Svenska arméns 50L (Haglöfs) ryggsäck?

Ryggsäcken i videolänken ser i alla avseenden ut som min Ryggsäck 35 L, K (a.k.a. "LK35"). Om inte ramen är större än den ramen så har jag svårt att se var de extra 15 litrarna skulle finnas (innan moddningen).

Som flera andra i tråden har inte heller jag hört talas om att det skulle finnas någon "LK50".

Mats
 
Jag låg på bataljonspaning 93.....såg ingen LK50 där:)
Hade varit kul att få se en bild...om någon har på lk50?
Är det ett mellanting mellan lk35 och lk70...hade den avbärarbälte?
 
Min budget för en väska ska helst inte överstiga 8-900kr. Det är därför jag är sugen på en sån här LK50 och modda den så att den har lite väskor utanpå och har ett skönt midjeband för långa treks!

Varför inte då köpa en Ryggsäck 70 L, K (a.k.a. "LK70")? Den har redan tre fickor utanpå.

Finns bl.a. på Armyshopen för 450 kr.

Mats
 
En Haglöfs Skarja kan du om du har lite tur hitta oförskämt billigt på loppisar och second hand. Gamla ramsäckar är ofta väldigt billiga. Jag tror jag betalade 50 kr för min. För ungefär samma pris har jag för övrigt köpt både en Alaska och en Grönland.
 
Ta en kik på lite loppisar. Har du lite tur kan du säkert hitta ramryggsäckar från Fjällräven eller Haglöfs för små pengar. Hittade en Fjällräven Gyro på loppis i fint skick för 149 spänn för ett år sedan. Så håll lite koll på Myrorna, Erikshjälpen och andra loppisar så hittar du säkert en ramrygga i rätt storlek.
 
Sjukvårdsvarianten på LK35 kanske kan vara ett alternativ annars?

Den är byggd på LK70 ramen, men med LK35 säcken. Så får man massor med utrymme på ramen för att fästa tex. sovsäck.

Tror benämningen på den är LK35 Sj.
 
LK70 verkar faktiskt intressant! Men den ser lite stor ut? Jag vill gärna inte ha en stor klumpig ryggsäck, eller en för liten. LK35an jag hade rymde inte alls så mycket som jag ville och den var sjukt obekväm utan midjerem och inte särskilt praktisk utan utefickor.

Jag ser ju flera andra alternativ också som är liknande, men det bästa känns runt 45-55L.

Ska definitivt ta och kika på loppisar. Men jag hör från flera att LK50 faktiskt finns och har använts. Verkar inte vara särskilt populära dock.

Är ni också så här kräsna med packningar? :)
 

I den tråden skrivs det:

"The LK70 was the 70 liter sized ruck using the same frame as the LK 35"

Detta stämmer inte, det är olika ramar.

Är du max 1.80 m lång så vill jag påstå att den säcken är ett bra val. Axelremmar och höftbälte kan du uppgradera om du vill, finns bättre för en spottstyver på ebay. Är du längre än 1.80 är ramen dock för kort och höftbältet hamnar för lång upp.

Mats
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...