Tips på bra finbryne sökes

Sedan har jag en fråga angående kombinationen knivstål + diamantbrynen. Finns det någon risk att kolatomerna i diamantbrynet kan reagera kemiskt med knivbladets stål och på så sett snabbt nöta ner diamantbrynet?

Bakgrunden till min fråga är att jag införskaffade en diamantskiva till min batteriförsedda vinkelslip, för att snabbt och effektivt kunna hugga in höjdfixar på jordfasta stenar ute i fält. (Jag sysslar en del med geodesi i firman). Då varnade försäljaren mig för att använda diamantskivan till att kapa järnföremål, just för att järnet reagerar kemiskt med diamantkornens kolatomer. Resultatet skulle bli att diamantskivan slits ner mycket snabbt. Då diamantskivan kostar 10-20 gånger mer än vanliga kap/slip-skivor, vill jag ju inte slita ner den i onödan...
/Niklas
 
Sedan har jag en fråga angående kombinationen knivstål + diamantbrynen. Finns det någon risk att kolatomerna i diamantbrynet kan reagera kemiskt med knivbladets stål och på så sett snabbt nöta ner diamantbrynet?

Bakgrunden till min fråga är att jag införskaffade en diamantskiva till min batteriförsedda vinkelslip, för att snabbt och effektivt kunna hugga in höjdfixar på jordfasta stenar ute i fält. (Jag sysslar en del med geodesi i firman). Då varnade försäljaren mig för att använda diamantskivan till att kapa järnföremål, just för att järnet reagerar kemiskt med diamantkornens kolatomer. Resultatet skulle bli att diamantskivan slits ner mycket snabbt. Då diamantskivan kostar 10-20 gånger mer än vanliga kap/slip-skivor, vill jag ju inte slita ner den i onödan...
/Niklas
Det är nog inte större fara ;).

~Paul~
 
Varje metod har sina för- och nackdelar. Det är pga denna faktor som vi som är knivintresserade slutligen sitter där med en uppsjö av diverse attiraljer/manicker och maskiner.

Det är först på slutet som man upptäcker att ingenting kan ersätta själva hantverket, dvs frihandslipning. Vissa bemästrar denna konst nästan omedelbart, andra kräver en livstid och ytterligare några lär sig aldrig det här fullt ut.

~Paul~

Jag började med en T7 som jag tycker har en rätt hög inlärningskurva, men är ypperlig då man har riktigt slöa eggar.
Fortsatte med en Sharpmaker som fungerar bra till att hålla en vass egg vass.

Apex Edge Pro är mitt senaste inköp, om jag köpt den först hade jag nog stannat vid denna.
http://www.vestrojakt.se/index.php?main_page=product_info&cPath=1_68_73&products_id=204
 
jag använder biltemas våtslippaper mins inte vilken korstorlekar det är, men har för mig att det finaste är 600 och det räcker för att det ska gå att rakasig med kniven, stringlar på läder. tror att det finns finare papper än 600. sätter pappret på en plexiglasskiva med dubel häftande tejp och brynet kan du göra så stort som du vill.

Kör samma princip. Köpt stickel för skidåkning och klistrat på papper, ett på varje sida med olika kornstorlek. Blir vasst så in i....och håller skärpan länge. Billigt och lätt att förnya samt väldigt enkelt att ha med sig för oss som är ute mycket.
 
Jag har på senare tid alltmer gått över till att endast polera eggen på redan befintligt vassa kniveggar. Mer än så behövs det faktiskt inte på daglig basis.

En omättad läderrem klarar tyvärr inte de stålsorter som ingår i de flesta av mina knivar. Jag gillar rostfritt och hårda kolstålsvarianter så en rejäl slippasta är nästan ett måste. Jag har köpt på mig några olika, bl a CrO- och diamantpasta (bivax-bas, den gröna) med så låg strävhet som 0,25 µ - 0,5 µ.

En sådan strigling resulterar i eggar på ned till submicronnivå, i bästa fall ner till samma siffror som själva pastan, dvs mellan 0,25 µ - 0,5 µ. Den här typen av skärpa finner man hos t ex rakblad.

Jag kör personligen gärna på standard 12C27 eller 13C26/AEB-L. Den typen av skärpa jag får fram ligger inte efter de flesta kolstålstyper såsom 52100 eller O1, trots de senares på pappret bättre förutsättningar. Tack Sandvik och Uddeholm för det!!

~Paul~
 
hur mäter du fram dom värdena?
Jag mäter inte personligen, utan går efter en metod skapad av prof. emeritus i fysik och metallurgi John D. Verhoeven vid Iowa State University.

Summa summarum. När en sådan egg rakar armhåren utan att nudda huden, eller helt enkelt är så vass att du kan använda den i stället för ditt rakblad så vet man att eggen äger denna grad av skärpa - plus minus någon tiotusendels mm. Verhoeven pratar om en slarvmarginal på ca 0,05 micron.

Hans arbete bygger vidare på J. Juranitch arbeten presenterade i boken "The Razor Edge Book of Sharpening" från 1985 och som undertecknad också läst :).

~Paul~
 
Jag har en Spyderco Sharpmaker men sen några månader tillbaka använder jag nästan bara min Fällkniven DC4 som jag håller i min vänstra hand, kniv i höger. Med de flesta, inte alla, knivar lyckas jag få eggen tillräckligt skarp för att kunna raka armhåren. (alltså mot huden, inte ninjaskärpan dePaul talar om.)

Det tilltalar mig att inte behöva något mer än en liten sten som kan följa med överallt. Jag har haft med mig dc4 till jobbet, till vänner, grannar och slipat alla deras knivar för att öva på så många knivar jag kan.

Längre fram kanske man kollar in lite japanska vattenstenar och läderstriglar etc. Men med en DC4 får jag praktisk skärpa och mer därtill. Räcker för mig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Pasjostrom Tips på "allroundryggsäck" ca 40-45l Utrustning allmänt 15
Bjofa Tips för barnfamilj (barn på 4 och 2 år) för vår/sommar/höst tältningar Utrustning allmänt 10
salvion Tips på: Solglasögon, Handduk och Kudde Utrustning allmänt 26
croby Tips på vandringsskor? Utrustning allmänt 12
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
dmchris Tips på damasker Utrustning allmänt 3
ÅsaRosa Tips på bra Kylväskor till kajaken Utrustning allmänt 9
arjemma Tips på sportklocka? Utrustning allmänt 8
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
UteMats Tips på bra vandringsstav Utrustning allmänt 14
tango Tips på bra tålig walkie-talkie PMR-bandet Utrustning allmänt 34
mattias_uno Tips på knivblad? Utrustning allmänt 4
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Utrustning allmänt 0
Härkila Tips på "bra att ha" Utrustning allmänt 10
jsandevarn Tips på vandringsstavar Utrustning allmänt 14
Gun-valld Tips på billig ryggsäck Utrustning allmänt 4
Gunnar81 Tips på vandrarstavar? Utrustning allmänt 3
T.Valentin Tips på vattenrengöring och ryggsäckar Utrustning allmänt 4
MagArne Tips på prisvärd ficklampa för 300kr Utrustning allmänt 13
niklaz Tips på låg sko med styv sula för vardagsbruk Utrustning allmänt 3
MAW Nybörjare behöver tips på prylar! Utrustning allmänt 2
nrtwo Tips på underställ i ullfrotté motsv? Utrustning allmänt 5
Birnir Tips på knivblad Utrustning allmänt 4
Jontti80 Tips på bra vandringskängor Utrustning allmänt 6
mca0106 Köpa snöskor - tips på butik? Utrustning allmänt 4
masode Tips på tålig mobil? Utrustning allmänt 5
EsoxLucius Tips på allroundkniv. Utrustning allmänt 32
ljaw Tips på skotorkning Utrustning allmänt 2
Slaghöken Tips på sociala tidsfördriv Utrustning allmänt 13
Loxley Tips på utrustningslista Utrustning allmänt 7
alven Tips på jaktkniv Utrustning allmänt 8
arv Tips på vattentät radio? Utrustning allmänt 1
BKD Tips på bra termometer? Utrustning allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.