Prylar som försvann (och som vi saknar)

  • Vackra färger på kläder, typ komplexa mättade jordfärger (nu har jag valet svart, gråbrungrönt, enfaldig grundfärg eller black 80-talskaramell)
  • Hållbara ullstrumpor (ja, de har funnits, men då fiberkvalitet inte syns utanpå så är det tydligen fritt fram att fuska)
  • Tjocka ull(skid)strumpor utan skavande "finesser" i form av tunna zoner på fotbladets ovansida o.d.
  • Combot elefantfot/dunjacka (ja, jag vet att det finns USA-märken och specialbeställt från Roberts)
  • Jackor som är generöst skurna över axelpartier och går ner över rumpan
  • Byxor som inte är för smala om låren i förhållande till måttet runt bak/mage/midja

(PS: jag saknar verkligen inte heltäta regnkläder, bomullsinnertält och syntetunderställ, och älskar min e-post och internetbank ;))
 
Jag saknar dom gamla hederliga rejäla ytter/sid fickorna på ryggsäckarna. Dagens bälgfickor, som på min Haglöfs oxo tycker jag är kass. (Ändå köpte jag den) :)
 
Jag saknar den gamla svenska kvaliten och det samhälle som inte byggde på en slit och släng-ekonomi. Då trodde jag och de flesta andra att tekniken var vår frälsare, idag det motsatta.

Som 11-åring och precis i början av ett långt sommarlov hos min mormor
i Torup, Halland gick min helt nya haspelrulle sönder. En katastrof för en fiskeintresserad yngling som sparat hela vintern till en ny rulle. Pengarna räckte dessvärre bara till en skräprulle från Tempo.

Nåväl, mormor förstod situationens allvar och vi åkte in till järnhandlaren i det lilla samhället. Ordern var glasklar, en bra och pålitlig fiskerulle skulle inhandlas och den då helt nya AbuMatic 60 samt ett mycket enkelt spö blev resultatet. Rullen kostade astronomiska 98:- och spöt den måttliga summan av 19,75:-

Utrustningen användes hundratals gånger upp till moppeåldern och fungerar väl än i dag. Svensk kvalitet!
 

Bilagor

  • GM1.12-32.2016-05-23.Napp-Nytt-1958.crop.jpg
    GM1.12-32.2016-05-23.Napp-Nytt-1958.crop.jpg
    286 KB · Visningar: 636
  • GM1.12-32.2016-05-23.AbuMatic30--60-1958.crop.jpg
    GM1.12-32.2016-05-23.AbuMatic30--60-1958.crop.jpg
    295.5 KB · Visningar: 645
  • GM1.12-32.2016-05-23.Abu-Record-215-5.5.crop.jpg
    GM1.12-32.2016-05-23.Abu-Record-215-5.5.crop.jpg
    252 KB · Visningar: 635
  • GM1.12-32.2016-05-23.-Napp-Nytt-1958-Record-215.crop.jpg
    GM1.12-32.2016-05-23.-Napp-Nytt-1958-Record-215.crop.jpg
    143.8 KB · Visningar: 639
Senast ändrad:
Jag saknar den gamla svenska kvaliten och det samhälle som inte byggde på en slit och släng-ekonomi. Då trodde jag och de flesta andra att tekniken var vår frälsare, idag det motsatta.

Som 11-åring och precis i början av ett långt sommarlov hos min mormor
i Torup, Halland gick min helt nya haspelrulle sönder. En katastrof för en fiskeintresserad yngling som sparat hela vintern till en ny rulle. Pengarna räckte dessvärre bara till en skräprulle från Tempo.

Nåväl, mormor förstod situationens allvar och vi åkte in till järnhandlaren i det lilla samhället. Ordern var glasklar, en bra och pålitlig fiskerulle skulle inhandlas och den då helt nya AbuMatic 60 samt ett mycket enkelt spö blev resultatet. Rullen kostade astronomiska 98:- och spöt den måttliga summan av 19,75:-

Utrustningen användes hundratals gånger upp till moppeåldern och fungerar väl än i dag. Svensk kvalitet!

Jag saknar sådana här inlägg på utsidan. Det verkar föreligga en fixering hos såväl nybörjare och gamla rävar på att ständigt skaffa nya prylar, där behovsanalysen dikteras av tillverkaren.

Personligen använder jag fiskedragen jag fick av min farfar i slutet på 1980-talet, och de levererar fortfarande mest fisk, trots att jag har lådorna fyllda med häftiga jerkbaits och gummibeten. Det säger väl inget om själva kvalitén, men snarare något om att man inte måste ha det senaste för att njuta av aktiviteterna.
 
Har en väldigt stark minnesbild av en högsmal friluftskatalog som jag nästan läste sönder när jag kanske var 8-9 år eller så, ca 1974 alltså. Tror att det var Intersport, men ej helt säker. Minns att jag frågade farmor, som jag bodde hos då, om hon trodde att ett av tälten jag var intresserad av hade både ytter- och innertält och kommer fortfarande ihåg hur bekymrad hon var att hon inte kunde hjälpa mig med detta, stadsbo som hon var.

Har för mig att katalogens texter handlade mycket om hur viktigt det var att bara komma ut och att en promenad i skogen kunde vara det stora äventyret för ett barn.

Om någon händelsevis har denna katalog så lägg gärna upp några bilder. Prousts flashbacks av sitt lindblomste och sina madeleinekakor är ingenting mot detta... :)

Mats
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.