Opniel barnkniv

Hej!

Vår 6-åriga dotter börjar vara duktig på att tälja och sneglar mycket på mina fällknivar.

Har sett att Opinel har en barnkniv med rundad spets. Åsikter om denna?

Tips på annan hyfsat billig fällkniv lämplig för barn?

VH//Anders
 
Varför fällkniv?

Tycker att barn med begränsad finger och handstyrka gärna får använda kniv med parerskydd typ Mora. Jag tycker inte att Opinelknivarna är lämpade att tälja med men utmärkta till matlagning.

Thure
 

Bilagor

  • 528_75-06-18[info].jpg
    528_75-06-18[info].jpg
    9.5 KB · Visningar: 4,218
En kniv utan udd är http://www.moraofsweden.se/index.php?cid=426&ssel=349 tyvärr är skaftet fullvuxet, en god vän hade den som första kniv till sina barn.

Annars...

http://www.moraofsweden.se/index.php?cid=291#
En mora med finger skydd.

Ska det vara en fällkniv till ett barn så ska det vara en automatisk låsning av knivbladet, det saknar Opinell, så jag kan inte rekommendera den till barn (även om jag själv gillar Opinell knivarna).

Ett + för lockback knivar är också att de inte har en fjäder som håller kniven stängd, där har man en ytterligare risk med fällknivar typ EKA, att ett barnfinger hamnar imellan när kniven snäpper ihop.

Jag jämför med hur man själv använde kniven som barn. Det var en sak att använda den när man visste att päronen såg det och en annan sak när de inte såg det... Har fortfarande ärr på fingrarna som visar detta trotts att jag nu är drygt 40 år...
Har som barn bland annat lyckats skicka en kniv rakt genom hela handflatan, bladet stack ut 7-8 cm på andra sidan handen. Gissa om päronen var i närheten när det hände....

Till slut, lycka till med knivvalet, för min del så var det lite Emil stuk med att jag lärde mig tälja trägubbar, jag är trots att man har karvat en del på "egen hand" mycket nöjd med hur man lärde sig använda en kniv och det har gett mig de senare 30 åren mycket nöje och avkoppling, med en kniv i ena handen och ett trästycke i andra!
 
Barnsäkerhetstänket från föräldrar är fullt förståligt, men en kniv med höga parerstänger saknar moment och barnet måste ta i mer för samma avverkning. Att ta i med eggverktyg innebär alltid risker, speciellt om arbeststycket inte hålls fast. Hur många har en slöjdklove hemma?
Hyvelbänken är för stor och åbäkig.
En kniv kan vara ett bra täljverktyg utan spets, men för finlir brukas just spetsen......
Ett rejält björkskaft som på en Nusnäs är lätt att minska i omfång om det behövs. Längden skall man inte röra om man inte helt vill skafta om kniven. Att slipa ner spetsen till tvärt trubbig är inget större projekt, förutsatt att kniven sitter fast.
Eggverktyg skall vara vassa för att vara säkra. Ta den tid som behövs och gör saker tillsammans till en början.
Den som inte bloat till sig lite har inte varit ung.
 
Tack för snabba svar!

Tanken var väl inte att hon ska gå runt med kniven i fickan och använda den själv. En sk. scoutkniv med parérskydd har hon sen två år tillbaks men på sista tiden har mina knivar varit mer intressanta när vi sitter och snickrar tillsammans,speciellt fällknivar. Eftersom Opinel var den enda "barnfällkniv" jag hittade var det den jag frågade om.

Jag håller med om att en fällkniv kan medföra större risker om bladet inte är låst och parérskydd saknas men samtidigt vill jag inte bromsa barnets nyfikenhet och vilja att testa nya saker. När man cyklat ett år på sin 20-tummare är plötsligt mammas cykel MED VÄXLAR mer spännande.............

VH//Anders
 
Tack för snabba svar!

Tanken var väl inte att hon ska gå runt med kniven i fickan och använda den själv. En sk. scoutkniv med parérskydd har hon sen två år tillbaks men på sista tiden har mina knivar varit mer intressanta när vi sitter och snickrar tillsammans,speciellt fällknivar. Eftersom Opinel var den enda "barnfällkniv" jag hittade var det den jag frågade om.

Jag håller med om att en fällkniv kan medföra större risker om bladet inte är låst och parérskydd saknas men samtidigt vill jag inte bromsa barnets nyfikenhet och vilja att testa nya saker. När man cyklat ett år på sin 20-tummare är plötsligt mammas cykel MED VÄXLAR mer spännande.............

VH//Anders


om den efterfrågade kniven är av samma grundkonstruktion och i samma stål som övriga opinel tror jag mycket mer på en EKA, eller liknande med bladspärr.

jag har haft många fällknivar men måste säga att i alla fall en vanlig opinel är den sista fällkniv jag skulle ge till mitt barn eller en kniv-ovan person. det tunna, vassa bladet och den något "rackliga" konstruktion är som gjort för att man ska skära sig vid framförallt ihop fällningen.

en eka eller likande är pga sin stabilare och rejälare konstruktion mer "förutsägbar" när den fälls ihop.
 
frågan är nog, när jag tänker efter om jag inte skulle gå på det som spontant känns kanske allra mest fel, en gerber gator eller liknande.

som jag ser det är det två stora faror med fällkniven

1. att man vid arbete med kniven beter sig på ett sätt så den viker ihop sig. med bladspärr slipper du det bekymret.

2. vid ihop fällningen. en kniv av den här typen går otroligt lätt att fälla ihop, jag tror det är mindre farligt än dom knivar som är lite trögare. när det går lätt räcker det med att "bara" vara försiktig. är kniven lite trögare att få ihop ska du ha rätt teknik /kraft och vara försiktig.

gerber gator har dessutom ett gumerat handtag som jag sällan upplever glatt och halkigt
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.