Knivar med skarp rygg

Fast det fina med knivsamlande är att det kan bli så dyrt som man själv önskar. Man behöver ju inte samla på original Loveless, Randall eller Scagel. Personligen blir jag lika glad att hitta en gammal mora som är välbevarad och lite udda. En sådan behöver inte kosta många tior :).

~Paul~

Ja det är sant! Jag har en Hultafors HVK (som jag betalat 33 kronor för) vid kaminen i vardagsrummet. När en ny kniv anländer så testar jag den oftast vid kaminen och gör lite tändved och jämför den nya mot HVK:n. Jag blir alltid lika förbannad på hur bra HVK:n är för inga pengar alls! ;)

Jag var ju bra mycket gladare när jag fyndade dom där små Jönsson mororna än vad jag var när jag hade betalat dyrt för en ESEE 4 och insåg att jag tyckte att den var skitdålig...

Jag har ingen plan eller struktur för knivsamlandet utan köper det jag tror ska fungera bra. Man letar ju efter den där kniven som ska få en att sluta köpa knivar. :) Fördelen med knivsamlingen är att den inte tar så mycket plats (än så länge...). Det är värre med yxsamlingen! :)
 
En yxsamling är inte fy skam. Ty, det skulle sitta fint med en hel vägg inredd med yxor. Nedanför några montrar med knivar. Skulle kunna ha ett helt bibliotek, ett arkiv! men verken skulle brukas också. Det s.k. biblioteket skulle mycket gärna ha en liten verkstad och en annan avdelning som skulle tjäna som atelje. Viktigaste "subavdelningen" skulle vara lägerplatsen, ett rum med en i rummet centralt belägen kamin öppen på alla sidor. Rummet skulle ge känslan av att sitta i en hydda. Drömhuset får byggas runt kniv- och yxsamlingen.
 
En yxsamling är inte fy skam. Ty, det skulle sitta fint med en hel vägg inredd med yxor. Nedanför några montrar med knivar. Skulle kunna ha ett helt bibliotek, ett arkiv! men verken skulle brukas också. Det s.k. biblioteket skulle mycket gärna ha en liten verkstad och en annan avdelning som skulle tjäna som atelje. Viktigaste "subavdelningen" skulle vara lägerplatsen, ett rum med en i rummet centralt belägen kamin öppen på alla sidor. Rummet skulle ge känslan av att sitta i en hydda. Drömhuset får byggas runt kniv- och yxsamlingen.

Jag gillar hur du tänker/drömmer! ;)
 
En fårtacka.

Har lite prylar, erfarenheter och visst har man blivit en speciell sorts uv, men knappast har man nått sitt klimax eller krönet på kullen. Känns som man sitter nere i diket. Mycket bra för mig att läsa dina och bland annat dePauls inlägg.
 
1. har en Hultafors HVK (som jag betalat 33 kronor för) vid kaminen i vardagsrummet. När en ny kniv anländer så testar jag den oftast vid kaminen och gör lite tändved och jämför den nya mot HVK:n. Jag blir alltid lika förbannad på hur bra HVK:n är för inga pengar alls! ;)

2. Jag var ju bra mycket gladare när jag fyndade dom där små Jönsson mororna än vad jag var när jag hade betalat dyrt för en ESEE 4 och insåg att jag tyckte att den var skitdålig...

3. Jag har ingen plan eller struktur för knivsamlandet utan köper det jag tror ska fungera bra. Man letar ju efter den där kniven som ska få en att sluta köpa knivar. :)

4. Fördelen med knivsamlingen är att den inte tar så mycket plats (än så länge...). Det är värre med yxsamlingen! :)
1. Inte konstigt. Hultafors rostfria är tillverkade i japansk AICHI AUS-8 stål och kolstålsknivarna i en annat japanskt, nämligen SK-5 (AISI 1080). HRC för båda ~58.

2. Ja, det kan jag förstå! ESEE 4 finns inte ens i min vokabulär ;). Däremot har jag sexan med swedge. Fråga mig inte varför jag köpte den. Lika obegripligt som ditt köp. I samma kategori finns ju Peltonen M95 som slår sexan med hästlängder på alla punkter.

3. Du kör på samma strategi som jag. Vet inte hur pass lyckad den är...

4. Tyvärr kan jag inte säga det samma. Jag har snart ingen plats för annat än just knivar. De ligger och skräpar överallt i "huset",

~Paul~
 
Har lite prylar, erfarenheter och visst har man blivit en speciell sorts uv, men knappast har man nått sitt klimax eller krönet på kullen. Känns som man sitter nere i diket. Mycket bra för mig att läsa dina och bland annat dePauls inlägg.
Hoppas bara att läsningen inte resulterar i att du ruinerar dig själv ;).

~Paul~
 
ang. kolstål

Hej. Har också fått lära mig att det är bäst med kolstål till eldstål. Men när jag provat har jag nog tyckt att det är tvärtom lättare att få bra gnistor med ett bra rostfritt stål.
Jag funderar på om det inte är något som hänger kvar att det eldstål man hade till flinta skall vara av kolstål, men att det med ett modernt eldstål är ju förhållandet omvänt, för då är det kniven som är det hårda och stålet mjukt, men med stål och flinta är det flintan som är hård och stålet skall då vara det som är mjukare och släpper ifrån sig gnistor.
I vart fall verkar det betydligt svårare att få bra gnistor med belagda knivar. Har en svart Coldsteel av kolstål, som är omöjlig att få gnistor med, i alla fall med knivryggen som har beläggningen.
Ubbe
 
Alltså, du har en viss poäng på den punkten. Saken är dock komplicerad. Det hela hänger på en kombination mellan korrekt geometri, dvs så vass bladrygg som möjligt, stålets hårdhet och dess kemiska sammansättning.

Till skillnad från äkta flinta som de facto river av och antänder kolet i stålet i små fragment så är det magnesiumet i de moderna tändstålen som ger gnistbildning.

Men trots det så bör ett kolstål vara effektivare eftersom det saknar hårda karbider. Som jag dock antydde i den första meningen så gäller det att också de övriga kriterierna uppfylls. Om ett rostfritt stål har skarpare bladrygg och hårdare stål så kan det trots allt vara bättre än ett kolfattigt kolstål med avrundad rygg och låg hårdhet.

Idealet är således ett kolstål med få legerade ämnen, hög RC-grad (helst över 60 ) och vass bladrygg.

~Paul~
 
Alltså, du har en viss poäng på den punkten. Saken är dock komplicerad. Det hela hänger på en kombination mellan korrekt geometri, dvs så vass bladrygg som möjligt, stålets hårdhet och dess kemiska sammansättning.

Till skillnad från äkta flinta som de facto river av och antänder kolet i stålet i små fragment så är det magnesiumet i de moderna tändstålen som ger gnistbildning.

Men trots det så bör ett kolstål vara effektivare eftersom det saknar hårda karbider. Som jag dock antydde i den första meningen så gäller det att också de övriga kriterierna uppfylls. Om ett rostfritt stål har skarpare bladrygg och hårdare stål så kan det trots allt vara bättre än ett kolfattigt kolstål med avrundad rygg och låg hårdhet.

Idealet är således ett kolstål med få legerade ämnen, hög RC-grad (helst över 60 ) och vass bladrygg.

~Paul~

Intressant. Lurar fortfarande på hur jag ska göra =)
 
Fällkniven F1 och eldstål

Använde min nyinköpta F1 ( mycket skarp rygg ) till detta två gånger: första och sista.
Gör inte det!
Jag upprepar: gör inte det!
 
Ja varför envisas så många med att inte använda den där lilla utmärkta metallbiten som följer med alla tändstål av en anledning? Varför ska man använda kniven? Det blir klumpigare och jobiggare på alla vis. Visst, i reserv så skulle det kunna tänkas. Men primärt?
En andra helt meningslös sak vad gäller tändstål är dessa knivslidor med en tändstålshållare på....varför? Ponera nu att man skulle befinna sig i en situation där man faktiskt var starkt beroende av sitt tändstål för att få upp eld: varför vill man då ha det exponerat i en liten ögla på knivfodralet som sannolikt hänger ute i det fria i bältet? Finns det inget säkrare ställe att förvara det på? Jo massor.

Bara två grejer jag aldrig förstått :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 48
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Dan B Monsen och hans knivar. Utrustning allmänt 9
Discoackel Knivar Utrustning allmänt 2
Amatar Hittade några knivar... Utrustning allmänt 7
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
Knivhuset Rengöring av knivar Utrustning allmänt 12
hedstrom89 Bark River knivar Utrustning allmänt 14
Molngrabb Knivar, dessa knivar! Utrustning allmänt 78
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
seved1 Kanske fiske knivar Utrustning allmänt 20
majjen Vackra knivar Utrustning allmänt 21
Bandymannen Hemgjorda Knivar (Bilder) Utrustning allmänt 1
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
Sten-Olle På jakt efter Helle knivar! Utrustning allmänt 7
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
JohnnyL Knivar -igen Utrustning allmänt 19
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172
Polarnatt Knivar = förlängare Utrustning allmänt 50
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
geting Knivar från Sika Hill Utrustning allmänt 120
Otto Lager Knivar Utrustning allmänt 19
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115
Anders.T FROST-knivar Utrustning allmänt 1
apport Dyra knivar! Utrustning allmänt 297
Okvarn vandringsryggsäck för lång rygg med bra höftbälte Utrustning allmänt 13
estetdrägg 30l rygga för kort rygg?? Utrustning allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.