Liten yxa - helt onödigt eller finns det användningsområden?

Jag tycker mig se en skillnad mellan Fiskars X5 å Gerbers variant. Nämligen den kniv som finns dold i skaftet på Gerbern. Vilket författaren av detta inlägg även poängterar.

En Fiskars plastyxa i skogen är bättre än tio diskussioner om Gränsfors på Utsidan.

//Joel
 
Tråkig ton

Sen tycker jag att det bitvis är lite tråkig ton i tråden.

Att såga någon annans lösning då den inte passar de egna kraven kan jag tycka är lite onödigt.

Exempelvis misstänker jag att det polar300 eftersträvar är en yxa som innehåller allt som behövs för att göra upp en eld. Den innehåller redan yxa och kniv, så varför inte?

Vi har alla olika krav, behov och förutsättningar. Detta bör respekteras. Jag tycker det är helt okej att ifrågasätta en lösning men att avfärda den som fel ser jag bara som trångsynt och ohövligt. Det finns inget facit och vi är alla olika.

Sen kanske jag har missat något, ni kanske känner varandra sedan tidigare, har en jargong, vad vet jag. Sådant är svårt att bedöma i skrift.

Jag blir bara lite besviken...
Sen ska tilläggas att det även finns många mycket konstruktiva inlägg i tråden och som helhet var det trevlig läsning.
 
Körde lite urbant vildmarksliv nyss och fick använda min lillyxa som jag ärvt. Mycket trevligt men den får i regel inte hänga med på annat är korta turer om vikten inte gör något. Yxan är ingen speciell men väldigt fin form på yxhuvudet. Lite sugen på ett nytt skaft från eller i stil med Gränsfors.
 
Sen tycker jag att det bitvis är lite tråkig ton i tråden.

Att såga någon annans lösning då den inte passar de egna kraven kan jag tycka är lite onödigt.

Exempelvis misstänker jag att det polar300 eftersträvar är en yxa som innehåller allt som behövs för att göra upp en eld. Den innehåller redan yxa och kniv, så varför inte?

Vi har alla olika krav, behov och förutsättningar. Detta bör respekteras. Jag tycker det är helt okej att ifrågasätta en lösning men att avfärda den som fel ser jag bara som trångsynt och ohövligt. Det finns inget facit och vi är alla olika.

Sen kanske jag har missat något, ni kanske känner varandra sedan tidigare, har en jargong, vad vet jag. Sådant är svårt att bedöma i skrift.

Jag blir bara lite besviken...
Sen ska tilläggas att det även finns många mycket konstruktiva inlägg i tråden och som helhet var det trevlig läsning.
Det är oturligt att du uppfattar tonen som "tråkig". Syftet var att vara så saklig och ärlig som möjlig. Det kan kanske ibland uppfattas som lite för brutalt av de som inte varit involverade i knivdiskussioner tidigare. Ber om ursäkt för det i så fall.

Självklart utgår man från egna åsikter och kriterier. Min poäng var att det sällan är en bra idé att lägga alla ägg i samma korg. Tappar du yxan så tappar du kniven och brynet på samma gång. Brynet är avsevärt besvärligare att använda i den aktuella konstellationen och kniven vill man ha till hands utan att behöva fingra på yxan för att pilla ut densamma. Den vill man ju ha till hands. Hela konceptet är enligt min åsikt alldeles för överarbetat och opraktiskt.

~Paul~
 
Hm, jag tycker dePauls inlägg var sakligt. Brutalt, ja, men inte oartigt och väl argumenterat.

Om man nu inte kan tåla kritik av sina snygga lösningar bör man nog inte publicera bilder av dem på internet ;).
 
Hm, jag tycker dePauls inlägg var sakligt. Brutalt, ja, men inte oartigt och väl argumenterat.

Om man nu inte kan tåla kritik av sina snygga lösningar bör man nog inte publicera bilder av dem på internet ;).

Håller med.
Det är väl kanon om man får ärlig och konstruktiv kritik på sina alster. Bara fånigt att hylla allt man ser bara för att vara artig, blir bara fel i längden och hjälper ingen framåt.

Har man en annan åsikt så kan man ju argumentera för den.
Tycker man själv att det blev jättebra eller att det var en bra ide så behöver man ju inte ta åt sig, är man nöjd så är man oavsett vad andra tycker.
 
Det var väl egentligen ingen stor grej.... Å jag förespråkar absolut att ge kritik oavsett om den är positiv eller negativ. Det var väl just "brutaliteten" som fick mig att reagera denna gång =).

Som Ayrin och Ett orm säger får man vara beredd på kritik när egen utrustning visas. Så det handlar ju egentligen lika mycket om att kunna ta kritiken som att skriva den.

Så kötta på! Ärlighet varar längst!

Kanske blir till att läsa på lite i knivtrådarna snart också, dags för ny kniv tror jag bestämt =)

//Joel
 
Konstruktiv kritik är bra, jag tog inte illa upp.

Ämnet var en diskussion om små yxor och om de var onödiga, och jag tycker inte Gerber Gator Combon är onödig - jag visade bara på mitt användningsområde (som jag tycker är motiverat)... Och som jag skrev i mitt inlägg så är den där yxa/kniv/eldstål -kombinationen en del i "survival-kitet" vilket innebär att den fullt avsiktligt skall innehålla vad som behövs för att göra upp eld i en nödsituation.
Den tillhör dessutom INTE min ryggsäckspackning (där finns det en säkert 40-50 år gammal Scout-AGDOR med ett utbytt [=längre] skaft och en hopfällbar bågsåg) utan Gerbern tillhör min 'nödpack' i hobbybilen - där den trivs som fisken i vattnet tillsammans med det mesta man 'behöver' för att kunna ta hand om alla eventualiteter. En spec. av vad som finns i den utrustningen skulle få er att gå i omloppsbana, så det besparar jag er. Allt i den är i miniatyrformat men med fullformatsfunktion så att säga...

Och som jag skrev så finns den inte som Fiskars-produkt eftersom dom (av någon anledning) inte har satt in någon kniv i skaftet på lilla X5, lika lite som dom har petat in en såg (som i den större versionen av Gerber Gator Combo) i X7 eller X10...
 
Det finns användningsområden

Jag bär gärna med mig fällbar såg i kombination med en mindre yxa, en bahco laplander och en Fiskars X7. Ibland får dock yxan stanna hemma och då får min kniv användas som vedklyv om behovet finnes. Jag finner dock att yxan har stora användningsområden, speciellt när det gäller tändved. Tar ju hundra år om man kör "batoning" för att få en lagom mängd tändved.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
marp68 Liten vardags-/utflyktsryggsäck med midjebälte och bröstband m.m.? Utrustning allmänt 32
johanb.org Avståndsmätare (rangefinder laser) i stället för liten kikare? Utrustning allmänt 24
vandrafjäll En liten guide för att fylla sina gastuber själv. Utrustning allmänt 0
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
Skogsstjärnan Liten portabel gasvärmare Utrustning allmänt 11
Christian1 Liten akustisk gitarr för vandring, cykling, resor? Utrustning allmänt 30
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
gro liten fickkniv Utrustning allmänt 51
Ayrin Liten pannlampa Utrustning allmänt 26
pialia Liten ficklampa - tips! Utrustning allmänt 22
Skrymt En liten fråga. Utrustning allmänt 2
Norell Liten analog min/max termometer Utrustning allmänt 7
simon_a85 Liten radio Utrustning allmänt 4
MagArne Liten smidig gaslykta Utrustning allmänt 9
hannulan Liten radio till semestern Utrustning allmänt 4
flanell liten LED stavlampa. teknmag? biltem? annat tips? Utrustning allmänt 16
AndersOleander Liten min/max termometer? Utrustning allmänt 21
Niithro Billig, lämplig, rätt liten vandringsryggsäck för marschträning? Utrustning allmänt 15
norpan_ En liten frågesport? Utrustning allmänt 10
hegeland En liten reflektion om nymodigheter... Utrustning allmänt 12
Strykarräven Liten kniv till vardags Utrustning allmänt 147
Raskesven Liten bra kikare? Utrustning allmänt 24
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
PerP liten stilren ryggsäck Utrustning allmänt 21
percabalo Ryggsäcksöverdrag till liten säck? Utrustning allmänt 1
Maskros444 Liten bok med flora/fauna/bergarter/1:a hjälpen??? Utrustning allmänt 9
Snödrivan Yxa låg vikt Utrustning allmänt 11
avslutmedlemskap0904 Fundering om en yxa Utrustning allmänt 8
m490c Söker yxa med det lilla extra. Utrustning allmänt 28
Henmar Omskrivning av yxa! Problem med ögats form. Utrustning allmänt 7
avslutatmedlemskap160620 Skylt på yxa Utrustning allmänt 4
zateros Köpa ny yxa Hultafors. Utrustning allmänt 45
Sarano Val av yxa Utrustning allmänt 9
Dan B Ny yxa Utrustning allmänt 85
ekis Slipa en yxa från grunden, hur gör man? Utrustning allmänt 16
Prankster Yxa. Utrustning allmänt 41
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
flanell Yxa; Gerber gator kombi VS fiskars Utrustning allmänt 10
estetdrägg Frosts/Mora Yxa?!?!? Utrustning allmänt 30
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
flanell yxor, härdning, tolleranser, slipning Utrustning allmänt 18
PeterJeffrey Teknik med yxa o såg? Utrustning allmänt 9
PeterJeffrey Yxa med ut Utrustning allmänt 19
bredviken Gränsfors lilla yxa? Utrustning allmänt 22
Dan B Istället för kniv och yxa ? Utrustning allmänt 96
fedi fiskars handy 600 yxa Utrustning allmänt 6
lottizen Skidor för helt grön Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.