Var hitta dessa moraknivar: "748" samt "Original Classic Nr 2"?

På en kniv för 300:- så vill jag ha nitad tånge. Nog verkar i och för sig låsringen att fungera men det andas massindustri allt för mycket för att falla mig i smaken. Bästa sättet att få tag på en hederlig mora är väl i princip att gå på loppis och kolla i knivlådan, men min känsla är att det blir längre och längre emellan man hittar en kniv där både knivblad, skaft och fiberslire håller god standard.

Bosse
 
Jo, kanske en reflektion till. Jag tycker att de här traditionella mororna fyller en viktig plats i en nisch för människor som vill ha en vacker, personlig, kvalitetskniv som de kan begripa kostnaden för. Vanliga kategorier av knivanvändare här på forumet är vi som kan tänka oss att betala lika mycket för en kniv som för ryggsäcken.....om och om och om igen.-...., bara för att det är så roligt och tillfredställande med nya knivar. Vi lär oss om stål och slipvinklar, tänker på längd och tyngd etc. Hittar nåt bra men vill prova nåt nytt.
Sedan de som ser kniven som en stålbit som skall köpas ut och medtagas men inte har större värde än en plastkåsa och vill ha den så billigt som möjligt. Kan tycka att en skrammelfällis med verktyg verkar lika bra som en viktorinox eller att en buffalo skinner långkniv för 200:- från hobbex är en bättre kniv än en Mora Eriksson 511.
oss i den första kategorin är det inte mycket att göra åt, men många i den andra kategorin skulle kunna köpa sig enkel kvalitet och få en kniv som kunde hänga med dem genom livet.

Skulle man upprätta en lista med säg tio riktigt bra och inte för dyra knivar för en friluftsare som inte har koll utan köper det som kommer framför näsan skulle nog den där nygamla traditionella morakniven med den sliran bli med. I alla fall om den är nitad i bakändan.

Bosse
 
Jaktkniven + tången

Hej!

Jag ska träffa Mora of Sweden på vildmarksmässan på lördag så jag tar med mig frågan om hur kniven är konstruerad.

Som någon annan skrev förut så är det ganska krångligt att sälja de olika moraknivarna eftersom det är trettioelva olika distributörsled som man ska hitta rätt i för att få tag på hela sortimentet. Jag väntar fortfarande på en återförsäljarprislista på jaktknivarna... Så ha tålamod.

Och sist men inte minst... så sänkte jag priset lite grann på original klassikerna...

//Per Nilsson
 
1. MEN priset är inte satt därefter utan det är satt efter gängse normer, det vill säga precis som de andra moraknivarna är prissatta. Villkoren är inte så tokiga heller faktiskt.

2. Och handen på hjärtat så är det inga stora pengar i moraknivsförsäljning, utan det är mer för att komplettera sortimentet - särskilt med tanke på hur få näthandlare (och fysiska butiker) det är som säljer dessa knivar idag.

//Per Nilsson
1. Alltså, visst förstår jag ditt resonemang. Det är ju trots allt så att knivhuset, liksom andra firmor är först och främst ute efter att få ekonomin att gå ihop. Så långt är jag med.

Min kritik är dock att det ibland tycks övergå till girighet. En kniv med ett obehandlat trähandtag som svarvas fram i tusental i parti och minut bör inte kosta dessa pengar. En klinga i 2140 laminat går ju att köpa för ca 60:- kronor. Observera att det är du som dessutom skriver att "villkoren inte är så tokiga". Det kan jag förstå med tanke på dessa parametrar ;).

2. Men det skulle kunna bli fina pengar. Jag tror att många företag, ditt inberäknat, gör en logisk volt när man försöker ta ut "löjliga" pengar på en kniv som klart och tydligt vänder sig till de breda massorna och traditioner. Problemet är bara att den här typen av knivar inte kostade mer än några tior förr i världen. Vad är det för fel på att sälja på volym i stället för högt pris??

Det faktum att det är ytterst få som säljer dessa modeller borde ge dig ett gyllene läge genom att sätta ett humant pris på knivarna och etablera ett fördelaktigt rykte. I stället så vill du passa på och mjölka ur så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt, innan andra hinner ifatt att sälja dessa modeller.

~Paul~
 
"]Mora Forest Exklusive Nr 311 som jag saknar lite grann. Undrar vad en sån kan tänkas kosta, och var man kan få tag i den.

Vad säger du dePaul? Är det nåt att ha eller är jag bara nostalgisk?
Du är inte nostalgisk, det är fina knivar. Faktum är att stålet är exakt detsamma som i de omtalade mororna från knivhuset, dvs Uddeholm UHB 2140 (laminerat). Finishen på dessa, samt materialvalet är dock i helt annan klass. Det ingår både mässing, jakaranda/bubinga och en trevlig slida (de äldre pjäserna). Priset på beg. markanaden brukar hamna på ca 300:- kronor för en kniv i mint condition. Det är exakt samma pengar som knivhuset tar för en mora 1 i samma stål och med fiberslida ;).

Skall man vara helt ärlig så är kanske inte ergonomin den allra bästa, trots att den i samband med korta arbetsinsatser känns OK.

Ragweed Forge säljer fortfarande dessa knivar på reguljär basis. Det blir förmodligen billigare att handla fråm dem än att beställa genom din lokala jaktaffär.

~Paul~
 
Hej!
1. Jag ska träffa Mora of Sweden på vildmarksmässan på lördag så jag tar med mig frågan om hur kniven är konstruerad.

2. Och sist men inte minst... så sänkte jag priset lite grann på original klassikerna...
1. Hoppas du har lust att presentera dessa fakta här på forumet?

2. Min förhoppning är dock att du gör det på Mora 1, 2 och 2/0 i laminatstål ;). Sänker du en femtilapp per styck så lovar jag att köpa alla tre modeller. Annars - no deal
evilgrin39.gif


~Paul~
 
Sticktånge genom ett träskaft är ju igentligen ingen rymdkirurgi,

Mora kör numera skräpholk, bamsehål i träet och låsring. När man tittar på eländet är det som en gåta att det blir bra men det är trots allt starkt nog att användas hårt.
Trots det skulle jag vilja påstå att en riktig retromora bör ha en holk där hålet harmonierar med bladformen sant nitad tånge, (Just det behöver man inte fråga mora om eftersom det syns utanpå kniven baktill;) ) Om mora of Sweden är osäkra på hur det skall göras kan de titta på en frosts, bröderna Jönsson etc från mitten av nittonhundra talet. Kanske exvis på en kniv som satt i sliran på vad som blev förebild för denna nya slira som verkar helt utmärkt vad gäller retrokänsla.

Bosse
 
Sticktånge genom ett träskaft är ju igentligen ingen rymdkirurgi,

Mora kör numera skräpholk, bamsehål i träet och låsring. När man tittar på eländet är det som en gåta att det blir bra men det är trots allt starkt nog att användas hårt.
Trots det skulle jag vilja påstå att en riktig retromora bör ha en holk där hålet harmonierar med bladformen sant nitad tånge, (Just det behöver man inte fråga mora om eftersom det syns utanpå kniven baktill;) ) Om mora of Sweden är osäkra på hur det skall göras kan de titta på en frosts, bröderna Jönsson etc från mitten av nittonhundra talet. Kanske exvis på en kniv som satt i sliran på vad som blev förebild för denna nya slira som verkar helt utmärkt vad gäller retrokänsla.

Bosse

Om jag hade en så hade jag kunnat göra det :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sten-Olle Var hitta Mora Clipper 860 mg? Utrustning allmänt 15
kim_1138 Var hitta Woo Jin Duraflex Alien Buckle Utrustning allmänt 0
bionicon Var hitta brett gummerat resårband (typ skidglasögon? Utrustning allmänt 0
lellky Välja lite dyrare GPS, var kan jag hitta information? Utrustning allmänt 4
Tobias.H Vilka modeller var populära under ramryggsäckens tid? Utrustning allmänt 63
d-b Skofett - stooor burk, var? Utrustning allmänt 4
seobserver Vem var först? Utrustning allmänt 0
fritänkare Hur & Var sula om Lundhags kängor? Utrustning allmänt 20
Snorkeljohn Var hittar jag extra långa vandringsstavar? Utrustning allmänt 4
EmmaR Hyra torrdräkt för paddling - var? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Var kan jag få tag på dessa googles ?! Utrustning allmänt 11
Mullemek Var hittar jag gummiband (-stroppar) med tbh ? Utrustning allmänt 4
Morgan Var tvätta dunsäck i Gbg Utrustning allmänt 2
29351 Primus 100g Gas, köpes var? Utrustning allmänt 10
pettisson Var packar ni sovsäcken på er väska? Utrustning allmänt 24
Madou Var mitt val av ryggsäck bra? Utrustning allmänt 19
belcanto Dmt slipsten modell större var köpa? Utrustning allmänt 3
monnes Var hittar jag billig Berghaus Vulcan? Utrustning allmänt 10
Frandsén91 Var köpa polerpasta/strigelpasta ? Utrustning allmänt 7
henke.lofgren Försvarets liggunderlag, var köpa?? Utrustning allmänt 5
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
Kalle Mandelstam Utrustning i New York? Var och Vad? Utrustning allmänt 6
AndersSupertramp Old-school plastmugg till Thermos, var finns den ? Utrustning allmänt 16
MartinR Var kan jag köpa Kathoola KTS Crampons? Utrustning allmänt 5
Macaco Var köpa butterfly stitches/strips? Utrustning allmänt 8
MartinR Var köper man bra nätpåsar? Utrustning allmänt 8
Jonas.N Fiskars Cuts+More - var köpa? Utrustning allmänt 0
greendanger De levde två sommrar, eller var hittar man nya meshskor?? Utrustning allmänt 1
estetdrägg Var får jag tag i beck/tjär-basserat myggmedel? Utrustning allmänt 6
AndersSupertramp Sissipuukko M.07 var i Finland kan jag köpa den? Utrustning allmänt 2
errbe Var finns denna stol att köpa? Utrustning allmänt 16
amkarl Var köpa Alfa Skarvet (för Rottefella BC)? Utrustning allmänt 10
niklaz Var köpa Source sandaler i Stockholm? Utrustning allmänt 0
vojma Tomma plastflaskor - var köpa? Utrustning allmänt 27
mo9jan Hjälp! Var hyra snöskor? Utrustning allmänt 2
niklaz Var köpa Bahco Laplander (handsåg) i Stockholm Utrustning allmänt 17
GustavOh Var gör ni av allt? Utrustning allmänt 11
prylManne Ordlek! Var med och fyll på! Utrustning allmänt 109
Skipper_ Var säljer de gmla goa M59 kläder nuförtiden? Utrustning allmänt 1
Dr.Jones Var köpa Schweiziska vandrarkartor? Utrustning allmänt 7
Nitsson Var i Malmö köper jag armens persedelpåse? Utrustning allmänt 5
Nitsson Var kan man köpa djungelkängor? Utrustning allmänt 22
Martin Fjäderlätt Ny veke till fotogenlyktan - var och hur? Utrustning allmänt 11
Schneeberger Om ni var tvungna att rensa garderoben... Utrustning allmänt 12
perdans SonyEricsson SO 902i WP+ - var köpa ? Utrustning allmänt 2
perdans Body-Boards, var köpa i Stockholm ? Utrustning allmänt 0
ino Snöspade Voile var att finna..... Utrustning allmänt 3
bananmannen Var får gränsen för UL? Utrustning allmänt 5
Anna Ellström Var hyra militärtält?? Utrustning allmänt 5
Bike_guy Var köpes Vindmätare? Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.