Vad behövs för att slipa sin kniv?

Köp Sharpmakern, det är en order! :)
Du kommer aldrig ångra dig. Mer/bättre bryne per krona får du aldrig. Sopar gatan med även Tormek överlag, tro mig jag har bägge. Den är väldigt lättanvänd och tillgänglig också.

/M
 
I en av YouTube-filmerna Niklas länkar till finns demo av användning av ett stavformat keramiskt bryne. Nån som testat?
Hittade detta på nätet http://www.interiora.se/Knivar/Kniv...&utm_medium=Affiliate&utm_campaign=Adtraction
Funkar rundfil?

Ja, en rundfil med lämplig diameter funkar hyfsat, kan jag intyga. Dock torde keramikstavar med lämplig diameter ge en finare egg. Sådana har jag dock inte hittat (och för all del inte heller letat så förtvivlat efter heller).
/Niklas
 
Helt klart är S-makern trots sin till synes simpla uppbyggnad det bästa systemet för både nybörjaren och den mer avancerade användaren.

Jag gjorde ett test idag. Körde min Spyderco Military i CPM440V (S60V) på ca samma grader som ursprungsslipfasen. Vet faktiskt inte exakt hur stor den vinkeln är eftersom jag körde på spritpennetricket. Jag gissar dock på 18 g sammanlagt.

Därefter så var skärpan så pass bra att kniven rakade armhåren hjälpligt. Efterföljande steg var på ett 2400 keramiskt bryne och slutligen strigling på rem mättad med Tormekpasta. S60V är ett riktigt bra stål. Det gick inte lika snabbt att strigla fram det där lilla extra, utan tog säkert 10 minuter. Nu rakar kniven armhåren utan att nudda huden. Testade att klyva ett frihängande hårstrå men det gick inte. Dock tror jag att det inte är långt ifrån. Några minuter till på strigeln hade nog räckt.

Körde sedan samma procedur på min Endura i VG-10. Den klarar av att klyva frihängande hårstrån. Det tog bara några minuter från vasst till supervasst utan inblandning av sjuttioelva lösa stenar ;).

~Paul~
 
Ja, en rundfil med lämplig diameter funkar hyfsat, kan jag intyga. Dock torde keramikstavar med lämplig diameter ge en finare egg. Sådana har jag dock inte hittat (och för all del inte heller letat så förtvivlat efter heller).
/Niklas
Dessa keramiska brynen brukar ligga på ca 1K till 1,2K i strävhet. Det räcker för de flesta knivar men vill man ha det där lilla extra så bör man nog upp i graderna några snäpp.

~Paul~
 
Behövs det verkligen till tandade brödknivar, som Thure frågade om?
/Niklas
Behövs och behövs (svarar jag igen ;)). Det beror på vilken grad av skärpa man vill ha på sin brödkniv. Personligen skiljer jag inte på brödknivar och andra knivar.

Min brödkniv använder jag inte enbart till bröd, utan till kött, grönsaker och frukt. En s k brödkniv kan ju uppvisa varierande typer av sågtandning, allt från ganska aggressiva eggar till vågtandade dito. De kan därför passa till en mängd olika arbetsuppgifter, dvs inte enbart bröd ;).

~Paul~
 
Behövs och behövs (svarar jag igen ;)). Det beror på vilken grad av skärpa man vill ha på sin brödkniv. Personligen skiljer jag inte på brödknivar och andra knivar.

Min brödkniv använder jag inte enbart till bröd, utan till kött, grönsaker och frukt. En s k brödkniv kan ju uppvisa varierande typer av sågtandning, allt från ganska aggressiva eggar till vågtandade dito. De kan därför passa till en mängd olika arbetsuppgifter, dvs inte enbart bröd ;).

~Paul~

OK!
/Niklas
 
En liten förklaring. En äldre KN med vågtandad egg är förmodligen den bästa tranchérkniven jag kan tänka mig. Den har ett oerhört tunt och halvflexibelt blad och sågtandad egg. Att skära en nyuttagen (ur ugnen) rostbiff i 1 mm tunna skivor är en smal sak.

Här ser du två av dessa knivar överst i bild.

MinaKN-knivarbild3.jpg


~Paul~
 
En liten förklaring. En äldre KN med vågtandad egg är förmodligen den bästa tranchérkniven jag kan tänka mig. Den har ett oerhört tunt och halvflexibelt blad och sågtandad egg. Att skära en nyuttagen (ur ugnen) rostbiff i 1 mm tunna skivor är en smal sak.

Här ser du två av dessa knivar överst i bild.

MinaKN-knivarbild3.jpg


~Paul~

Jag tänkte nog mest på den mellersta kniven i bilden, när jag svarade på Thures fråga.

PS! bra bild.
/Niklas
 
Jag tänkte nog mest på den mellersta kniven i bilden, när jag svarade på Thures fråga.

PS! bra bild.
/Niklas
Tack Niklas, bilden är någorlunda pedagogisk :).

Den mellersta är en allround/bröd/grönsakskniv. Jag gör som sagt ingen skillnad på en sådan kniv och en annan. Alla genomgår samma metod i samband med slipning/bryning.

Alla dessa gamla KN/Knivman/Karlsson-Nilsson är oerhört potenta skärverktyg. Förmodligen bland de bästa ur bladprofil-synpunkt. När det gäller moderna eggtandade köksknivar så är Vicarna bäst. Deras sågtandning i kombination med priset är en riktig vinnare:
Victorinoxbrdkniv100915twbs.jpg


~Paul~
 
Tack Niklas, bilden är någorlunda pedagogisk :).

Den mellersta är en allround/bröd/grönsakskniv. Jag gör som sagt ingen skillnad på en sådan kniv och en annan. Alla genomgår samma metod i samband med slipning/bryning.

Alla dessa gamla KN/Knivman/Karlsson-Nilsson är oerhört potenta skärverktyg. Förmodligen bland de bästa ur bladprofil-synpunkt. När det gäller moderna eggtandade köksknivar så är Vicarna bäst. Deras sågtandning i kombination med priset är en riktig vinnare:
Victorinoxbrdkniv100915twbs.jpg


~Paul~

Själv nöjer jag mig tillsvidare med den brödkniv som följde med IKEA startbox för drygt 20 år sedan... Duger för mina i bakmaskin bakade mjukt bröd.
/Niklas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.