Svenska arméns 50L (Haglöfs) ryggsäck?

Verkar som om det finns en del ledtrådar här:

http://www.bushcraftuk.com/forum/showthread.php?t=121634

Inlägg 9 har foto. Ser ut som om det är en 35LK-ram med marginellt större säck.

Mats
Mätte min LK35, som jag för en 10år sen köpte oanvänd med midjebälte btw, den är 1 cm lägre, 46 mot 47, och några cm mindre i övre omkrets, 108 mot 112, jämfört med säcken som mäts upp på BCUK.
Känns som att de centimetrarna bara är variationer i tillverkningen.
 
"... You can differentiate between the LK35 and 50 by looking inside the lid ~ the 50 were made by and stamped, Haglofs. The 35 weren't. ..."

Kan någon här inne verifiera detta? Jag borde fråga kompisen med LK35an ifall den har någon stämpel där inne.

Tack för tråden, Mats!

Mätte min LK35, som jag för en 10år sen köpte oanvänd med midjebälte btw, den är 1 cm lägre, 46 mot 47, och några cm mindre i övre omkrets, 108 mot 112, jämfört med säcken som mäts upp på BCUK.
Känns som att de centimetrarna bara är variationer i tillverkningen.

Ja, fast några cm gör inte 15l skillnad! Kanske max 5l.

W.
 
"... You can differentiate between the LK35 and 50 by looking inside the lid ~ the 50 were made by and stamped, Haglofs. The 35 weren't. ..."

Kan någon här inne verifiera detta? Jag borde fråga kompisen med LK35an ifall den har någon stämpel där inne.

Tack för tråden, Mats!



Ja, fast några cm gör inte 15l skillnad! Kanske max 5l.

W.

Min säck saknar stämplar. Bältet är stämplat Haglöfs om jag inte missminner mig helt.
 
"... You can differentiate between the LK35 and 50 by looking inside the lid ~ the 50 were made by and stamped, Haglofs. The 35 weren't. ..."

Kan någon här inne verifiera detta? Jag borde fråga kompisen med LK35an ifall den har någon stämpel där inne.

Tack för tråden, Mats!



Ja, fast några cm gör inte 15l skillnad! Kanske max 5l.

W.

En idé kan vara att köpa en splitter ny 35LK och sedan fästa PLCE-fickor på sidorna (i stället för de där små fickorna i videon). PLCE-fickorna är 10 L/st om jag inte missminner mig och där har du dina 50+ liter... Fickorna kan antingen sys fast elller fästas med blixtlås.

Mats
 
En idé kan vara att köpa en splitter ny 35LK och sedan fästa PLCE-fickor på sidorna (i stället för de där små fickorna i videon). PLCE-fickorna är 10 L/st om jag inte missminner mig och där har du dina 50+ liter... Fickorna kan antingen sys fast elller fästas med blixtlås.

Mats

Japp, jag tänkte ju göra det på 50litarn och då få en hel del, men med en schysst ram (inte lika stor och tung som 70).

Jag ska bannemig hitta en LK50 - finns inget annat! :)

W.
 
Jag ska bannemig hitta en LK50 - finns inget annat! :)

Ja, skam den som ger sig. :)

Tänk dock på en sak: 35LK-ramen - som enl. trådarna används för 50LK (om det nu finns en sådan...) - är betydligt kortare än ramen för 70LK. Det innebär att den slutar högre upp på din rygg och att höftbältet därmed troligtvis kommer för högt. Kan vara ngt att tänka på om du ska lasta den med 15 kg. För exempel, se mannen i videon, där höftbältet ligger runt midjan och inte höfterna.

Mats
 
Ja, skam den som ger sig. :)

Tänk dock på en sak: 35LK-ramen - som enl. trådarna används för 50LK (om det nu finns en sådan...) - är betydligt kortare än ramen för 70LK. Det innebär att den slutar högre upp på din rygg och att höftbältet därmed troligtvis kommer för högt. Kan vara ngt att tänka på om du ska lasta den med 15 kg. För exempel, se mannen i videon, där höftbältet ligger runt midjan och inte höfterna.

Mats

Exakt, ramen på LK35:an har ju en vinklad konstruktion längst ner där man kan fästa höftbältet som han visar i videon. Verkar balansera och stödja väldigt bra på honom, och vi är väldigt lika byggda och även i längd. Eftersom att det är stål kan jag ju alltid modifiera med svetsen och fixa till ramen, men jag tvivlar på att den inte kommer passa perfekt. Jag hade som sagt en Lk35 på vandring i Norge, men säcken var för liten och hade inget band för höften så kändes ju -sådär- i flera mil genom bergsskogar alltså...

W.
 
Good luck att hitta LK50...är nog en tillfällig bastard inom FMV som inte finns i många ex......förstår inte fixeringen vid något som inte går att hitta och inte är bra...jämfört med en äldre FR/haglöfs med bättre...av allt..inkl pris.

Har själv burit lk35 med lk70 avbärarbälte och utan detta...med typ upp till 35kg (RA135;).....skitryggsäck!!....långt ifrån civila ramsäckar från samma åldersspann.

lk70 däremot...är en säck du kan ta ut på fjället....det gjordes med, från I22;)
 
Förmodligen tillverkades fler LK 35 och LK 70 än LK 50, därför kan du ha svårt att hitta den. Rekommenderar dig dock att kolla på blocket och köp&sälj här på utsidan.se, du kan med lite tur få en gratis ramsäck med lägre vikt en denna heliga graal, LK 50. Tom Hemvärnet har fasat ut ramsäckarna 35 & 70.
 
Tack för alla svar. Jag har nog knäckt koden:

- "LK50" är egentligen bara en liten modifikation av LK35, några cm större så att den är rymligare, men den säljs idag som LK35.
- Man kan se att det är en större version genom att kolla på undersidan av locket; står det Haglöfs och känns den lite större är den nog också den större varianten.

Ska kika på blocket, på olika 2nd hand ställen och andra överskottsaffärer.

appslapp, fixeringen kommer från att jag gillade Lk35an (om jag gör några justeringar), men vill ha lite större bara fast med exakt samma ram. Jag gillar den coola och simpla svenska designen. Den är byggd riktigt stark och bra - förstår inte vad du menar att den "inte är bra".

Här är "LK50" (som egentligen är närmre 40L tydligen! men def. större än LK35): http://www.ebay.com/itm/Original-mi...W-/321631954241?ssPageName=ADME:X:AAQ:US:1123 (fast $30 för att skicka hit... :) )

Tack igen!

W.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.