Och bästa vattenflaskan är...?

Jag har alltid med en flaska och en 6 liters vattenblåsa (röda till höger). Jäkligt smidigt så man slipper springa fram och tillbaka med Trangia-kärl hela tiden. Gjorde mitt första hängmatte-test och sov som en klubbad oxe fyra nätter.
 

Bilagor

  • bild 2.jpg
    bild 2.jpg
    69.7 KB · Visningar: 1,980
En gammal tråd om vattenflaska där jag inte verkar ha tipsat om Festis-flaskorna (eller så missade jag det inlägget när jag skummade tråden):

Väger lika mycket som 50 cl-flaskor men rymmer 60 cl.

Har ett spår som gör att man fiffigt kan fästa dem i ryggsäckens axelremmar eller i bältet. Och för den som tycker det ser ut som de sitter dåligt så gör de inte det, den som sitter i bältet på bilden är dock lite helt korrekt monterad. Det viktiga är att den övre slingan ligger i spåret. Jag har burit mina flaskor så i flera år utan problem.

festis1.jpg


Till ett par av mina har jag också gjort en liten fångrem till korken i stil med den här:
http://andersj.se/locket1.htm
 
Klean kanteen alla dagar i veckan!

Jag kör med klean kanteen flaskorna har några olika, har med stor och liten öppning (liten öppning är oxå ganska stor) föredrar den med liten öppning, lättare att dricka ur.
Har ett par olika stora beroende på aktivitet, favoriten som används till vardags är en 800ml med liten öppning.
Aluminium går bort pga smak, utfällning etc.
Som tidigare har sagt så är det inget för vikt jägaren, men jag lättar hellre på något annat.

Klean kanteen alla dagar i veckan!


//t
 
Har kört med mer pet i alla år tills en dag hundjävlarna kom på att plast är roligt att bita sönder.
Körde även med en nalgene ett tag tills den blå korken rykte.
nu har jag bytt ut det mesta till metall allt från skedar till presso.
Det senaste tillskottet är denna titan flaska som jag är mycket nöjd med.
 

Bilagor

  • Titanium-Bottle.jpg
    Titanium-Bottle.jpg
    52.3 KB · Visningar: 2,003
Nöjd i vilket avseende? Primus har en vattenflaska som kallas titan nu med, men det visar sig att det är färgen på flaskan som kallas titan. Det den är tillverkad av kallas fortfarande aluminium.

Festisflaskorna har väl varit 50cl de senaste åren även om formen med en midja är ganska oförändrad.

Klean kanteen tar modigt betalt för sina kinesisktillverkade alster och är säkert tacksamma för all post purchase rationalization som kan uppbringas. Samma pris som för en thermos, men utan termos.
 
Haha, va fasen. Hyfsade pengar för en liten flarra minst sagt. http://cdon.se/outdoor/klean_kanteen/?gclid=CIvqjpmRu7kCFSx7cAodBEIAdw Man kan nästa tro att det följer med en serviceman för 180 spänn för en halvlitersflaska :) Känns som en hyfsad ripoff. Säger jag som har en titanspork efter att ha smält två plast vid matlagning. Jag tycker dock inte om att man inte ser hur mycket innehåll som är kvar.

...
Klean kanteen tar modigt betalt för sina kinesisktillverkade alster och är säkert tacksamma för all post purchase rationalization som kan uppbringas. Samma pris som för en thermos, men utan termos.
 
kombination

Intressant fråga. Jag kom nyss hem från Korsika efter att ha gått GR 20 (kan f.ö rekommenderas) och många Fransmän körde med PET-flaskor med en slang för vanliga vätskesystem i. Exakt hur kopplingen såg ut har jag tyvärr ingen bild på, men för att instämma med tidigare inlägg så väger de ju lite och håller för det mesta.
 
kombination

Intressant fråga. Jag kom nyss hem från Korsika efter att ha gått GR 20 (kan f.ö rekommenderas) och många Fransmän körde med PET-flaskor med en slang för vanliga vätskesystem i. Exakt hur kopplingen såg ut har jag tyvärr ingen bild på, men för att instämma med tidigare inlägg så väger de ju lite och håller för det mesta.
 
Som jag sagt tidigare i denna tråd så är jag väldigt nöjd med denna: http://www.thepathfinderstore.com/32oz-pathfinder-bottle-cup-set-gen2/

Rostfri och på en liter gör att man kan använda flaskan till mer än bara att ha vätska i den. Du kan koka i den, göra "char cloth" (hittar inget bra ord på svenska för det). Man kan även släppa ned en reningstablett utan problem då dessa är till för just en liter vatten.

Några invändningar mot dylika system (argumentera gärna för, jag kanske har missförstått, men dessa är några av anledningarna att jag ej köpt liknande system (flaska+mugg i metall))

1) Rostfritt är så tungt. Byt åtminstone ut muggen mot en i titan? Är det en allmän aversion mot plast (förståeligt då det finns mycket skit i det)?
2) Koka vätska kan du göra i en plastpåse som väger några gram ( se tex https://www.youtube.com/watch?v=xV2gsWHhDhY ). Ska man ha drickaflaska kombinerad med kärl för matlagning känns Vargo BOT mer användbar då det mer är en gryta. Finns i rostfritt om man tycker titan är för dyrt. http://www.vargooutdoors.com/titanium-bot-bottle-pot.html
3) Fick googla för att se vad "char cloth" var, varför skulle man vilja göra tände när man är ute, är det inte smidigare att ta med sig? Kräver för övrigt att man redan har eld?! Är det inte enklare då att ta med sig den levande elden till nästa plats om det är en nödsituation och man måste förflytta sig?
4) Att ta "relativt" friskt vatten och koka det räcker väl i princip 100% i svenska förhållanden? Jag har inga vattenrening med mig i alla fall, och aldrig blivit sjuk av att bara koka vatten, oftast kan man ju dricka rakt av. Om man nu vill rena så finns många andra enlitersflaskor som har många fördelar detta system ej har. Tex nalgene funkar som bra sovsäcksvärmare om man fyller den med varmt vatten (kanske funkar med denna rostfria också? Skulle tro man bränner sig lättare, och det gör men definitivt om man kör titan).

Hoppas jag har fel, så jag lär mig något nytt :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Bästa tape som nödlagning ? Utrustning allmänt 29
hsp Vattenfilter minsta underhåll bästa märket och modell Utrustning allmänt 5
hej.nick Bästa 2-mannatält för lättare vandring Utrustning allmänt 28
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
Nosse Bästa och drygaste tänd bränslet för brasan? Utrustning allmänt 11
anders. Bästa snöskorna? Utrustning allmänt 7
antongrahn -Vad är era bästa knep? Utrustning allmänt 12
cybiont Bästa ryggsäcken Utrustning allmänt 21
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
behedwin Bästa powerbank för långresa Utrustning allmänt 64
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
Hjärter Kung Bästa vattenblåsan, vätskesystemet, camelbaken Utrustning allmänt 12
Vintervilan Gränsfors - Bästa smeden? Utrustning allmänt 26
Arjeplog94 Bästa och roligaste uteköket att ha med på vandring? Utrustning allmänt 11
tompa_m Och bästa mjölkflaskan är... Utrustning allmänt 19
perdavid Bästa termosen? Utrustning allmänt 37
fotografiskt Dina bästa tips och trix Utrustning allmänt 10
Coachmike Bästa och säkraste vattenfiltret! Utrustning allmänt 31
desireman Bästa vandringsryggsäcken? Utrustning allmänt 28
Tocaermo Bästa tvättmedel? Utrustning allmänt 12
Erik_Svensson Bästa och sämsta köpet 2008? Utrustning allmänt 26
ChristerMattsson Bästa märket på multiverktyg: Röstning! Utrustning allmänt 16
ChristerMattsson Bästa multiverktyget? Utrustning allmänt 63
dabac Bästa campingpannlampan Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt Världens bästa friluftsbutiker på en karta! Utrustning allmänt 31
Christian_sunrise Det bästa sättet att packa inför kajaking?? Utrustning allmänt 2
igs Bästa smeten till kängorna??? Utrustning allmänt 7
lignell01 Vilken är Din bästa pryl? Utrustning allmänt 21
Kalle E Friluftsentusiastens bästa londontips Utrustning allmänt 4
pher_ Bästa tallrik ? Utrustning allmänt 17
johanl Bästa fickradion på fjället? Utrustning allmänt 23
ceciliaw Bästa sättet att göra upp eld? Utrustning allmänt 31
asp Bästa multigrej? Utrustning allmänt 2
ebh Bästa lågprissäcken? Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.