Liten yxa - helt onödigt eller finns det användningsområden?

Jag vet tyvärr inte vad makeld eller indianeld är så det får du gärna förklara!

Det jag däremot hittar av allemansrätten tolkar jag som att man inte får ta något som skulle vara av värde för markägaren (vindfällen t.e.x.), såvida man inte fått lov. Just detta är ju bestraffningsbart enligt lag (12 kap. 2 § brottsbalken). Inte för att på något sätt påstå att jag är perfekt när det gäller allemansrätten, men det är det nog inte så många som är.

Upplever ni att det ofta kan finnas material framdraget till t.ex. vindskydd eller stugor (typ bruksleden) som man därmed kan/får hugga upp?
 
Jag har också väldigt svårt att se tillfällen då en yxa är ett bättre redskap bättre än en såg, så länge vi pratar om friluftsliv inom allemansrättens ramar. Men naturligtvis kan en yxa vara ett fantastiskt fint hantverk som man kan romantisera kring på ett helt annat sätt än en såg för några hundralappar.

Det enda praktiska användningsområdet jag egentligen kan komma på är om man ska besöka någon grillplats där man vet att det finns utlagd och tillgänglig ved, uppsågad i lagom långa bitar. (eller möjligtvis om man bär med sig sådan ved, men då kan man ju lika gärn klyva upp den hemma så slipper man bära på yxan..) .Med en liten lätt såg går det blixtsnabbt att såga upp de grenar man kan tänkas hitta för att elda med, och man slipper förvandla hälften av bränslet till spån.
 
På dansk siger vi:

Forskellen på en rødmand og en hvidmad er.

Den rødeman har et lille bål, og sider tæt ved ilden.

Den hvidemand har et stort bål, og sider langt fra ilden.

Så en makeld slänger du i princip in det du hittar utan att kapa det, bara det brinner stort och mycket? :p
 
Nej du eldar i änden på 3-5 slanor som du makar ihop, därav nämnet.
Genom att de luftar och glöder/brinner ihop reglerar du med kontaktytans storlek hur liten-stor eld du vill ha.

Indianeld liten diskret kaffeeld.
 
Då hänger jag med!

Jag har förövrigt beställt en Laplander då den verkar passa mina behov bättre. Får väl se om det blir en yxa i framtiden, det ena utesluter inte det andra. :)
 
När jag vandrar med kåtan i fjäll eller fjällnära terräng är det kvistsåg och Gränsfors lilla yxa som gäller. Använder lillyxan dels som hammare till kåtans markpinnar, dels för att ge mindre rundbitar som tjockare grenar ett hugg. Rundbit=rök, kluven = mindre rök.

Raskesven
 
Klart som korvspad, kärnved innehåller mer kåda = hetare förbränning som secundo får du ju större yta..

Det är inte alls säkert att kärnveden innehåller mer kåda, och dessutom tenderar kådmättad ved att ryka klart mer än "vanlig" ved. Däremot är kärnveden tämligen torr redan från början (och den tar inte heller upp vatten) varpå det är en bra idé att blotta denna innan man tänder på.
 
Yxor är skoj och vackra, det har jag full sympati för. Är man dock det minsta bekymrad över packvikt och arbetstid så väljer man alla gånger viksåg och kniv med ca 15cm blad (för vedspäntning).

/M
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
marp68 Liten vardags-/utflyktsryggsäck med midjebälte och bröstband m.m.? Utrustning allmänt 32
johanb.org Avståndsmätare (rangefinder laser) i stället för liten kikare? Utrustning allmänt 24
vandrafjäll En liten guide för att fylla sina gastuber själv. Utrustning allmänt 0
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
Skogsstjärnan Liten portabel gasvärmare Utrustning allmänt 11
Christian1 Liten akustisk gitarr för vandring, cykling, resor? Utrustning allmänt 30
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
gro liten fickkniv Utrustning allmänt 51
Ayrin Liten pannlampa Utrustning allmänt 26
pialia Liten ficklampa - tips! Utrustning allmänt 22
Skrymt En liten fråga. Utrustning allmänt 2
Norell Liten analog min/max termometer Utrustning allmänt 7
simon_a85 Liten radio Utrustning allmänt 4
MagArne Liten smidig gaslykta Utrustning allmänt 9
hannulan Liten radio till semestern Utrustning allmänt 4
flanell liten LED stavlampa. teknmag? biltem? annat tips? Utrustning allmänt 16
AndersOleander Liten min/max termometer? Utrustning allmänt 21
Niithro Billig, lämplig, rätt liten vandringsryggsäck för marschträning? Utrustning allmänt 15
norpan_ En liten frågesport? Utrustning allmänt 10
hegeland En liten reflektion om nymodigheter... Utrustning allmänt 12
Strykarräven Liten kniv till vardags Utrustning allmänt 147
Raskesven Liten bra kikare? Utrustning allmänt 24
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
PerP liten stilren ryggsäck Utrustning allmänt 21
percabalo Ryggsäcksöverdrag till liten säck? Utrustning allmänt 1
Maskros444 Liten bok med flora/fauna/bergarter/1:a hjälpen??? Utrustning allmänt 9
Snödrivan Yxa låg vikt Utrustning allmänt 11
avslutmedlemskap0904 Fundering om en yxa Utrustning allmänt 8
m490c Söker yxa med det lilla extra. Utrustning allmänt 28
Henmar Omskrivning av yxa! Problem med ögats form. Utrustning allmänt 7
avslutatmedlemskap160620 Skylt på yxa Utrustning allmänt 4
zateros Köpa ny yxa Hultafors. Utrustning allmänt 45
Sarano Val av yxa Utrustning allmänt 9
Dan B Ny yxa Utrustning allmänt 85
ekis Slipa en yxa från grunden, hur gör man? Utrustning allmänt 16
Prankster Yxa. Utrustning allmänt 41
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
flanell Yxa; Gerber gator kombi VS fiskars Utrustning allmänt 10
estetdrägg Frosts/Mora Yxa?!?!? Utrustning allmänt 30
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
flanell yxor, härdning, tolleranser, slipning Utrustning allmänt 18
PeterJeffrey Teknik med yxa o såg? Utrustning allmänt 9
PeterJeffrey Yxa med ut Utrustning allmänt 19
bredviken Gränsfors lilla yxa? Utrustning allmänt 22
Dan B Istället för kniv och yxa ? Utrustning allmänt 96
fedi fiskars handy 600 yxa Utrustning allmänt 6
lottizen Skidor för helt grön Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...