Vad behövs för att slipa sin kniv?

Själv nöjer jag mig tillsvidare med den brödkniv som följde med IKEA startbox för drygt 20 år sedan... Duger för mina i bakmaskin bakade mjukt bröd.
/Niklas
Fast de knivarna var ganska bra! Det tillverkades i 440B-stål och kunde hålla skärpa förhållandevis väl.

Har du ingen bild? Skulle vara kul hur kniven ser ut idag. De hade ju ett ljust askträgrepp som med tiden åldrades och blev allt mer mörkt.

~Paul~
 
Fast de knivarna var ganska bra! Det tillverkades i 440B-stål och kunde hålla skärpa förhållandevis väl.

Har du ingen bild? Skulle vara kul hur kniven ser ut idag. De hade ju ett ljust askträgrepp som med tiden åldrades och blev allt mer mörka.

~Paul~

Nja, mina brödknivar har ett vitt plasthandtag, molybden-vanadin stål och är tillverkad i Frankrike. Ingick förresten 2 st. brödknivar med vita plasthandtag i startboxen, en kortare med 15,2 cm blad och en längre med 18,5 cm blad.
/Niklas
 
Nja, mina brödknivar har ett vitt plasthandtag, molybden-vanadin stål och är tillverkad i Frankrike. Ingick förresten 2 st. brödknivar med vita plasthandtag i startboxen, en kortare med 15,2 cm blad och en längre med 18,5 cm blad.
/Niklas
Ahh OK. Du har fått den senare varianten tyvärr. Stålet i dina knivar är det franska Bonpertuis T, ungefär som 440A. Inget speciellt med andra ord.

~Paul~
 
Kul

att du värderar KN bröd och trancherknivarna så högt Paul vi har några stycken i köket och en hittade jag faktiskt på botten av en sjö.

Vad använder du för att bryna sådana tandade knivar?

Victorinox brödkniv är en favorit sedan ovanstånde KN blivit slöa. Men jag vill fixa till våra KN.

Thure
 
att du värderar KN bröd och trancherknivarna så högt Paul vi har några stycken i köket och en hittade jag faktiskt på botten av en sjö.

Vad använder du för att bryna sådana tandade knivar?

Victorinox brödkniv är en favorit sedan ovanstånde KN blivit slöa. Men jag vill fixa till våra KN.

Thure
Thure, jag kör återigen på Sharpmakern (även i samband med sågtandade eggar). Samma procedur varje gång. Därefter går jag över till 2400 strävhet i form av ett Spyderco kerambryne. Ibland slår jag huvudet i diskbänken och får för mig att gå loss med ännu finare brynen för att avsluta med strigling på mättad rem. Har gjort slut på mina övriga pastor så nu kör jag endast på Tormekpastan (3 micron).

KN hade extremt tunna blad som var mycket förlåtande. Det vill säga, även om man la på en 40 gradig eggvinkel så skar de tack vare det tunna bladet alldeles utmärkt. Faktum är att man kan få problem om man går ned alldeles för mycket i graderna. Personligen har jag testat ned till 16 g men då bör man inte skära i något hårt eller allt för fibröst.

Hur ser den "drunknade" kniven ut? Är bladet rostigt?

~Paul~
 
På en Swingblad från EKA där ena sidan är buköppnare. Hur slipar man bäst buköppnaren? Bladet är liksom böjt som på en svampkniv.

Tips? :)
 
På en Swingblad från EKA där ena sidan är buköppnare. Hur slipar man bäst buköppnaren? Bladet är liksom böjt som på en svampkniv.

Tips? :)
Den slipas med fördel på kanten av en Spyderco-slipsten eller liknande. Vad man måste komma ihåg är att vrida bladet inåt i slutet av rörelsen.

~Paul~
 
Thure, jag tror inte du hittar bättre pris än så i Sverige. De har väl fri frakt också? Precis som Paul så menar jag att det är billigt i förhållande till vad man får.

/M
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.