Vad behövs för att slipa sin kniv?

Hej!
Jag har aldrig slipat en kniv förut och saknar således material. Jag har vänner som åtminstone har scouternas knivbevis och slipat sina knivar några gånger, så de plus texter på internet bör kunna få mig att starta. Sedan ger väl övning färdighet!
Men materialmässigt, vad krävs så att säga? Vilken sorts sten eller vad det nu är man behöver?
De enkla knivarna jag äger för tillfället är dels Craftline TopQ Allround och Craftline Q Allround Kolstål, båda har jag fått med mig från jobb samt sommarjobb när jag slutat där. Vad är det för skillnad på kolstål och rostfritt stål rent praktiskt för mig när jag är ute i naturen?
 
Börja med termlogin, tror inte du behöver slipa kniv men väl bryna. Slipa är att återforma eller omforma.
För att kunna bryna väl skaffa dig grovt och fint bryne. Grovt bryne för att bryna bort små hack i eggen och fint bryne för att få upp skärpan.
Vill du ha hjälp med vinklarna skaffa dig en sats som Lansky eller annan med hjälpmedel.
Ett skruvstycke är bra så att händerna blir fria vid arbetet. YMMV
go tur
 
Vad räknas som fint och grovt, är det storlekarna ni har skrivit tidigare, typ 1200 och 600 och liknande?
Och man lär sig väl vinkel allteftersom antar jag? Har inget emot att testa om inte annat, så att man lär sig innan man skaffar sig en "riktig" kniv. :)
 
Ju högre tal testo finare sten
dvs 1200 är för skärpa och 400 för att fixa till eggen.
typ....

Vilken beror ju på vad kniven redan är slipad i. Antingen så vet man det från tillverkaren eller så frågar man dePaul ;P

Btw seob bra tips på lansky... lagom pris också tycker jag.
 
Kolla senaste sidorna i Stora Knivtråden. Det har pratats en hel del om att slipa och bryna knivar där... Just dePaul säger Spyderco Sharpmaker, andra har testat Lansky och är väldigt nöjda med det. Själv kommer jag nog att slå till på ett Lansky inom kort.

Edit: MAW hann före... ;)
 
Plexiglasskiva, våtslipapper i olika storlekar och mattejp så kan du göra brynen i den storlek du själv vill till en väldigt billig peng. Sen är det tålamod och övning som gäller, men var lätt på handen och rita med en tuschpenna det som ska slipas bort (slipfasen) så går det lättare =)

En annan bra investering är Mors Kochanskis lilla häfte om ämnet, tar upp både om hur du gör ditt eget bryne och hur man slipar kniven. 3 CAD är väl investerade pengar
 
En bit rejält glas kan ännu bilskrotar och glasmästare leverera. Planskivor är dyra men plansvarvade gjutjärnskärl är billiga på loppis.
Du klistrar fast våtslippappret med lite olja på underlaget. 200,400 och 1200 korn kan man kosta på sig i fråga om slippapper.
Behöver du slipan upp en ny egg gå till en kamrat som har tillgång till en stor våtsten eller gör det i en bandslip med kylvatten. Eggen får aldrig bli varmare än du kan ta på den. Med en bastardfil gå det oxså att göra om du kan fila plant. Öva att fila gamla maskinskruvar 6-kantiga. Skruvstycke behövs, samt tålamod. YMMV
go tur
 
Diamant bryne från Clas Ohlsson!! Klockrent, sylvassa knivar och yxo,r om du inte gjort hack och lätt att ta med. Kostar runt hundringen.
 
Det viktigaste svaret torde vara kunskap. Slipning är väl 98-99% kunskap och 1-2% material. Antingen så kan man slipning, eller så kan man det inte.

Jag lärde mig slipning för några år sedan genom att kolla runt på youtube och de bästa klippen samlade jag i denna tråd http://skogsforum.se/viewtopic.php?f=12&t=4112. Sedan är det bara att öva. Som jänkarna säger, learning by doing...

Slutligen två gyllene knivslipningsregler:
1 Allt som kan slöa en kniv, kan också användas för att slipa en kniv.
2 Allt du gör på ena sidan, skola du ock göra på den andra sidan.
/Niklas
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.