Svenska arméns 50L (Haglöfs) ryggsäck?

Spill tiden på något mer funkis och lättare är mitt råd.
go tur

Nähä du! Här ska vi inte misslyckas. Jag blir alltid så här nördig också när jag får ögonen på saker och vill utforska. :) Men jag är 95% säker på att det helt enkelt är en Lk35 som gjorts lite större av Haglöfs under en period bara. Inte klurigare än så. :D

Go tur på dig med!

W.
 
Färgen sager inget...finns I alla möjliga gröna kulörer när det gäller lk säckarna utan att det är en viss modell.

Kör på LK om du promt måste ha denna säck......min åsikt efter att ha ägt och brukat ett visst antal säckar genom åren så sager jag att den är kass om du jämför med annat I samma prisbild till tillgänglighet.

Har haft äran att kånka på dessa modeller under 10mån som spaningssoldat med tung packning.....så underlag har jag iallfall;)
 
Vabbar så jag passade på att väga LK35:an i delar.
Ramen väger 1131 gram, säcken 866 gram och bärremmarna 206 gram. Totalt 2203 gram.
Har inte tillgång till bärbältet så jag kan väga det.
 
Ett ärligt råd till dig som nybörjare är att satsa på en civil ryggsäck med ställbar rygglängd. Jag vill inte spoliera din entusiasm för ryggsäcksletandet, men den säck du söker är inget vidare alls. Jag har nämligen själv släpat runt på både LK35 och LK70 i grönkläder, och det smärtar hårt efter ett par dagar. Om ryggan skall bli funkis behöver man byta avbärarbälte och axelremmar, och komplettera med axelstramare. Med andra ord, ett helt nytt bärsystem..

En annan tanke från mig, ofta som nybörjare har man en ganska tung och utrymmeskrävande utrustning, och då underlättar det att ha en komfortabel säck som kanske är en aning större än 50 liter.
 
Klokt råd ovan som nybörjare och jagande på loppisar och återvinningar brukar man behöva 65-70l. Ställbar rygglängd är utmärkt för nybörjare som ännu inte vet vad som är rätt för dem själva.
Den säcken kan framledes fungera väl vintertid senare då vinterförstärkningsplagg och större matpaket fyller.
Men att jaga en tung kort gammal armesäck är enbart spill av tid.
 
Era svar låter väldigt kloka - men en civil ryggsäck med ställbar rygglängd på ca 65-70L låter lite dyrt om man ska ha något som håller. Så majoritet här inne tycker alltså att dessa lk-ryggsäckarna inte är något vidare och tidsspillande. Kändes mest som att de moddarna Mike gjorde på den med vinklad höftrem,sy på svenska utefickor och la i ett underlägg av skumplast sådär var precis det jag saknade med lk35an jag hade. Snubben använder inte ens hans Maxpeditionväskor längre utan föredrar lk50.

Vart föreslår ni att jag tittar för att hitta en bättre i den prisklassen då?

Tack!

W.
 
Fast du har ju testat den och gillar den. Det räcker väl?! Sen att många här inte skulle valt samma som du spelar ju egentligen ingen roll, oavsett vilken kunskap eller erfarenhet de har av den.

Jag har både en LK70 och en säck som kanske motsvarar en LK50, fast den har en annan modell på ramen. Längts ner är den böjd framåt vid höfterna så att den kan stå utan stöd. Liknar den i inlägg nr 31 i den här tråden, men med fickor på sidorna. Det står inte haglöfs i den, men därmot "Jämtsäcken".

I vilket fall så gillar jag båda, de är förmodligen inte de skönaste om jag ska vara ärlig men jag gillar stuket.
 
Man kan visst reglera rygglängden på LK35:an - fäst bärremmarna runt övre horisontella slån istället, då förlänger man rygglängden med några cm. Så har jag använt den.

Fast jag tror att säcken som MCQ visar i videon är en LK35:a. Vidvinkeln på kameran samt att han har ett liggunderlag inuti gör att säcken bara ser större ut.
 
Era svar låter väldigt kloka - men en civil ryggsäck med ställbar rygglängd på ca 65-70L låter lite dyrt om man ska ha något som håller. Så majoritet här inne tycker alltså att dessa lk-ryggsäckarna inte är något vidare och tidsspillande. Kändes mest som att de moddarna Mike gjorde på den med vinklad höftrem,sy på svenska utefickor och la i ett underlägg av skumplast sådär var precis det jag saknade med lk35an jag hade. Snubben använder inte ens hans Maxpeditionväskor längre utan föredrar lk50.

Vart föreslår ni att jag tittar för att hitta en bättre i den prisklassen då?

Tack!

W.

Jag skulle rekommendera dig att lägga in bevakningar på blocket, för att kunna hitta begagnade alternativ.

Förslag på varumärken att söka efter:

-Berghaus
-Bergans
-Norröna
-Lundhags
-Fjällräven
-Osprey

Med flera.
 
Mycket bra poäng, MarkusF. Jag har testat den och jag gillar verkligen designen. Jag fick ont i nacken/axelmusklerna (trapsen) för att jag inte hade något midjebälte och allting vilade mest mot trapsen, med en packning på 15kg kanske. Jag tyckte att jag behövde mer utrymme, speciellt på utsidan (fästa på några utefickor så är det löst). Så egentligen borde jag bara köpa en av dessa Lk35orna där det står "Haglöfs" under locket för de är -onekligen- större än de vanliga LK35 - i alla fall enligt måtten jag hittat, och modda den som jag tror funkar. Mike's är en LK35a, fast just den "utgåvan" är lite större.

Suger det så har jag lärt mig mycket, och jag har då inte spenderat alls mycket pengar - inte sant?

W.

PS. Tack friluftsrookie! Ska definitivt hålla utkik. Eftersom att dom inte är så dyra, så är det ju inte katastrof om jag inte gillar det jag testar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.