Pjäxor för långturer.

Jag och kompisen jobbar mot att finna de optimala pjäxorna för våra fjällturer.
Kompisen som inte tycker något som finns på marknaden duger har, som vanligt skapat en helt egen konstruktion. Han har köpt Jörnkängan som han anser den bästa skon, sen att den inte passar i en 75 mm ser han mer som en utmaning. Så helt enkelt har han kapat sin binding rakt över och vidgat den så den passar jörnkängan, som är 95 tror jag. Skall bli spännande att se om det fungerar praktiskt. Har ej bild på detta mästerverk ännu.
Själv håller jag mig till den befintliga marknaden och kollar på antingen Lundhags husky som påminner om Jörnkängan eller den norska Alfa...... Vad tror ni? Har ni några andra ideér?
 

Bilagor

  • jörnkängan.JPG
    jörnkängan.JPG
    57.4 KB · Visningar: 6,973
  • husky.jpg
    husky.jpg
    20.2 KB · Visningar: 4,731
  • alfa.jpg
    alfa.jpg
    24.8 KB · Visningar: 4,529
http://www.friluftsnett.net/index.php?side=skisko

Har delat min bindning mitt itu för och passa till mina Jörnkängor.
Blev tipsad av personalen på Vildmarkshörnan(butik) hur jag skulle gå tillväga.
Ska visst vara många som har gjort det här i Kiruna.

Jag gjorde samtidigt en förhöjning bak och fram på bindningen med hjälp av olika tjocklekar från plastskärbrädor.

/Pack
 
Alfa Skarvet

tillverkas numera bara till Rottefellas NNN.

Jag har den äldre modellen med Salomons BC-bindning och är rätt nöjd. Tror att dessa håller bättre än Lundhags och Jörnkängans sula och ergonomin för skidåkning är bättre än NN-75 dvs man slipper vecket över stortåleden och diagonalandet känns mycket naturligare då man kan böja mera på foten.

Nackdelen med Salomons BC-system är att det är lite sladdrigt med att få bakskidan att följa optimalt vid telemarksväng. JAg tror att det blir lite bättre med Rottefellasystemet.

Thure
 
tillverkas numera bara till Rottefellas NNN.

Jag har den äldre modellen med Salomons BC-bindning och är rätt nöjd. Tror att dessa håller bättre än Lundhags och Jörnkängans sula och ergonomin för skidåkning är bättre än NN-75 dvs man slipper vecket över stortåleden och diagonalandet känns mycket naturligare då man kan böja mera på foten.

Nackdelen med Salomons BC-system är att det är lite sladdrigt med att få bakskidan att följa optimalt vid telemarksväng. JAg tror att det blir lite bättre med Rottefellasystemet.

Thure


Du råkar inte veta någon återförsäljare i Sverige som har Alfa Skarvet?? Har hittills bara hittat den på Sportsnett.

//Björn
 
http://lindellssport.jetshop.se/default.aspx
Skriv alfa skarvet i sökrutan och du kommer rätt.

Ah, tackar! Ser dock lite tunt ut när det gäller storlekar men har just mailat butiken och frågat.

Annars tycker jag dom där Alfa Mördre Pro som du har på bilden verkar väldigt intressanta. Tillsammans med ullkartanker och fuktspärr så lär dom klara det mesta. Jag var inne på dom ett tag men priset kändes inte så lockande :( och nu är jag fast med ett par BC-bindningar.

//Björn
 
Lindells

listar bara den gamla modellen med Salomon BC sula.

Ett alternativ skulle kunna vara Crispi Stetind GoreTex som de också har på sin sida och den modellen tror jag är rätt vanlig i svenska butiker t ex så har jag sett den på Sportkompaniet Kungsgatan i sthlm och på STF Grövelsjön.

Thure
 
Har inte

själv kört med NNN BC men min son har sådana och de verkar funka bra. Tror inte det är bindningen som är avgörande för egenskaperna om man väljer mellan dessa bägge utan mera skidor och skomodell.

Thure
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.