Dyra knivar!

Hej!

Funderar på att skaffaen rejäl kniv för friluftsändamål, mestadels vandring. Är det någon som använt knivarna S1, eller A1 och har erfarenhet av dessa? De verkar bra, men rätt dyra. A1 verkar dessutom vara ganska stor och av denna anledning kanske svår att använda som allround-kniv?

Mattias
 
S1

S1 anses vara den bästa allround kniven av alla knivarna, en kanska ännu bättre är F1. Knivarna är dyra men väldigt bra. A1 kan man hugga träd med, men är ganska stor och klumpig.
WM1 är en mycket liten och väldigt behändlig kniv. Jag har själv provat A1 och WM 1 och finner dessa knivar VÄLDIGT bra. En kmbination av dem båda gör att du är fullständigt utrustad. Om jag ska köpa någon av dem så ska jag köpa F1, den är lagom stor för alla bestyr och samtidigt smidig. Köp dem med läderslida, kydex suger
 
Till vad ?

Vad behöver ni knivarna till ?

Jag använder min fickkniv till att skiva limpa, fixa nåt snöre och ibland någon grillpinne.

/Staffan
 
Ja det kan man ju fråga sig. En Frosts morakniv á 30 kr täcker in alla mina behov, men jag kan tänka mig att Fällkniven säljer bra just för ATT de är så dyra (1000-2000 kr).
 
mora

Kör åxå med mora för 30:-. Svinbra kniv tycker jag som man klarar sig långt på. Men det är klart vill man bränna en massa mynt på en "finare" kniv är det helt ok.Fågan är om den är bättre i förhållande till vad man kommer att använda den till? De som är duktiga att hantera en kniv klarar sig ofta med en liten kniv typ mora..
 
Varför storkniv?

Visst: en klassisk Morakniv är tillräcklig för det mesta. Men att även ha en större kniv för att spänta ved och andra grövre göromål är riktigt praktiskt. Den stora kniven kan i många fall ersätta den lilla yxan.
Nordsamerna bär just två knivar: en liten kort som allroundkniv, och en större för ved o. dyl.

I gammal tid så var en ännu större kniv vanlig: scramasaxen. Den användes antagligen både som verktyg i fredstid och som kort svärd i strid.

mvh.
Anders

(Att sedan Morakniven är världens bästa kniv håller jag med om: den har ett pris-prestanda som är oslagbart!)
 
Kvalitetsknivar

Nej, man MÅSTE inte lägga ner 1000-tals kronor på en kniv. Men man bör nog skaffa sig en rejäl kniv av så god kvalitet som plånboken medger.
Visst är mora-kniven bra i förhållande till sitt pris, men den tål inte en bråkdel av de påfrestningar som tex Fällknivens F1 tål.
Har du en F1 så har du en kniv som du vet kommer att hålla till allt från att klyva vedträ till att bygga ett skydd i en nödsituation.
Att ge sig ut i vildmark med bara en vanlig fällkniv tycker jag är direkt dumt. Där finns inte hjälpen runt hörnet. Där kan du inte gå in i konsum och köpa en ny när du brutit av bladet.
 
Kommentar

Att gå ut i skogen med bara en fällkniv är bara dumt. Är det verkligen så. Jag har bara en liten S.O.G. och det går hur bra som helg.

Men är man en man så måste man nog ha en rejäl kniv. Men jag klara mig super med min lilla meskniv.

Ronnie
 
meskniv

Visst, men en dag så står du kanske i en situation då du inte klarar dig längre med din lilla "meskniv", och då önskar du nog att du hade något grövre. Men vill du chansa så är det ju upp till dig...
Jag förutsätter att vi pratar om aktiviteter i "vildmark", inte små skogspromenader.
Ska man tvunget köra med en fällkniv så är för övrigt SOG ett gott val. Rejäla grejor. Med den i fickan finns det ett visst hopp om din manlighet....lite grann i alla fall. ;)
 
Jag känner att jag måste bara hoppa in i diskussionen, knivar är alltid ett kärt ämne.
Själv har jag oftast tre med mig ut i skogen och vid fiske. Den större (Frostblad med packawoodskaft) används till vedspjälkning och annat grovgöra, den mindre (hand-
smide med renhornsskaft) används till urtagning av vilt, fisk samt livsmedelshantering.
Den sista, fällkniven, finns alltid i ryggsäcken och är den lille som tas till när de andra är för långt bort. Behöver man tre knivar? Nä man klarar sig säkert med bara en men jag gör som jag trivs bäst med att göra. Det kan jag säga att valet av knivar (blad och storlek) har kommit av erfarenhet och trivsel. Och sist, om man inte vet vilken kniv man skall köpa är det alltid bäst att börja med en billigare modell.
 
Knivigt

Min erfarenhet är att den stora kniven oftast behövs när jag gör korta turer i närheten av Stockholm. Det beror på att många platser har färdigställda vindskydd med ved, som måste klyvas och spräckas för att man ska få eld.

På fjället däremot har jag en liten Mora-kniv i 30-kronors klassen som fungerar ypperligt.

Den enda situation där jag skulle ta med en storkniv till vildmarken är nog hög-vinterturer i skogsmiljö, långt bortom ära och redlighet. I sådan miljö kan en storkniv vara bekväm att ha, även om den inte är nödvändig.

Överlevnadssituationer kan naturligtvis uppstå, men man kan faktiskt bygga ett vindskydd utan att använda en endaste liten kniv. Eld kan också göras utan att använda kniv, även om man kan få leta ved lite längre. Om jag skulle prioritera pengar till en överlevnadspryl för vinterförhållanden så skulle jag hellre satsa på en riktigt bra spade.

/J.
 
Jovisst

Visst kan man klara en ev. överlevnadssituation utan kniv....men det blir definitivt svårare. Och varför ta den risken?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
P.D Bara dyra GPSer ? Utrustning allmänt 7
rakel Dyra glaögon! Utrustning allmänt 3
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 48
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Dan B Monsen och hans knivar. Utrustning allmänt 9
Discoackel Knivar Utrustning allmänt 2
Amatar Hittade några knivar... Utrustning allmänt 7
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
Knivhuset Rengöring av knivar Utrustning allmänt 12
hedstrom89 Bark River knivar Utrustning allmänt 14
GeoMicke Knivar med skarp rygg Utrustning allmänt 101
Molngrabb Knivar, dessa knivar! Utrustning allmänt 78
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
seved1 Kanske fiske knivar Utrustning allmänt 20
majjen Vackra knivar Utrustning allmänt 21
Bandymannen Hemgjorda Knivar (Bilder) Utrustning allmänt 1
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
Sten-Olle På jakt efter Helle knivar! Utrustning allmänt 7
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
JohnnyL Knivar -igen Utrustning allmänt 19
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172
Polarnatt Knivar = förlängare Utrustning allmänt 50
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
geting Knivar från Sika Hill Utrustning allmänt 120
Otto Lager Knivar Utrustning allmänt 19
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115
Anders.T FROST-knivar Utrustning allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.