Dunjacka inför vintern

Tack! Vi skall ut och vandra i skogarna runt Göteborg i november.. jag hade inte tänkt att ha på mig vid vila och när vi slagit läger..

det blir dessutom Vindskydd.. eftersom jag aldrig använt en dunjacka innan passade jag på att fråga här. jag är beredd att använda jackan som ett värmelager under skaljackan.

tack för alla tips!

Skogarna runt Göteborg i November är inte precis som fjälltur på vintern;). Ställer nästan mer krav på skaljackan och att den håller ute vind och väta än på värmelagret. En tjock fleecetröja under skaljackan fungerar den årstiden då du sällen har minusgrader i november i dessa trakter.

Vindskydd brukar ofta innebära en värmande brasa:), då är det viktigt att jackan klarar ev gnistor. Tunnt nylontyg som används i dunjackor och sovsäckar behöver du skydda väl från ev gnistor eller glödsprätt.
 
Tack! Vi skall ut och vandra i skogarna runt Göteborg i november.. jag hade inte tänkt att ha på mig vid vila och när vi slagit läger..
det blir dessutom Vindskydd.. eftersom jag aldrig använt en dunjacka innan passade jag på att fråga här. jag är beredd att använda jackan som ett värmelager under skaljackan.
tack för alla tips!
Dunjacka som ytterplagg och Västkusten (eller för den delen Skåne...) i november låter inte som någon idealisk kombination. Dun absorberar fukt och tappar dramatiskt i isoleringsförmåga - ner till i stort sett noll - om det blir genomblött, men riktigt dåligt redan långt innan dess. Har man då jackan som enda värmeplagget är man ju rätt sårbar.
Det verkar komma fler och fler plagg av "hydrofoberat" dun som kanske löser detta problem, men de är inte direkt billiga och än så länge relativt oprövade.

Man kan såklart lösa problemet genom att köpa en tunnare jacka som man bara använder som mellantröja, dvs med ett regn/fuktsäkert skalplagg utanpå, men att vara igång i en sådan stass tycker jag blir för varmt och svettigt - nästan oavsett hur kallt det är ute.
Det blir betydligt mer flexibelt och mindre sårbart, om du i stället klär dig i flera tunnare lager när du är aktiv, och bara använder dunjackan som förstärkningsplagg vid raster/läger. Då är det också lättare att hålla den torr.
 
Skogarna runt Göteborg i November är inte precis som fjälltur på vintern;). Ställer nästan mer krav på skaljackan och att den håller ute vind och väta än på värmelagret. En tjock fleecetröja under skaljackan fungerar den årstiden då du sällen har minusgrader i november i dessa trakter.

Vindskydd brukar ofta innebära en värmande brasa:), då är det viktigt att jackan klarar ev gnistor. Tunnt nylontyg som används i dunjackor och sovsäckar behöver du skydda väl från ev gnistor eller glödsprätt.

jag har insett den långa vägen att jag borde skrivit hur vår vandring skulle se ut för att underlätta..
Jag tänkte aldrig ha på mig dunjackan när jag vandrade så underställ, feece och ev. ngn mer tröjja var redan planerat, skaljackan klarar både vind och vatten så det är inga problem.

med andra ord så borde jag klara mig gott på den jackan! Tack!

Dunjacka som ytterplagg och Västkusten (eller för den delen Skåne...) i november låter inte som någon idealisk kombination. Dun absorberar fukt och tappar dramatiskt i isoleringsförmåga - ner till i stort sett noll - om det blir genomblött, men riktigt dåligt redan långt innan dess. Har man då jackan som enda värmeplagget är man ju rätt sårbar.
Det verkar komma fler och fler plagg av "hydrofoberat" dun som kanske löser detta problem, men de är inte direkt billiga och än så länge relativt oprövade.

Man kan såklart lösa problemet genom att köpa en tunnare jacka som man bara använder som mellantröja, dvs med ett regn/fuktsäkert skalplagg utanpå, men att vara igång i en sådan stass tycker jag blir för varmt och svettigt - nästan oavsett hur kallt det är ute.
Det blir betydligt mer flexibelt och mindre sårbart, om du i stället klär dig i flera tunnare lager när du är aktiv, och bara använder dunjackan som förstärkningsplagg vid raster/läger. Då är det också lättare att hålla den torr.

Tack, allt detta visste jag redan, men det skadar inte att få höra det igen.

vad jag inte hade tänkt på var det du sa om dunjackan, detta för att jag inte haft en dunjacka innan.. tanken har hela tiden varit att ha på mig dunjackan vid raster och läger ..

tack så mycket!
 
Jag köpte en lätt och tjock dunjacka på www.mec.ca för några år sedan och har haft den på några midvintertältturer i fjällen. Tillsammans med flerlagerprincipen så har jag inte frusit alls i ner till minus 30. Hittar den inte nu men den kostade då 110 CAD, vilket nästan är gratis för den tjockleken. Det enda jag hade att gnälla över var att blixtlåset ibland gick upp i nederkant. Men det var bara att öppna upp och stänga igen.

Kan vara värt att kolla in siten om någon månad för att se om de säljer den då.
 
Jag är ute en del i Göteborg under exempelvis november, och en jacka liknande den Everest någon postade http://www.stadium.se/varumarken/everest/klader/148747/everest-m-adv-urban-jkt#.UkyL_OZdWlh fungerar utmärkt, ibland har jag till och med tunnare elände. Det viktigaste för att hålla sig varm är att hålla sig torr, och torr är du om du fryser lite innan du börjar röra på dig. Jag vet ej hur mycket du vet om hur man ska bete sig när man rör sig i kyla. (Everest rear också ut sina saker, när det närmar sig vårkanten kostar en dunjacka lika mycket som två flak öl).
 
Tack lyckegard, för att svara på din fråga så har jag ganska bra koll på hur man ska bete sig och vad man ska ha på sig för att klara kylan, varit scout hela livet och 12 år som scoutledare.. det ända jag var osäker på var dunjackan eftersom jag inte använt en innan.

någon jag känner som pratade om att en bra dunjacka bör ha 800-850 fillpower därför blkev jag lite förvirrad.

tack alla!


jag har igår beställt en jacka från Itab..
 
Vintertur

skriver du. Men skall du tälta, eller bo i uppvärmt utrymme?

För stugtur tror jag den jackan duger. En av döttrarna fick en sån jacka från Itab förra vintern.

Thure
 
klippet

igår köpte jag en tunnare dunjacka på Cubus 499kr men de hade 20% rabatt.
90% premium dun och 10% fjädrar så tror den kan matcha Itab jackan
ville ha en utan huva och kunna byta lite mellan Itab jackan och denna :)
infon på lappen som följde med var bla performens down, super lightweight, ultra-compact.
det jag reagerade på var att när man kände på nylontyget så kändes det lika gott som tyget på min sovsäck Marmot Helium Long som har det säkert dyra Pertex Microlight Shell and Lining Fabric.
Jag kollar den nya jackans lapp igen och där står det, super lightweigt: Lightweight nylon shell is both soft and durable.
mer info om Pertexen här http://pertex.com/fabrics/microlight/

jaja är vi lurade lr vad tror ni? är märkes dunjackorna för runt 2000kr bätte?
är det rent av samma material i dem men med olika namn ?
för under halva priset kan man köpa 2 ( yttern storleken större) och bära när det blir svinkallt t ex
:)
Låt konspirationerna flöda nu ;)

Trevlig helg / Lonelywolf
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.