Någon kunnig på kikare?

Jag känner att jag vill hålla mig till max 42mm pga vikten, helt rätt, och jag vill nog ha åtminstone 30mm för ljusintaget...
Det lutar mest åt 8x men det känns som att jag missar nåt om jag inte väljer 10x...att jag kommer ångra mig när jag inte ser tillräckligt "stort"...
Vikten är dock högre på 10x...

Det skulle vara skönt om jag inte hamnade i samma läge som alltid, att man tar pyttesteg tills man ligger långt ovanför utgångsbudget. :)

Med 8x30 eller 10x30 hamnar du ganska rätt, smidig i storlek och vikt kring 600g, samt tillräckligt ljusstark även för skymningsljus.'
Tittar man i likadana kikare (ex 10x30) från olika tillverkare kan man ganska lätt se skillnad i ex ljusstyrka. Finns inte på specen eller papperet, samma objektivstorlek och förstoring, men i verkligheten pga olika val av glassorter, antireflexbehandling, noggrannhet i tillverkningen och spegelbehandling av prismorna.
Som i all optiktillverkning och design gäller det att bryta ljusets olika våglängder genom alla ytor och olika glasmaterial (därför har stora tillverkare över 500+ glassorter att välja mellan vid design) så att de exakt sammanfaller vid ögat (eller i en kamera vid sensorn/filmen). Minsta lilla fel, och bilden blir diffus och upplevs inte "kristallklar". Testa kikaren, titta på några kontrastrika linjer, kolla för oskärpa och vinjettering mot kanterna.
 
Personligen

föredrar jag 8X. 10X blir för skakigt men Canons skakkompenserade är ett alternativ fast utanför budgeten.

Thure
 
Är det skakigt så att det skulle vara problem för mig att se detaljer?
T ex en kläckning på ytan mitt på sjön eller strandkanten på andra sidan?
Skulle jag se detta bättre med 8x även om förstoringsgraden är mindre?
 
Är det skakigt så att det skulle vara problem för mig att se detaljer?
T ex en kläckning på ytan mitt på sjön eller strandkanten på andra sidan?
Skulle jag se detta bättre med 8x även om förstoringsgraden är mindre?

Jag har inget problem att hålla en 10x stadigt, men detta är individuellt varför du måste testa själv på de avstånd som du vill titta. Omöjligt för oss andra här på forumet att avgöra år dig;)

Du indikerar att du vill studera insektskläckningar (är själv flugfiskare så jag vet vad du tänker på) på andra sidan ett vattendrag (hur brett...en å eller Umeälven?..bara du vet). Att dock se dessa detaljer på avstånd och i svåra ljussituationer (dag/skugga och kanske solrelexer från vattenytan etc) säger mig att du inte bör chansa och köpa en kikare på pris med risk att du blir missnöjd. Satsa på kvalitet direkt istället för att tvingas köpa flera kikare tills du blir nöjd.
 
Eftersom du gillar att fiska är en grej som du möjligtvis borde tänka på är att du kanske vill använda polarisationsfilter. Jag är inte alls kunnig inom branschen, men möjligtvis finns det ju kikare som redan har polfilter "byggt in", eller alternativt som erbjuder något slags "clip on"-system för polfilter.

Annars tror jag inte att du kommer att se särskilt mycket under vattenytan om du skulle vilja försöka göra det, men det känner du antagligen redan till med polariserande glasögon.


Edit: Eller så har du helt enkelt pol.glasögon på dig när du använder kikaren. Ibland måste man skriva först för att kunna tänka klarare... ;)
 
När jag kikar runt igen så märker jag att normalpriset på nikon sporter ex 8x42 verkar vara ca 1000:-, medan 10x42 ligger på ca 1300:- -1800:-.
Det borde ju rimligen vara samma nivå på kvalitet osv.
Betyder det att 8x42 är ett bättre köp då tro...
Har även hittat nästa steg. Nikon Monarch 8x36 för 2000:- eller 10x36 för 2200:-.
Kollar jag på relativt ljusxxx (vad det nu hette) så verkar de dyrare ha sämre ljusinsläpp...men antagligen lite bättre skärpa?
Ljusinsläppet beror väl säkert på den mindre linsen.
Då är frågan om Monarch 10x36 för 2200:- är en mer än dubbelt så bra kikare som Sporter 8x42?
Och bara lite bättre (400:) än Sporter 10x42?
Hur ska man bli klok på detta?
Jag kan ju inte maila butiken och fråga om jag ska välja Monarch 10x36 för 2200:- eller Sporter 8x42 för 1000:-.
Jag vet ju vad det svaret blir.
Jag vill ju veta om Monarchen är mer prisvärd för 2200:- än vad Sporter är för 1000:-.
 
Sist jag köpte kikare gick jag runt för att hitta det bästa. Nikons var väldigt dyr men vinjetterade mer än en billigare Bushnell. Så det fick bli en sådan och tråden har berikats med en till tillverkare.
 
Innerreflexer verkar tyvärr inte ovanliga. Motljus brukar avslöja alla bristerna. Acceptera dem inte!
Står det inte Zeiss på en bra kikare så kanske det står Hensoldt, det är Zeiss militära märke.
Begagnat i gott skick är inte fel heller.
 
Förstoring 8 eller 10 ggr?
Ett lång vandringsstav eller enbensstativ med lite avrundad topp ger stabil bild även för 10x om man är andfådd och har svårt med stabiliteten. Eller en s k ´finn stick´ (googla!). Har du en stark motivation är det helt OK med 10x.

Objektiv 30/32 eller 40/42 mm, vid given förstoring?
I dagsljus mest fördelar med 30/32 men 40/42 kan förlänga dagen 15-30 minuter, eller så länge kikarens utgångspupill är >= ögats ´ingångspupill´.
40/42 mm objektiv ger ofta lite större komfort då det blir lite lättare att centrera okularet framför ögat. 40/42 mm är 2-3 hg tyngre och lite större. Hela dagen.

Synfält?
En modern 8x30/32 bör erbjuda minst 125 m (på 1000m). Bra med ytterligare några meter, men extra brett synfält är svårt att använda och ger projektionsfel…

Skärpa?
I stort sett alla kikare har tillräckligt bra ´optisk kvalité (skärpa etc, bättre än vad ögat kan uppfatta) men tillverkarna har lite olika filosofi hur olika projektionsproblem ska lösas. Tycke och smak är väldigt olika hos kunden, liksom hur man ska använda den. Vid fågelskådning är det t ex ganska ointressant hur kantskärpan är, bara man har en lugn och fin och ganska stort fält med förstklassig bild i ett relativt stort centrumområde Beträffande ytterområdena får man antingen acceptera dålig skärpa eller vinkelfel eller skalningsfel (eller en kompromiss...).
Prova i skymning! Handla alltid med bytesrätt eller hellre helt öppet köp. Försök att hitta en hyfsad kikare i bekantskapskretsen som du kan låna hem och ha som ´referenskikare´ och göra jämförelser mot.

ED-glas?
Börjar krypa ner i prisklasserna. Ger väldigt små förbättringar på små glas i klassen 30/32 mm eller mindre. Viktigt på stora kikare t ex tubkikare, särskilt om du ska fotografera genom kikaren.

Liten och slimmad eller lite större?
Små är läckra men inte ett självklart val. En större kikare kan ha bättre intern avskärmning och bättre motljusegenskaper och kanske ligga bättre i handen.

Extra liten kikare, t ex 8x20/25/28 (2-300 gram)?
Dyra modeller har i stort sett lika bra optik som fullstora kikare och ger i dagsljus lika bra bild (kanske något mindre synfält) som fullstora kikare, men har en förskräckligt dålig ergonomi. Med mycken vana ger dock hyfsat resultat.

Porroprismakikare?
Mycket billigare än takkantsprismakikare i samma kvalitetsklass, men inte lika robusta. Större och tyngre. Prova en Nikon Action Ex, t ex 7x35 eller 8x40. Väldigt få tillverkare har de senaste 30 åren satsat på att vidreutveckla dessa. De bästa porroprismakikarna har numera gått förbi.

Individuell okularinställning v/s central?
Så kallad ´automatisk´ avståndsinställning existerar inte. Men individuell skärpeinställning kan vara helt OK så länge du är ung och har bra ackommodationsförmåga. Aldrig bra för att titta på fåglar på korta avstånd. Mycket bra på långa avstånd.

Korrigering Hö/Vä öga?
Kolla alltid att det finns tillräcklig marginal för att balansera hö/vänster öga om du vill kunna titta utan glasögon. Likaså att du kan fokusera till ett någorlunda kort näravstånd, likaså - om du är närsynt - till oändligheten med god extra marginal

Ögonavstånd okular-öga (eng: ´Eye Relief´)?
Har du glasögon (korrigeringsglas eller solglasögon) är detta kritiskt, och du kan knappast bara undantagsvis använda äldre kikare. Prova! Förmodligen ska du ha någonstans kring 17-20 mm. För litet ER gör att du tappar synfält, för stort gör att du får ´black outs´ om du inte centrerar kikaren 100%-igt korrekt. Reglerbara ögonmusslor med flera ´stop´ kan vara bra då även ögonavståndet kan behöva finjusteras.

Kineser?
Gör numera nästan högklassiga kikare till häpnadsväckande måttliga priser, men distribueras under varierande kvalitetskontroll. Förmodligen inte heller lika robusta som de europeiska/ japanska, men kanske lönt att ta en viss risk…

Handla på postorder från USA?
Fundera på moms&tull&reklamationsförfarande.

Skymningskikare?
Fram till ganska sen skymning ger 40/42 mm ingen extra fördel framför 8x30/32, därefter har man eventuellt nytta av den större utgångspupillen på 8x42 (eller varför inte 7x42…. En äldre betraktare kan med fördel gå över till 10x42 för att få hjälp av den större förstoringen, men letar man fåglar i skymning har man alltid stor nytta av bra synfält och det större skärpedjupet som följer med måttlig förstoring.
(Själv har jag en extremt billig 20x80 som ´skymningskikare´, slår det mesta. Men inte lika njutbar i dagsljus)
I skymning förvärras många synfel (astigmatism mm) vartefter pupillen vidgas.

Modern antireflexbehandling är oerhört mycket bättre än äldre, ger skarpare och ljusare bild. Det är också stor skillnad på olika kikare. Låt dig inte luras av att kikare med svagt gul/rött färgstick i dagsljus upplevs ha bättre kontrast/skärpa. Kan vara på bekostnad av ljusgenomsläppet. (OBS: inget angrepp på vissa märken. Alla de bästa tyska kikarna är "lika bra" och det är nog bara personliga preferenser som avgör vilken föredrar)

Testa alltid kikare i skymning. På dagen är nästan alla kikare i stort sett lika bra.



Dark Horse?
Varför inte kolla på en ´CARSON 3D 8x32´ (säljs över disk i Stockholm på ett ställe som man normalit inte hitter om man söker välrenommerad optikaffär. Googla! Märkligt bra kines (för sitt pris, ung 2600:-, tyvärr aldrig helt billigt i Sverige).

Mer Stockholmsperspektiv
Annars är t ex Gunnar Olsson en suverän butik. Walter Borg också bra.

Läs:
www.allbinos.com och http://www.birdforum.net/forumdisplay.php?f=112 men ta inte kalenderbitarna på fullt allvar, lita mycket på egna ögon. I skymning.
 
Monarch serien är av högre kvalitet än Nikons Sportster som är mer av en budgetserie. 10x36 verkar vara en trevlig kombination:)
Ger även dig möjlighet att kombinera med en fickkikare av typ 8x20 i framtiden utan för stort överlapp.

Jag repeterar dock vad jag nämnt tidigare, köp inte kikare över nätet innan du klämt och testat dem mot varandra i verkligheten. Titta även på skillnader i garantitid, inte minst om de är vattentäta, då det ger en indikation på materialval i hus och packningar samt utförande. Bättre kikare har huset tillverkat i metall (gummiklätt) medan billigare i plast.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RufuzIda Någon som kan hjälpa mig Utrustning allmänt 3
Cuba Cola Osprey Kestrel 68 - erfarenheter någon? Utrustning allmänt 5
Nosse Biltemas 70L ryggsäck , Omdöme någon???? Utrustning allmänt 3
Sentient6 Stavar, stavar, stavar - finns det någon universallösning? Utrustning allmänt 18
Johan123 Någon som beställt varor från Norge och vet hur det fungerar med moms? Utrustning allmänt 14
KFOR Någon som kan hjälpa mig? Utrustning allmänt 2
disgruntled Någon som kan säga något om Altra Lone Peak? Utrustning allmänt 4
Eärendil Någon som använt tarp på badstrand för skugga? Utrustning allmänt 3
vandrafjäll Finns det någon utmanare till thermacell myggskydd? Utrustning allmänt 33
greenfish Någon som vill skicka 5m hilleberg 2mm tältlina rödvit Utrustning allmänt 2
PZON_390 Någon som vill ha en packpåse till en H-löfs Alaska ? Utrustning allmänt 6
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
Urwaldjaeger Någon Paracord-slöjdare här? Utrustning allmänt 10
såg Nån mer än jag som blir kär i någon pryl. Utrustning allmänt 25
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
desireman Någon som har erfarenhet av Osprey viper 5? Utrustning allmänt 11
gunnarblomquist Bark River Bravo 1 vs Fällkniven någon ? Utrustning allmänt 20
noboundaries Kailash Scarpa GTX, någon? Utrustning allmänt 0
desireman Brukar det vara någon nätrea på hösten på ex. tält, ryggsäckar etc.? Utrustning allmänt 2
luktafotogen Har någon provat Biltema 168 LED? Utrustning allmänt 0
Housekeepah Någon som testat lifesaver bottle? Utrustning allmänt 4
speedy Någon som känner till denna ryggsäck? Utrustning allmänt 22
helper Petzel myo xp nya pannlampan någon som vet om den finns i Sverige än? Utrustning allmänt 4
norling Någon som minns? Utrustning allmänt 37
Skipper_ Kan någon identifiera den här kniven, eller tipsa om en liknande Utrustning allmänt 2
mikeon Leatherman E302 - någon som testat? Utrustning allmänt 1
PK Neelix Någon som provat MOSQUITO-CLICK??? Utrustning allmänt 3
scuda Brunton solceller - någon som sett/provat? Utrustning allmänt 6
mnorrback Någon som handlat från Outdoordimension? Utrustning allmänt 3
Sandra E Har någon sett mitt rep? Utrustning allmänt 0
Bengtsson Någon som använt Black Diamond Spaceshot 2 pannlampa? Utrustning allmänt 1
Öhrn Någon som vet? Utrustning allmänt 5
Fredrik_Sand Någon som har testat? Utrustning allmänt 0
CrossM Salewa, någon? Utrustning allmänt 1
Marcand Salomon RaidRace - Någon som vet nåt om dem? Utrustning allmänt 0
Marcand Någon som vet nåt om Polars pulsklocka s710? Utrustning allmänt 0
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.