deklarerat att man inte kan se en förlänging på det liv man lever ...

Hmm ... ovan kanske implicerar att jag skulle vara självmordbenägen vilket naturligtvis inte är sant.
Livsglädjejunkie kan jag dock skriva under på.

/Niklas
 
Re: Livsutveckling

NEr; sa:
Hmm ... ovan kanske implicerar att jag skulle vara självmordbenägen vilket naturligtvis inte är sant.
Livsglädjejunkie kan jag dock skriva under på.

/Niklas

På tal om självmord...

... Hemingway lär ha sagt något i stil med att "lycka är inget annat än god hälsa och dåligt minne"

Rent intiutivt så håller jag med, men jag kan nog inte förklara varför. Jag har funderat rätt mycket över detta, men jag får ändå inte riktigt ihop det. Vad menade han egentligen?
 
Re: Re: Livsutveckling

maxell; sa:
Rent intiutivt så håller jag med, men jag kan nog inte förklara varför. Jag har funderat rätt mycket över detta, men jag får ändå inte riktigt ihop det. Vad menade han egentligen?

Troligtvis var han inte helt frisk hela tiden Mr. Hemingway. Kanske något i stil med "Life´s a bitch and then you die" Han hade nog samma syn på livet som jag!
 
Kemilärare

Min kemilärare sa något roligt till mig för ett tag sedan. Hon tyckte jag la ner för lite tid på skolan och för mycket tid på mina fritidsaktiviteter.

"Tror du livet är en fest eller..?
Det är det inte, livet är ett helvete."

Också ett sätt att se på det eller hur?
 
Drömmar

"All men dream: but not equally. Those who dream by night in the dusty recesses of their minds wake in the day to find that it was vanity: but the dreamers of the day are dangerous men, for they may act out their dream with open eyes, to make it possible."
(Seven Pillars of Wisdom T.E. Lawrence.)

Laila.
 
Håller med, Laila!

Ovanstående är även min absoluta favorit.
Får mej att rysa varje gång :)

En annan goding är (fritt taget ur minnet):
Endast tama fåglar har en längtan,
de vilda flyger.

Men som grundmotto i livet må följande gälla:
I´ll try anything - once.

/ My
 
Redan borta...

...eller verkligt bråttom någon annanstans verkade den person ha som myntade följande uttryck:

"den man ligger med får bädda".

/Johan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
livsmotto. Utrustning allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.