Isolerad plastmugg, myt eller verklighet?

...och glöm inte Ikea! en av de största aktörerna inom friluftsindustrin utan att de vet om det...
 

Bilagor

  • 111.jpg
    111.jpg
    43.3 KB · Visningar: 929
  • 222.jpg
    222.jpg
    32.6 KB · Visningar: 840
  • 333.jpg
    333.jpg
    37 KB · Visningar: 780
Så här ser min termos-mugg med lock ut, av märket Alladin.

Användes nån gång när jag fått för mig att Varma koppen med tillsats av en näve couscous som får svälla en stund vore den optimala lunchen under vandring; billigt, variationsrikt, mättande och bränslesnålt. Hyggligt snabbt konstaterades dock att det inte alls var särskilt optimalt, eller kanske att det var det, men trots allt ändå bara en jäkla gegga.. :)

Sen dess har den legat still i kökslådan, till förmån för en hederlig vikmugg.

Per
 

Bilagor

  • alladin.jpg
    alladin.jpg
    284.4 KB · Visningar: 753
Ett annat område är för föräldrar som är ute med sina små barn. Ett tu tre ska det kissas eller det har blött ner sig eller nåt annat som "stör" kaffestunden. Med en isolerad mugg/kåsa är drycken inte kall när man är tillbaka.
Har två i rostfritt som var del av en julklapp från jobbet.

//Per

Där har du svaret, en barnkaffemugg :)
 

Bilagor

  • Mugg.jpg
    Mugg.jpg
    18.6 KB · Visningar: 660
Så här ser min termos-mugg med lock ut, av märket Alladin.

Användes nån gång när jag fått för mig att Varma koppen med tillsats av en näve couscous som får svälla en stund vore den optimala lunchen under vandring; billigt, variationsrikt, mättande och bränslesnålt. Hyggligt snabbt konstaterades dock att det inte alls var särskilt optimalt, eller kanske att det var det, men trots allt ändå bara en jäkla gegga.. :)

Sen dess har den legat still i kökslådan, till förmån för en hederlig vikmugg.

Per

Jag har en nästa identisk plastmugg (dock utan den eftermonterade karbinen) i mörkgrönt som är reklampryl från en stor svensk webshopp som börjar på add och slutar på nature - fäljde med någon order för ganska länge sedan.

/Patrik, som inte använder den så ofta
 
Har en kåsa som jag köpte för 15 år sedan i någon av de större friluftsaffärerna. Då hade den ett plastlock som försvann omedelbart. Ser ut som en standardkåsa men med tjockare väggar. Värdelös funktion enligt min mening.
 
En kåsa håller inte värmen lika bra som en mugg pga sin form, dvs relativt grund med stor öppning. Så är värmeisoleringen viktig är en mugg att föredra, vill man värma händerna samtidigt som man dricker relativt snabbt när drycken är varm är en kåsa trevlig pga sin form.
 
Eftersom förslagen hittills är åt termomugghållet trots att det började med önskan om isolerad kåsa, så titta på contigo termomuggar med autoförslutning - dvs. tappar man denna så spills inget även om den gör saltomortaler i luften innan den landar och dessa håller värmen länge, eller så kan man efter slurken kasta ned denna direkt i, kassen, väskan eller ryggsäcken även upp och ned utan större risk för slabb mm. så länge något inte trycker hårt på den fjädrande knappen som öppnar upp drickspringan.

OK - den är inte direkt lätt men är väldigt stabilt byggd och håller sig tät även efter ganska mycket misshandel, den jag har väger ca 310 gram tom och rymmer strax över 3 dl - kanske 3.5 dl om man fyller ända upp.

En kamrat till mig köpte med sig sådana från Canada men går att hitta i sverige för typ dubbla styckpriset

se http://www.gocontigo.com/mugs?cat=63 och det som verkligen fungerar bra är hur de har löst hur man dricker ur dessa på ett bra sätt.

den jag har är den modellen som de kallar 'Aria' men den modellen som verka pushas nu och kanske är köpbar i sverigen är den de kallar 'west loop'


---

Här gäller samma sak som de flesta termosar att värmeläckaget genom själva flaskväggen är väldigt liten medan det mesta värmeläckaget är igenom korken/förslutningen och det är därför man säger 4-5 timmar värmehållning medans 10 timmar köldhållning
 
Senast ändrad:
Har varit borta några dagar och så överraskas jag av en lång rad svar på min plastmuggsfråga när jag sparkar igång datorn! Va glad jag blir! Tack alla! :)

En del av de föreslagna muggarna är väl för tunga för en veckas vandrande, enligt mina mått, men desto bättre på kortare turer! Det är väl så att det inte finns en pryl som är bäst i alla situationer. Jag ska nog investera i en bra termosmugg nu när det snart är vinter, och en lättare mugg för sommarens långa utflykter.

Nu ska jag försumma jobbet en stund och titta närmare på alla alternativ. :)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...