Vad behövs för att slipa sin kniv?

Spyderco Sharpmakers princip verkar bra, alltså att knivbladet hålls helt lodrät. Dock en stor nackdel att den bara supportar 30 och 40 graders eggvinkel.

Finns det möjligtvis någon variant som bygger på samma princip, men där man kan ställa vinkeln steglöst på slipstenen? Eller väntar världen möjligtvis på att jag ska uppfinna en sådan mojäng? :)
/Niklas
Det finns olika fyndiga knep att ta till. Om man ställer basplattan på locket till asken så får man ca 15 g lutning (sammanlagd), dvs hälften av den minsta originalvinkeln. Om man ställer basplattan på an av stavarna så får man ca 20 g sammanlagd vinkel.

15ggemensamvinkelpSharpmakern.jpg


15ggemensamvinkelpSharpmakernbild3.jpg


Jag har dessutom sett en del "uppfinningar" där man har satt basplattan på en gunga med flytande övergångar mellan vinklarna. Något i stil med det här:

Sharpmaker-vinkelanordning-1.jpg


~Paul~
 
Nu räcker det!

den här tråden har fått mig att köpa en Sharpmaker, också. Jag har redan en liten samling knivsliparmojänger. Stäng tråden innan jag behöver handla mer;).

Efter några timmar med min nya leksak har det visat sig att den fungerar bra också. Enda komplement jag behövde var diamantbrynen för de mest felslipade knivarna. Tur att det finns resurser.

/Andreas
 

Bilagor

  • mina_brynen.jpg
    mina_brynen.jpg
    131.6 KB · Visningar: 1,074
den här tråden har fått mig att köpa en Sharpmaker, också. Jag har redan en liten samling knivsliparmojänger. Stäng tråden innan jag behöver handla mer;).

Efter några timmar med min nya leksak har det visat sig att den fungerar bra också. Enda komplement jag behövde var diamantbrynen för de mest felslipade knivarna. Tur att det finns resurser.

/Andreas
Man behöver inte mycket mer för att underhålla sina knivar. Den enda svårigheten kan vara att reprofilera blad. Då behövs något i maskinväg om man inte vill spendera åtskilliga knivar med att gnida med diamantbrynen.

~Paul~
 
Man behöver mindre än så för att underhålla sina knivar. Det långa diamantskärpstålet, ett flat diamantbryne och sharpmakern så är jag nog nöjd idag. Det andra finns kvar i lådan som minnen. Av någon anledning har jag sedan jag fått kniv i scouterna varit intresserad av att bryna knivar, men speciellt duktig har jag aldrig blivit.

Eftersom jag inte skall köpa fler brynen :), hur grov är diamantsidan av Fällknivens DC4:a, är det för fint för att vara "grovbryne" som komplement till Sharpmakern?

/Andreas
 
Nån som provat Wicked Edge´s system? Funderade på det innan jag köpte en Sharpmaker, priset avgjorde saken. Behöver nu köpa nya stavar till min Sharpmaker (lånade ut den till en som tydligen skulle profilera om sitt yxblad...). Finns stavar på ebay iofs men är lite sugen på att prova nått nytt...

http://www.wickededgeusa.com/

Finns filmer på youtube tror jag om ni vill se hur det fungerar.

En passning till ekis också... :)
 
Nån som provat Wicked Edge´s system? Funderade på det innan jag köpte en Sharpmaker, priset avgjorde saken. Behöver nu köpa nya stavar till min Sharpmaker (lånade ut den till en som tydligen skulle profilera om sitt yxblad...). Finns stavar på ebay iofs men är lite sugen på att prova nått nytt...

Finns filmer på youtube tror jag om ni vill se hur det fungerar.

En passning till ekis också... :)
Om jag minns rätt så valde jag bort det här systemet pga att det inte gick att komma ned på riktigt små eggvinklar. Själva städet var i vägen. Det är dessutom rejält dyrt med tanke på vad man får.

Jag har testat att använda två Lansky Dog Bones sammanfogade i mitten med ett gummiband. Det bildas sålunda ett kors. Detta kors blir mindre eller större ju mer man klämmer ihop de två "hundbenen" eller släpper på dem.

Det funkade över förväntan! Dock bör man inte testa på bättre knivar eftersom tekniken går ut på samma sätt som de s k rollsharps, dvs river bort stål från eggen i stället för att slipa bort detsamma.

~Paul~
 
Man behöver mindre än så för att underhålla sina knivar. Det långa diamantskärpstålet, ett flat diamantbryne och sharpmakern så är jag nog nöjd idag. Det andra finns kvar i lådan som minnen. Av någon anledning har jag sedan jag fått kniv i scouterna varit intresserad av att bryna knivar, men speciellt duktig har jag aldrig blivit.

Eftersom jag inte skall köpa fler brynen :), hur grov är diamantsidan av Fällknivens DC4:a, är det för fint för att vara "grovbryne" som komplement till Sharpmakern?

/Andreas
Det är på 25 µ, dvs 600 mesh. Det är lite för fint för seriös slipning och reprofilering.

~Paul~
 
Det är på 25 µ, dvs 600 mesh. Det är lite för fint för seriös slipning och reprofilering.

~Paul~

Har en Sharpmaker och ett DC4-bryne, Hade faktiskt förväntat mig att det är lägre mesh än 600 då jag tycker den avverkar metall ganska bra. Men jag har ju inge andra slipverktyg med lägre mesh heller...som komplement till sharpmaker tycker jag det funkar riktigt bra och då slipar jag med DC4:an frihand alltså gör skärande rörelser mot brynet, för att avsluta med Sharpmakern. där jag även kompenserar eggvinkeln med att tilta kniven så hela eggen slipas och inte bara en microegg bildas. och avslutar med att strigla på diamantsprayat läder.

För mig funkar det riktigt bra men kan nog behövas lite träning innan man bemästrar det.

Följdfråga är de DMT-stenar som gäller om man vill göra en seriös reprofilering, Utan att använda kraftverktyg? har några knivar i zdp189 stål bland annat, har nog läst att man inte slipar karbiderna om man använder för mjukt slipmedel?? vilket ger ett dåligt resultat.
 
Nån som provat Wicked Edge´s system? Funderade på det innan jag köpte en Sharpmaker, priset avgjorde saken. Behöver nu köpa nya stavar till min Sharpmaker (lånade ut den till en som tydligen skulle profilera om sitt yxblad...). Finns stavar på ebay iofs men är lite sugen på att prova nått nytt...

http://www.wickededgeusa.com/

Finns filmer på youtube tror jag om ni vill se hur det fungerar.

En passning till ekis också... :)

Jag har en WE. Fungerar relativt bra men precis som Paul skriver så kommer man inte ner på de riktigt små vinklarna. Med originalarmarna får man ge sig med 30 grader.
Med de nya armarna tror jag man kan gå ner till 26 grader.
Stenarna som följer med är 100/200 och 400/600 vilket är alldeles för grovt att avsluta med.
Själv har jag både 800/1200 plus riktigt fina keramiska stenar och läderstroppar.
Ska man ha allt det så blir det väl dyrt om jag ska var alldeles ärlig.
Å andra sidan har jag en Tormec T7 och en sharpmaker med alla stavar plus en herrans massa brynen av olika slag.
Och för att förekomma vissa kommentarer så, nej jag är inte riktigt frisk;)
Fördelen med att ha så mycket sliputrustning är att frugan aldrig upptäcker när jag köper något nytt. Detsamma gäller för övrigt med knivsamlingen :)
 
1. Hade faktiskt förväntat mig att det är lägre mesh än 600 då jag tycker den avverkar metall ganska bra.

2. gör skärande rörelser mot brynet, för att avsluta med Sharpmakern. där jag även kompenserar eggvinkeln med att tilta kniven så hela eggen slipas och inte bara en microegg bildas. och avslutar med att strigla på diamantsprayat läder.

3. är de DMT-stenar som gäller om man vill göra en seriös reprofilering, Utan att använda kraftverktyg?

4. har nog läst att man inte slipar karbiderna om man använder för mjukt slipmedel?? vilket ger ett dåligt resultat.
1. Diamant på 600 mesh avverkar stål avsevärt mer aggressivt än naturlig sten eller keramik med samma strävhet. Därav din förvirring.

2. Du kan ju luta eller tejpa fast ett diamantbryne på en av Spydercos stavar. Därmed har du korrekt vinkel, dvs samma som du senare anväder i samband med spydercos egna stavar.

3. Det finns ju många märken men DMT är erkänt bra.

4. Ja, med mjuka naturliga japanska stenar så riskerar man att polera en del karbider i stället för att de facto slipa dem.

En japansk- eller Arkansas-sten ligger på mellan 65-71 RC i hårdhet. Om man då betänker att kromkarbider ligger på 68, molybdenkarbider på 77 och vanadinkarbider på 84 så inser man snabbt att dessa legeringsämnen kommer att käka upp stenen likt en hungrig Pac-man på väg in i mål.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.