Kockkniv max 500 kr?

Frost har många fina modeller i Sandvik 12C27. Detta stål är inte "långt efter" äkta VG-10. Faktum är att jag på senare tid föredrar Sandvikstålet. Det är avsevärt billigare och i stort sett lika slitstarkt som VG-10. Resten (rosttröghet och slagseghet) är ungefär samma för båda stålen.

Jag har en Frosts modell 4261 och är mycket nöjd med den. Men den som jag använder allra mest på sistone är MoS 4171P som har i stort sett ersatt alla mina mindre knivar, Itou Santoku inberäknad. Man har antagligen prickat in värmebehandlingen extra väl eftersom den håller skärpa avsevärt längre än andra 12C27 modeller som jag har.

~Paul~

Bara för information.

Moras nya Lime-serie har 12C27-stålet från Sandvik.

//Per Nilsson
 
Victorinox

Skulle vilja slå ett varmt slag för Victorinox kockknivar med Fibrox handtag. Har haft mina i fem år nu. Töntlätta att slipa upp, håller skärpan bra och jag har dessutom varit oförsiktig nog och kört dem i diskamskin ett hundratal ggr. Har knappast tagit stryk av det heller. Prisklassen borde vara vad du är ute efter.

/M
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.