Var hitta dessa moraknivar: "748" samt "Original Classic Nr 2"?

Jag antar att du som samlare i första hand (eller kanske enbart?) är intresserad av exemplar i extremt bra skick. Så kräsen är dock inte jag, så om du skulle stöta på ett ex du inte är så intresserad av att köpa själv så får du gärna låta mig få reda på var den finns :)
 
Jag antar att du som samlare i första hand (eller kanske enbart?) är intresserad av exemplar i extremt bra skick. Så kräsen är dock inte jag, så om du skulle stöta på ett ex du inte är så intresserad av att köpa själv så får du gärna låta mig få reda på var den finns :)
Självklart! Skall hålla utkik.

~Paul~
 
Olja och tånge

Hej!

Nu har jag fått svar från Mora.

Det är nitad tånge och oljan som används till skaftet är linolja.

//Per Nilsson
 
Jag köper nog inte en sån osedd över nätet. Men det där svaret var verkligen förtroendeingivande. Anar att det kommer att bli både svårt och turbetonat att få tag på en här i Östersund men tålamod är en knivsamlares bästa vän.

Bosse
 
Jag köper nog inte en sån osedd över nätet. Men det där svaret var verkligen förtroendeingivande. Anar att det kommer att bli både svårt och turbetonat att få tag på en här i Östersund men tålamod är en knivsamlares bästa vän.

Bosse
Har du någon sida där man kan begrunda din samling? ;)

~Paul~
 
Nej Tyvärr Paul, Varken bilder eller egen sida. Jag har väl ett 50 tal fällknivar och ett 20 tal vanliga knivar. Hade en hög vanliga knivar vid tonårens slut men tyvärr så såldes de i ungdomligt oförstånd och kassabrist inför stundande sommarnöjessäsong. Förutom 20talet vanliga knivar så har jag väl ytterliggare ett 20tal arbetsknivar, huvudsakligen Eriksson 511, några slaktknivar, 3 stanley med utilityblad, Några gamla ärvda moraknivar samt nåt tiotal yxor.

Med ditt samlarkunnande så kan du nog relatera det stora flertalet ändå men några exempel är: Stor och liten BM afck, Swede 60, 38, 100 och 3ll, Spyderco calypso jr, grå, Schrade, Buck, case och queen slipjoints, Korsakoski, opinel, nåt tiotal SAK varav jag tycker att en Safari toppar, Puma procpector, Persson kiruna, martiini lappinleuko, helle nying, rosselli mormorstand och några handgjorda bruksknivar, Min mormors mosters gamla välnötta mora från tidigt 1900-tal, min pappas mora, Tedors mora osv, Ingen ovanlig eller stor samling men kär i min ägo.

Borde gå att samla ihop 100 stycken rätt snabbt hos mig. Förutom det har jag cirkus 15 brynen och två rejäla motordrina slipstenar och musmatta med 5 grovlekar våtslippapper.

Bosse
 
Nej Tyvärr Paul, Varken bilder eller egen sida. Jag har väl ett 50 tal fällknivar och ett 20 tal vanliga knivar. Hade en hög vanliga knivar vid tonårens slut men tyvärr så såldes de i ungdomligt oförstånd och kassabrist inför stundande sommarnöjessäsong. Förutom 20talet vanliga knivar så har jag väl ytterliggare ett 20tal arbetsknivar, huvudsakligen Eriksson 511, några slaktknivar, 3 stanley med utilityblad, Några gamla ärvda moraknivar samt nåt tiotal yxor.

Med ditt samlarkunnande så kan du nog relatera det stora flertalet ändå men några exempel är: Stor och liten BM afck, Swede 60, 38, 100 och 3ll, Spyderco calypso jr, grå, Schrade, Buck, case och queen slipjoints, Korsakoski, opinel, nåt tiotal SAK varav jag tycker att en Safari toppar, Puma procpector, Persson kiruna, martiini lappinleuko, helle nying, rosselli mormorstand och några handgjorda bruksknivar, Min mormors mosters gamla välnötta mora från tidigt 1900-tal, min pappas mora, Tedors mora osv, Ingen ovanlig eller stor samling men kär i min ägo.

Borde gå att samla ihop 100 stycken rätt snabbt hos mig. Förutom det har jag cirkus 15 brynen och två rejäla motordrina slipstenar och musmatta med 5 grovlekar våtslippapper.

Bosse
Kul läsning. Du kör m a o på frihand när du bryner dina knivar och slipar gör du på en Kiruna/Tormek?

Intressanta pjäser: Tedors mora, Puma Prospector, Korsakoski (!!).

Synd att du skulle råka sälja dina knivar.

~Paul~
 
På tal om Puma Prospector. Modellen finns ju inte längre men tyska Loewen Messer tillverkar snarlika modeller. De har dessutom en mycket trevlig Sodbuster (7328):

LoewenMesserSodbuster.jpg


~Paul~
 
Kul med ett frågetecken/utropstecken från dig Paul, Korsakoski är tillverkaren av den där återupptagna finska plastbalisongen som en gång i tiden gjordes röd av Hackman. Var lite impad av den först men tycker efter användning inte att den håller måttet. Förlorar bettet fort och nitarna har en tendens att krypa ur.

Det är inte tormekmaskiner utan en med stativ av trä från mellersta 1900-talet och en nyare ca 1980. Båda har en stendiameter på ca 1/2 meter och går förhållandevis sakta. Stenarna har två olika grovlekar.

Jag bryner bara på frihand, Resultaten har blivit bättre med åren och nu håller jag lagom stadig vinkel för att fixa min favoritvinkel 20-30 grader inalles med lite konvex egg.

Borde kanske nämnt i egg sammanhang att jag även gillar liar och har 5 stycken lieorv och nåt trettiotal liar att skäfta dem med.

Bosse
 
1. Korsakoski är tillverkaren av den där återupptagna finska plastbalisongen som en gång i tiden gjordes röd av Hackman.

2. Var lite impad av den först men tycker efter användning inte att den håller måttet. Förlorar bettet fort och nitarna har en tendens att krypa ur.

3. Det är inte tormekmaskiner utan en med stativ av trä från mellersta 1900-talet och en nyare ca 1980. Båda har en stendiameter på ca 1/2 meter och går förhållandevis sakta. Stenarna har två olika grovlekar.

4. Jag bryner bara på frihand, Resultaten har blivit bättre med åren och nu håller jag lagom stadig vinkel för att fixa min favoritvinkel 20-30 grader inalles med lite konvex egg.

5. Borde kanske nämnt i egg sammanhang att jag även gillar liar och har 5 stycken lieorv och nåt trettiotal liar att skäfta dem med.
1. Precis. Jag har originalutgåvan, den svarta. Denna tillverkades för hand innan den röda Hackmannen kom ut. Inbringar en del pengar om man skulle vilja sälja. Fast det kommer jag inte att göra.

Nu fattas bara Tapio Virkkala-kniven ;).

2. Den första batchen var avsevärt bättre än de som skickades till de amerikanska soldaterna i Vietnam.

3. Kul med lite udda grejer.

4. Jag kör mest med Spyderco Sharpmaker. Dock använder jag fria stenar när det handlar om att få mer tryck på stenarna i samband med hårda stålsorter.

5. Inte många som har det intresset kan jag tänka mig ;).

~Paul~

Virkkalakniven:
 

Bilagor

  • rekordTapio_mint_471D.jpg
    rekordTapio_mint_471D.jpg
    20.7 KB · Visningar: 586
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sten-Olle Var hitta Mora Clipper 860 mg? Utrustning allmänt 15
kim_1138 Var hitta Woo Jin Duraflex Alien Buckle Utrustning allmänt 0
bionicon Var hitta brett gummerat resårband (typ skidglasögon? Utrustning allmänt 0
lellky Välja lite dyrare GPS, var kan jag hitta information? Utrustning allmänt 4
Tobias.H Vilka modeller var populära under ramryggsäckens tid? Utrustning allmänt 63
d-b Skofett - stooor burk, var? Utrustning allmänt 4
seobserver Vem var först? Utrustning allmänt 0
fritänkare Hur & Var sula om Lundhags kängor? Utrustning allmänt 20
Snorkeljohn Var hittar jag extra långa vandringsstavar? Utrustning allmänt 4
EmmaR Hyra torrdräkt för paddling - var? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Var kan jag få tag på dessa googles ?! Utrustning allmänt 11
Mullemek Var hittar jag gummiband (-stroppar) med tbh ? Utrustning allmänt 4
Morgan Var tvätta dunsäck i Gbg Utrustning allmänt 2
29351 Primus 100g Gas, köpes var? Utrustning allmänt 10
pettisson Var packar ni sovsäcken på er väska? Utrustning allmänt 24
Madou Var mitt val av ryggsäck bra? Utrustning allmänt 19
belcanto Dmt slipsten modell större var köpa? Utrustning allmänt 3
monnes Var hittar jag billig Berghaus Vulcan? Utrustning allmänt 10
Frandsén91 Var köpa polerpasta/strigelpasta ? Utrustning allmänt 7
henke.lofgren Försvarets liggunderlag, var köpa?? Utrustning allmänt 5
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
Kalle Mandelstam Utrustning i New York? Var och Vad? Utrustning allmänt 6
AndersSupertramp Old-school plastmugg till Thermos, var finns den ? Utrustning allmänt 16
MartinR Var kan jag köpa Kathoola KTS Crampons? Utrustning allmänt 5
Macaco Var köpa butterfly stitches/strips? Utrustning allmänt 8
MartinR Var köper man bra nätpåsar? Utrustning allmänt 8
Jonas.N Fiskars Cuts+More - var köpa? Utrustning allmänt 0
greendanger De levde två sommrar, eller var hittar man nya meshskor?? Utrustning allmänt 1
estetdrägg Var får jag tag i beck/tjär-basserat myggmedel? Utrustning allmänt 6
AndersSupertramp Sissipuukko M.07 var i Finland kan jag köpa den? Utrustning allmänt 2
errbe Var finns denna stol att köpa? Utrustning allmänt 16
amkarl Var köpa Alfa Skarvet (för Rottefella BC)? Utrustning allmänt 10
niklaz Var köpa Source sandaler i Stockholm? Utrustning allmänt 0
vojma Tomma plastflaskor - var köpa? Utrustning allmänt 27
mo9jan Hjälp! Var hyra snöskor? Utrustning allmänt 2
niklaz Var köpa Bahco Laplander (handsåg) i Stockholm Utrustning allmänt 17
GustavOh Var gör ni av allt? Utrustning allmänt 11
prylManne Ordlek! Var med och fyll på! Utrustning allmänt 109
Skipper_ Var säljer de gmla goa M59 kläder nuförtiden? Utrustning allmänt 1
Dr.Jones Var köpa Schweiziska vandrarkartor? Utrustning allmänt 7
Nitsson Var i Malmö köper jag armens persedelpåse? Utrustning allmänt 5
Nitsson Var kan man köpa djungelkängor? Utrustning allmänt 22
Martin Fjäderlätt Ny veke till fotogenlyktan - var och hur? Utrustning allmänt 11
Schneeberger Om ni var tvungna att rensa garderoben... Utrustning allmänt 12
perdans SonyEricsson SO 902i WP+ - var köpa ? Utrustning allmänt 2
perdans Body-Boards, var köpa i Stockholm ? Utrustning allmänt 0
ino Snöspade Voile var att finna..... Utrustning allmänt 3
bananmannen Var får gränsen för UL? Utrustning allmänt 5
Anna Ellström Var hyra militärtält?? Utrustning allmänt 5
Bike_guy Var köpes Vindmätare? Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.