Vad behövs för att slipa sin kniv?

Tack för tipset! Deras DVD och infoblad var också ganska bra. Nu provade jag en äldre kökssax jag stört på mig på länge. Inte så lätt att slipa med vanliga brynen (understatement). Ser ut ungefär såhär och det gick prima på kanten av vita brynet.

Liknande sax:
namnl_s.jpg
 
De funkar faktiskt att använda också ;) Jag har ägt tre av fyra sedan 1998 och gillar dem skarpt. Jag har strl 8 på mina händer och för mig stämmer grepp och balans kanon. Skulle tro att greppen känns små om man har stora händer. Jag gillar särskilt greppet på den mer oortodoxa GS-3 (13 cm) men använder ungefär lika delar 27 cm kockkniv och 20 cm grönsakskniv också.

Jag vet att du har örnkoll på knivar och stål men jag är jäkligt allergisk mot masshysterin som blev att dissa Global, kanske 2006-2007, när det kom nån Porsche-kniv som blev "inne". Global blev över natten världens sämsta knivar bland amatör-förstå-sig-påare som nödvändigtvis inte har så stor koll på knivar.

Ser att Global har någon ny line ute nu. Global SAI.

Hm, Global, vare sig de är äkta eller falska faller mig inte på läppen. Har svårt för greppet på de flesta av deras modeller.

Men som present kan det funka ;).

~Paul~
 
De funkar faktiskt att använda också ;) Jag har ägt tre av fyra sedan 1998 och gillar dem skarpt. Jag har strl 8 på mina händer och för mig stämmer grepp och balans kanon. Skulle tro att greppen känns små om man har stora händer. Jag gillar särskilt greppet på den mer oortodoxa GS-3 (13 cm) men använder ungefär lika delar 27 cm kockkniv och 20 cm grönsakskniv också.

Jag vet att du har örnkoll på knivar och stål men jag är jäkligt allergisk mot masshysterin som blev att dissa Global, kanske 2006-2007, när det kom nån Porsche-kniv som blev "inne". Global blev över natten världens sämsta knivar bland amatör-förstå-sig-påare som nödvändigtvis inte har så stor koll på knivar.

Ser att Global har någon ny line ute nu. Global SAI.
Jag har ju jobbat med Global professionellt och det är inget jag rekommenderar. Efter endast en vecka så gjorde jag mig av med hela setet. Handen var helt förstörd. Jo, jag har lite större händer ;).

Porsche är inte mycket bättre. De nya Globalerna är på tok för dyra.

Jag är heller inte så förtjust i den senaste trenden, dvs japanska kolstålsknivar i tunt gods och japanskt Wa-grepp. Dessa känns obekväma för mig och kolstål är enligt min åsikt bra till andra knivtyper än till köksknivar.

~Paul~
 
Kan tänka mig att kniven måste sitta helt rätt om du jobbar med den hela dagarna. Där borde knappast Global vara unika som dåliga knivar, finns ju dessutom många tiotals modeller, utan det bör handla om hur den passar dig som person. Det finns ju många nöjda användare också.
 
Spyderco Sharpmakers princip verkar bra, alltså att knivbladet hålls helt lodrät. Dock en stor nackdel att den bara supportar 30 och 40 graders eggvinkel.

Finns det möjligtvis någon variant som bygger på samma princip, men där man kan ställa vinkeln steglöst på slipstenen? Eller väntar världen möjligtvis på att jag ska uppfinna en sådan mojäng? :)
/Niklas
 
Varför är det en så stor nackdel? Du har en till vinkel för att slipa saxar förresten. Man fäster brynet i kortsidan av hållaren.
 
Spyderco Sharpmakers princip verkar bra, alltså att knivbladet hålls helt lodrät. Dock en stor nackdel att den bara supportar 30 och 40 graders eggvinkel.

Finns det möjligtvis någon variant som bygger på samma princip, men där man kan ställa vinkeln steglöst på slipstenen? Eller väntar världen möjligtvis på att jag ska uppfinna en sådan mojäng? :)
/Niklas

Alternativet är att peta in klossar under ena sidan för att minska på eggvinkeln. Eller köpa ett Lansky-system, det har jag och är nöjd. Då har du iaf fyra vinklar att välja på...
__
Fredrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.