Kikare för runt 1000 kr!?

Hej,

jag har försökt söka runt på nätet för att få ut någonting vettigt om tips på kikare kring en tusenlapp. Jag hittar inget. Därför skulle jag vilja ha hjälp. Jag är ute efter en kikare för upp till max 1200 kr, helst något under 1000 kr, för allmän användning. Den måste vara vattentät, då jag vistas en del ute på havet, och ganska tålig, jag vill inte behöva oroa mig för att den ska pajja. Hade tänkt att den skulle vara lätt och någorlunda liten så att den ska vara enkel att ta med sig. Har kollat på outnorth där de säljer silva-kikare som passar bra in på mina krav, men jag har ingen erfarenhet att bedöma om det är okej kikare.

Jag skulle vara evigt tacksam om ni skulle kunna ge förslag på kikare, alternativt vidareslussning där jag kan läsa mer. Jag vet att man får vad man betalar för, iaf oftast, men jag har inte mer pengar att spendera och kommer inte så att få på ett bra tag framöver.

Tack på förhand!
 
Begagnat är bäst. Då kan du få toppkvalitet för den pengen med en tur.

Ebay.de och sök på Hensoldt 8x30. Fero d16 är oftast lite dyrare, hensoldt DF är den äldre modellen, men den lär vara riktigt bra den med.

Detta är militära kikare tillverkade av ett dotterbolag till Zeiss. Vattentäta hyfsat lätta och stöttåliga.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Med begränsad budget är monukular en väg att gå, mindre än halva vikten och mindre än halva priset. Begagnad Zeiss 8x30 är kanon men titta på fickkikaren som dubblerar som lupp.
go tur
 
Tack!

Tack för svaren! Dem har hjälpt mig en hel del.

Jag har nu kommit så pass långt att jag förstått att det är en takkantskikare (om det nu heter så?), alltså en rak kikare. Har läst lite om vilka trade-offs det har men tycker att det positiva överväger för mina behov. Vilken förstoring tycker ni är bäst, 8x25 eller 10x25? Den större förstoringen ger en mindre vidvinkel och sämre ljus. Gör det så stor skillnad?
Begagnat är såklart mycket intressant om man kan få garanti för att kikaren inte är skadad på nåt sätt, t ex genom en säljare. Vet dock inte vart jag kan hitta en sådan genom internet?

Eftersom att ingen gav någon kommentar om silvas modell så antar jag att den inte är något att ha eller att ingen har testat den. Jag har iaf kommit fram till några kikare som jag tycker verkar intressanta. Om ni har någon mening om vilken av dem som är ett bättre köp än någon annan så får ni gärna komma med kommentarer!

Bushnell H²O 8x25/10x25. http://www.handladigitalt.se/bushnell-h2o-8x25-kikare-p-1549.html

Opticron trailfinder III 8x25/10x25. http://sof.ca-eline.com/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&$GUEST=S&wts.ACTION=loginguest&p=gastor

Zenith 10x25. http://sof.ca-eline.com/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&$GUEST=S&wts.ACTION=loginguest&p=gastor

Det kanske mer är en fråga om vilket märke som är mest pålitligt än om modeller. Har ni fler förslag så är det mycket välkommet!
 
Personligen har jag otroligt stort förtroende för naturbokhandeln och deras personal, så jag brukar alltid rekommendera "vilsna" och inte ekonomiskt oberoende kikarköpare att ringa dit och säga: Jag vill ha bästa möjliga kikare/tubkikare för XXXX kr. De är mkt kompetenta, hjälpsamma och lurar dig inte!
 
Välj en med 8x förstoring om det är första kikaren och du inte är van. 10 x kommer man mycket närmare med, men du darrar mer om du inte är van och det är svårare att hitta objekten du vill titta på.. Speciellt om du är inne i en skog eller liknande. Skillnaden är faktiskt påtaglig.

Jag hade en Bushnell en gång, en 8x42 men nu ligger den i bilen som reservkikare och skräpar. Det fanns ingen bra låsning för att ändra för synfel så varje gång man skulle använda kikaren så fick man vrida på allt som gick så jag skulle inte rekomendera Buschnell av min ganska fattiga erfarenhet av det märket.

En Silvakikare skulle jag inte heller köpa, kikare ska man köpa av fabrikat som håller på med just optik och kikare.

Faktiskt så är den kikare du får absolut mest för pengarna en Nikon men då får du hoppa upp lite i pris, något som du inte lär ångra. Bättre att spara och köpa dugligt direkt än att köpa sämre för man har bråttom.

Mvh // Johannes
 
Docter

Håller med Glännman om att det är bättre att köpa en bra kikare direkt, en kikare kan och ska man ha glädje av under många år.

Ett alternativ till Nikon (och även till dyrare kikare) är Docter från Tyskland, företaget härstammar f ö från Zeiss Jena.

Jag har kompaktkikare från Swarovski, Leica och Docter. Köpte en Docter 8x21 vid ett besök på fabriken i Schleiz, mest av nyfikenhet, och skulle vilja säga att den ligger i paritet med Leica, kanske är Swarovskin lite vassare men det är hårfint... hursom, klart bättre än de Nikon jag provat.

Jag hittade Docter här på nätet:

http://www.handladigitalt.se/kikare-docter-c-5_435_348.html

Ciao!

Uffe
 
Spara och köp dyrt

Tack för kommentarerna!

Det lutar starkt åt en opticron T3 8x25, hittar goda recensioner om den.

Det stående svaret, inte endast i denna tråd utan generellt på utsidan, på frågor rörande "billiga" prylar är att man ska spara och köpa dyrt senare. Jag tror att alla är medvetna om att man får en produkt som är bättre om man ökar kostnadsgränsen med 100% jämfört med det man själv tänkt. I detta fallet bad jag om hjälp för kikare runt 1000 kr och la själv fram förslag som låg på rimlig prisnivå, då innebär inte det att jag inte förstått att om man t ex köper en Docter för 3600 att den skulle vara bättre än min kostnadsnivå. Om det inte är så man tänker när man kommer med förslaget, att jag inte förstått, så förstår inte jag varför det ens skulle vara ett alternativ för mig.

Man kan dessutom ha ett flertal olika argument för att inte vilja punga ut för flera tusen för en vara. I mitt fall har jag denna månaden fått 4000 kr att leva på, vanliga månader får jag 8000, och då finns det inte utrymme för att köpa en kikare för 3600 kr även om den håller länge och är bättre än en annan kikare. Jag har helt enkelt inte råd. Även om jag skulle ha råd så skulle jag ändå tveka då jag i vet hur mycket jag kommer att använda kikaren, än så länge har jag klarat mig bra utan. Det kanske helt enkelt inte är värt. Därför avstår jag helst från förslag som ligger flera tusen över min budget. Även om jag förstår att jag hade fått en bättre kikare.

Jag ursäktar om jag låter lite bitter, men man blir bitter av att vara fattig.
 
Jag förstår dig precis.
Det är därför jag tycker begagnat är så bra. Värdet på kikaren står ju sig, så när man får råd och lust kan man ju sälja den och köpa en ny. Har man då köpt kvalitet av kända märken kan man ofta få samma pris eller mer. Jag skulle inte tro att det funkar på samma sätt om du köper t ex Silva eller Opticron.

Det är klart att man tar en liten risk, men köper man av välrenommerade säljare på ebay så är den liten.



Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johanb.org Avståndsmätare (rangefinder laser) i stället för liten kikare? Utrustning allmänt 24
CAX Begagnade kikare? Utrustning allmänt 9
PetriU Kikare Zenith Utrustning allmänt 6
Moga Zoom-kikare för fjällvandring? Utrustning allmänt 4
Ub2eNZoNR2 Kikare Utrustning allmänt 15
JW74 Steiner Warrior 7x50 Utrustning allmänt 6
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
joanc Kikare - mini Utrustning allmänt 26
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
MartinLA Kikare för fjällvandring Utrustning allmänt 40
Tobbe C Upphittad kikare, Norra Kvill Utrustning allmänt 2
Dan B Kikare Utrustning allmänt 30
4623 Fynd? Kikare... Utrustning allmänt 2
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
Lenna Kikare i födelsedagspresent Utrustning allmänt 32
thureb Zeiss kikare Terra 7X42 bra köp? Utrustning allmänt 21
MagnusBroden Kikare Utrustning allmänt 12
Mansson Kikare Utrustning allmänt 3
Morgan Vilken kikare Utrustning allmänt 6
Vintervilan Hur bra är kikare från Brunton? Utrustning allmänt 8
Friskus1 Värde på äldre kikare? Kowa Utrustning allmänt 7
_DanneW Någon kunnig på kikare? Utrustning allmänt 40
avslutat_17_06_20 Söker prisvärd kikare för havspaddling typ 8x20 Utrustning allmänt 3
Mike bike Billig kikare? Utrustning allmänt 12
Bruno66 Dela kikare Utrustning allmänt 3
nj-tec Kikare tips!! :) Utrustning allmänt 20
Maskinisten Val av kikare. Utrustning allmänt 11
Kristerus Bra kikare i mellanklass? Utrustning allmänt 10
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
cougar affär som säljer kikare i europa Utrustning allmänt 4
Per Crona Hur välja kikare Utrustning allmänt 27
Nirrebosse Försvann KIKARE Utrustning allmänt 7
Nirrebosse Kikare med skitiga linser. Utrustning allmänt 8
Avslutatmedlemskapx Lätt kikare med streckplatta? Utrustning allmänt 27
Tomas J Nikon SprintIV 10*21, är denna kikare något att ha? Utrustning allmänt 0
Raskesven Liten bra kikare? Utrustning allmänt 24
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
tornros Tips på bra kikare Utrustning allmänt 4
AndersLun Kikare, 8x22 UCF Utrustning allmänt 0
grodanbolle Kikare, Vad kan ni experter rekomendera? Utrustning allmänt 12
Atle KIKARE Utrustning allmänt 8
Haddock Fujinon vs Kamakura kikare Utrustning allmänt 0
Mullemek Kolmonoxidvarnare att hänga runt halsen Utrustning allmänt 13
bredviken Tips runt PowerTrekk från myFC Utrustning allmänt 0
thureb Minska vindbrus runt öronen Utrustning allmänt 2
fotografiskt Vad köper ni som inte handlar superdyrt och traskar runt nedanför trädgränsen? Utrustning allmänt 88
Bjerke Vad göra runt Christchurch, Nya Zeeland Utrustning allmänt 3
dePaul Backpacking jorden runt; vilken kniv? Utrustning allmänt 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.