Dyra knivar!

Nåja moraknivar är väl inte dåliga...

En laminerad morakniv (Frost) är faktiskt en trevlig kniv!
Går att få ruggit vass (jämför skärpan på en ny kniv men vilken annan high tech kniv som helst), håller bra och väldigt bra att tälja med.

Du skall naturligtvis inte använda en morakniv för att gräva, hugga ner träd utan helt enkelt skära och tälja med!

Sen kan man förstås jämföra känslan i en morakniv med plasthandtag med en egendesignad kniv med damaskerat blad, silverinlägg och masurskaft...
[Ändrat av fafner 2001-09-19 kl 00:23]
 
Kan inte annat än instämma, Hugo!

Det finns enligt min erfarenhet i huvudsak två typer av människor som ger sig ut i vildmarken med en morakniv;
1: De som inte vet bättre
2: De som TROR att de vet bättre

Kategori 1: Amatörer som inte begriper hur viktig kniven är när man lämnar civilisationen bakom sig.

Kategori 2: Värsta sorten. Har en del erfarenhet (dock inte så mycket som de själva inbillar sig), och tror i sitt oändliga högmod att de är så fenomenalt skickliga att de klarar sig i alla situationer med en undermålig kniv.

Har själv 25 års erfarenhet av aktivt friluftsliv i alla former, men skulle aldrig få för mig att ge mig ut i vildmarken med skräp i bältet.
 
hmmmm...

Det var ju en intressant generalisering av människor du aldrig träffat, dela in dem i två grupper!!
Undra vilken DU tillhör???
 
Förklara

Då kanske ni kan förklara för denne amatör varför det är så viktigt med en bra kniv. Jag själv brukar ha en sån där hemsk morakniv eller kniven i en Leatherman. Måste alla i ens sällskap ha varsin kniv eller räcker det med att en har?

/Jonas U
 
Skräp?

Förklara nu varför en morakniv typ en Laminerad Frost Morakniv ( http://www.frosts.se/moraknivar_main.html )skulle vara helt undermålig?

Pris/prestanda är nog oslagbart och lamineringen gör den stark och flexibel och kan även härdas ordentligt hårt dvs du kan få en extrem vass egg!

Hårdare än tex fällkniven fast med ett flexibelt blad!

Titta på de riktiga överlevnadsexperterna som finns (de få naturfolk som finns kvar) inte har de nå high tech knivar med sig i vildmarken och jag tror de överlever ändå...

PS Jag har en Fällkniven F1:a, en A1 samt en WM1 med masurhantag så visst gör är Fällkniven oerhört fina knivar som håller för det mesta, men att en morakniv skulle vara helt undermålig förstår jag inte alls!

Men som jag nämt tidigare i tråden så tar jag oftast med en handgjord kniv med en bladlängd på ca 7 cm + en gränsforsyxa om jag skall ut i vildmarken! En kombination som jag personligen tycker är oslagbar!
 
JAg trodde att...

ilitären ställde väldigt höga krav på sina prylar. Att deras prylar skalll hålla för det mesta, vara lätta att underhålla och så vidare.

VArför har dom i såna fall köpt ett par miljoner ex skit från frost?

Mora knivarna är bra knivar och stålet är av väldigt hög kvalite men vill man lägga ner mer pengar på sin kniv får man det.
 
>"Varför slösa pengar på att köpa kvalitet?"
Det är precis vad det är. Kvalitet för 25:-!<

Visst är det kvalitet.....i förhållande till priset.

>Då kanske ni kan förklara för denne amatör varför det är så viktigt med en bra kniv<

Till vanligt friluftsbruk duger nog morakniven, går den sönder köper man helt enkelt en ny. I en överlevnadssituation däremot, gäller det att du kan lita till 100% på din kniv!

>Titta på de riktiga överlevnadsexperterna som finns (de få naturfolk som finns kvar) inte har de nå high tech knivar med sig i vildmarken och jag tror de överlever ändå...<

Naturfolken har en erfarenhet och ett kunnande som du inte har och aldrig kommer att få...

>Militären ställde väldigt höga krav på sina prylar. Att deras prylar skalll hålla för det mesta, vara lätta att underhålla och så vidare.
VArför har dom i såna fall köpt ett par miljoner ex skit från frost?<

De köper moraknivar för att de är extremt billiga, och därför prisvärda.
Att de köper in miljoner beror ju just på att de inte håller särskilt länge....
 
dumdyr kniv?

Tycker att det finns en risk med de dyrare knivarna, man vill kanske inte använda dem till allt man kan använda en billig kniv till. Hur många brukar kapa gammal taggtråd med sin handtillverkade 2000 kronors kniv? En morakniv använder man utan knussel som en skruvmejsel, utan att vara orolig för att förstöra den..

Sedan tycker jag alltid att det är lite roligt med alla extrema överlevnads situtioner många pratar om. Jag har faktiskt aldrig ramlat ur ett flygplan mitt i den sibiriska tundran med endast en kniv och ett par kallingar att tillgå. Har jag haft otrolig tur eller :)

Förvisso så är det ju alltid kul med fina saker, men det är lite tråkigt när det är ett hinder..

Om man nu ska prata bra kombinationer så kan det nog vara trevligt med en lite större finare kniv och en mora som komplement.
 
Nä det hör nog inte till vanligheterna att man försätter sig i en sk överlevnadssituation. Sedan att allt måste vara så extremt när det gäller överlevnad förstår jag inte. Är man ute en längre tid har man oftast utrustning med sig, även om man går vilse. Om man däremot är skadad, eller det finns risk att man blir det, börjar det bli alvarligt. Har varit intresserad av överlevnad/friluftssäkerhet i snart 20 år och är instruktör i SÖS och hitintills har en billig kniv typ mora fungerat bra för mig. Men det är så klart upp till var och en vad man vill ha. Det är nog väldigt svårt (och dumt tycker jag) att försöka övertala folk vad man ska ha. Att dela med sig av sina erfarenheter däremot, kan vara väldigt värdefullt.
 
Största meningen med en riktigt fin kniv -oavsett den är köpt, eller hemgjord- är enligt mig ägandets glädje, något man totalt missar med en morakniv. Om man sedan inte vågar använda sin fina kniv för att den är för dyr, eller fin, så är investeringen bortkastad; en kniv är ett verktyg och skall användas.
Därför fungerar en mora precis lika bra som en F1:a i de flesta uppkomliga situationer, men man känner nog mer glädje över att äga en F1:a eller en handgjord kniv än vad man gör över en 30:- mora.

Själv bär jag i regel med mig två knivar - en helle och en hemgjord av samemodell; en liten handyxa; en schweizisk armékniv och en liten såg. Därmed har jag med mig allt man kan tänkas behöva - inklusive korkskruv.

//B
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
P.D Bara dyra GPSer ? Utrustning allmänt 7
rakel Dyra glaögon! Utrustning allmänt 3
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 50
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Dan B Monsen och hans knivar. Utrustning allmänt 9
Discoackel Knivar Utrustning allmänt 2
Amatar Hittade några knivar... Utrustning allmänt 7
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
Knivhuset Rengöring av knivar Utrustning allmänt 12
hedstrom89 Bark River knivar Utrustning allmänt 14
GeoMicke Knivar med skarp rygg Utrustning allmänt 101
Molngrabb Knivar, dessa knivar! Utrustning allmänt 78
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
seved1 Kanske fiske knivar Utrustning allmänt 20
majjen Vackra knivar Utrustning allmänt 21
Bandymannen Hemgjorda Knivar (Bilder) Utrustning allmänt 1
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
Sten-Olle På jakt efter Helle knivar! Utrustning allmänt 7
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
JohnnyL Knivar -igen Utrustning allmänt 19
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172
Polarnatt Knivar = förlängare Utrustning allmänt 50
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
geting Knivar från Sika Hill Utrustning allmänt 120
Otto Lager Knivar Utrustning allmänt 19
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115
Anders.T FROST-knivar Utrustning allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.