Liten yxa - helt onödigt eller finns det användningsområden?

Hej!
Efter att ha läst runt lite i gamla trådar funderar jag på hur värt det är att skaffa en lite friluftsyxa.
Jag har huvudsakligen kollat på gränsfors lilla yxa som väger in på endast 300 gram. Då är det väl två huvudfrågor, dels: Är en sådan liten och lätt yxa funktionell som yxa?
Hur mycket finns det egentligen som man kan hugga ute i naturen, fallna träd och liknande hör väl till markägaren?
MvH,
Jack
 
Ta med torrt tände hemifrån. Samla tändved och markved som ligger högt o torrt. Har aldrig behövt yxan i skogen till annat än högviltslakt. YMMV
 
En yxa med en skalle på 500+ gram har du mera användning av... Vildmarksyxan är en mera mångsidig yxa. Glom inte bort Gränsfors lillebror SA Wetterling, dom ligger grannar med varandra och gör många fina yxor, inte lika hög finish men med samma höga kvalite och billigare! Jag föredrar SAW, dom ger mera en genuin känsla...


Mvh troswe
 
Ser man till vikt så är en såg mycket mer användbar, jag använder en Fiskars grensåg ( http://www.fixamera.se/index.php/tradgardsredskap/sag-yxa/grensag-med-inskjutbart-blad-liten.html ) den klarar tjockare virke än de 160 mm som sågbladet är om man sågar smart.

Oftast när jag är ute och använder sågen i skogsmiljö är det torra grenar och annat torrt virke på marken som används på max 80-100 mm som kapas och de brukar jag inte behöva klyva, eller så klaras det av med lite "bonkande" på kniven. Att sågen väger under ett Hg är bara ett plus.
 
Någon som har en anledning, förutom att det är roligare att använda yxan, till att välja yxa framför såg (om man ser till svenska lagar och allemansrätten)?
 
Instämmer...

Ser man till vikt så är en såg mycket mer användbar, jag använder en Fiskars grensåg ( http://www.fixamera.se/index.php/tradgardsredskap/sag-yxa/grensag-med-inskjutbart-blad-liten.html ) den klarar tjockare virke än de 160 mm som sågbladet är om man sågar smart.

Oftast när jag är ute och använder sågen i skogsmiljö är det torra grenar och annat torrt virke på marken som används på max 80-100 mm som kapas och de brukar jag inte behöva klyva, eller så klaras det av med lite "bonkande" på kniven. Att sågen väger under ett Hg är bara ett plus.

Sågen har jag svårt att klara mig utan, själv använder jag en laplander, perfekt och liten och smidig

Mvh troswe
 
Huruvida en yxa är av värde beror ju helt på vad det är du tänker syssla med?!

Tänker du vandra i fjällen är svaret nog nej.
Tänker du dig friluftsliv i skogsmark, med öppen eld etc är svaret nog ja.

Sedan kan man diskutera om en yxa eller en såg är det bästa verktyget. Generellt är en såg ett säkrare verktyg - felanvänd kan yxan leda till stora problem. En yxa har dock ett bredare användingsområde än en såg inbillar jag mig (tex vedklyvning och hamrande, vid sidan av fälla träd, dela på en gren). Dock finns det mycket praktiska och lätta s.k. Lapplandssågar. En yxa bör man slipa regelbundet (oftare än en kniv), om man inte gillar tanken att hugga med en hammare...

Små yxor är generellt farligare än större, eftersom man måste använda mer kraft för att åstadkomma något. Personligen tycker jag Gränsfors lilla yxa verkar på tok för liten: man kan nästan hugga lika bra med en bra kniv. Själv har jag vildmarksyxan, men tycker ibland att även den är lite liten. Avvagningen ligger naturligtvis i tiden du an änder yxan i förhållande till tiden du skall släpa på den.

Kolla på:
http://m.youtube.com/watch?v=X5W6r5U7yBE

PS
jag använder min yxa enbart till nedfallna träd och grenar
 
Vill du inte elda makeld utan liten indianeld kan du alltid korta markved med att bryta av den i lämpliga stycken mellan två tätväxande träd. Men kortad ved behövs inte med makeld.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
marp68 Liten vardags-/utflyktsryggsäck med midjebälte och bröstband m.m.? Utrustning allmänt 32
johanb.org Avståndsmätare (rangefinder laser) i stället för liten kikare? Utrustning allmänt 24
vandrafjäll En liten guide för att fylla sina gastuber själv. Utrustning allmänt 0
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
Skogsstjärnan Liten portabel gasvärmare Utrustning allmänt 11
Christian1 Liten akustisk gitarr för vandring, cykling, resor? Utrustning allmänt 30
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
gro liten fickkniv Utrustning allmänt 51
Ayrin Liten pannlampa Utrustning allmänt 26
pialia Liten ficklampa - tips! Utrustning allmänt 22
Skrymt En liten fråga. Utrustning allmänt 2
Norell Liten analog min/max termometer Utrustning allmänt 7
simon_a85 Liten radio Utrustning allmänt 4
MagArne Liten smidig gaslykta Utrustning allmänt 9
hannulan Liten radio till semestern Utrustning allmänt 4
flanell liten LED stavlampa. teknmag? biltem? annat tips? Utrustning allmänt 16
AndersOleander Liten min/max termometer? Utrustning allmänt 21
Niithro Billig, lämplig, rätt liten vandringsryggsäck för marschträning? Utrustning allmänt 15
norpan_ En liten frågesport? Utrustning allmänt 10
hegeland En liten reflektion om nymodigheter... Utrustning allmänt 12
Strykarräven Liten kniv till vardags Utrustning allmänt 147
Raskesven Liten bra kikare? Utrustning allmänt 24
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
PerP liten stilren ryggsäck Utrustning allmänt 21
percabalo Ryggsäcksöverdrag till liten säck? Utrustning allmänt 1
Maskros444 Liten bok med flora/fauna/bergarter/1:a hjälpen??? Utrustning allmänt 9
Snödrivan Yxa låg vikt Utrustning allmänt 11
avslutmedlemskap0904 Fundering om en yxa Utrustning allmänt 8
m490c Söker yxa med det lilla extra. Utrustning allmänt 28
Henmar Omskrivning av yxa! Problem med ögats form. Utrustning allmänt 7
avslutatmedlemskap160620 Skylt på yxa Utrustning allmänt 4
zateros Köpa ny yxa Hultafors. Utrustning allmänt 45
Sarano Val av yxa Utrustning allmänt 9
Dan B Ny yxa Utrustning allmänt 85
ekis Slipa en yxa från grunden, hur gör man? Utrustning allmänt 16
Prankster Yxa. Utrustning allmänt 41
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
flanell Yxa; Gerber gator kombi VS fiskars Utrustning allmänt 10
estetdrägg Frosts/Mora Yxa?!?!? Utrustning allmänt 30
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
flanell yxor, härdning, tolleranser, slipning Utrustning allmänt 18
PeterJeffrey Teknik med yxa o såg? Utrustning allmänt 9
PeterJeffrey Yxa med ut Utrustning allmänt 19
bredviken Gränsfors lilla yxa? Utrustning allmänt 22
Dan B Istället för kniv och yxa ? Utrustning allmänt 96
fedi fiskars handy 600 yxa Utrustning allmänt 6
lottizen Skidor för helt grön Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.