Handsåg

Jag bytte ut min Laplander mot en Silky Gomboy 240mm för rätt många år sedan, men har nu gått tillbaka till Laplandern efter ett par incidenter. Valde att förvara min Gomboy i ryggan utan plastfodralet och lyckades göra håll på packsäcken. Det går ju inte att låsa en Silky Gomboy i stängt läge (eller någon annan silky såg heller för den så vitt jag vet) Efter det så började jag använda det medföljande fodralet och var relativt nöjd. Den sågade bättre än Laplandern men vikten med fodralet blev det samma som EKA´s 17tums (420mm) Viking. När jag ett år senare lyckades bryta av en av tänderna på Silky sågen bestämde jag mig för att beställa ett nytt blad till min gamla Laplander och nu har jag använt Laplandern utan incidenter betydligt mer än jag använde Silky-sågen.

Jag håller med om att Silky gör riktigt bra sågar, särskilt till trädgårdsarbete, men när det kommer friluftsliv så tycker jag att mina erfarenheter kan stå som varnande exempel. Man bör i alla fall ha i åtanke att bladen inte låser i hopfällt läge och att de härdar sina tänder riktigt hårt, vilket förvisso ger långvarig skärpa men bidrar också troligtvis till att göra tänderna mer spröda.
Man kan kanske komma ifrån detta med ett grövre gummiband eller någon annan smart lösning om man samtidigt är mer försiktig än vad jag var.

I strorleksklassen runt 200g och lättare är Bacho Laplander fortfarande min favorit, även om jag är sugen på att testa Opinels minsta såg med 12cm blad och en vikt på ringa 120g. Känner jag behovet av en större såg än Laplandern så finns det bågsågar till låg vikt. En kille i USA snickrar egna "hemmabyggen" som bara väger 126g med 15 tums (38cm) blad och ett företag i Kanada fabrikstillverkar en 14 tummare (35cm) på 270g. Jag har dock inte testat dessa och kan därför inte gå i god för dem, men när det kommer till sågar föredrar jag så långt blad som möjligt. Sen finns det givetvis EKA´s 17 och 21 tummare, på 360, respektive 450g. En annan kille i USA (Bob Dustrude) eller snarare gammal gubbe tillverkar hopfällbara bågsågar i aluminium med en standardlängd på 24 tum och en vikt på under halvkilot. Bob Dustrude sågar kan jag däremot gå i god för och de är mina nya favoriter när det kommer till bågsågar. Dock i en helt annan storleks och viktklass än Laplandern.

http://www.qiwiz.net/saws.html

http://www.upgradeinnovations.com/combi.php

http://fourdog.com/bobs-quick-buck-saws/
 
Tumstocksfickan på "hantverkarbyxor" är superb för en Silky Super Accel, om man trivs i dylika brallor.. Alltid nära till hands där, bredvid knivarna..
 
Hall Moore..
Ett tips hur du kan se till att din Silky Gomboy inte går
upp hur som helst är att skruva skruven som håller bladet i skaftet hårdare.
Det borde sitta en spänn bricka mellan skruv och mothållare vilket gör att man kan ljustera
lättheten att öppna bladet.
Har själv en Silky Pocket Boy i jobbet och det är en grymt bra såg :)
Har inte stött på det problemet du har och det enda jag brutit av är toppen på bladet
då den fick tjänstegöra som skruvmejsel ;)

Mvh Johan
 
Som någon nämnde ovan, Dustrude-sågarna är oslagbara. Enda anledningen att använda något annat är att det ibland kan vara kul att använda den egentillverkade buck-sågen.....
 
De där Dustrudesågarna ser intressanta ut. Har varit lite avskräckt pga frakt, tull etc från USA. Men någon kanske kan tipsa om bra inköpställe?
 
De där Dustrudesågarna ser intressanta ut. Har varit lite avskräckt pga frakt, tull etc från USA. Men någon kanske kan tipsa om bra inköpställe?

Finns att köpa i England också, har inte länken här på "Tabben/Paddan" men sök "bob dustrude site:.uk" så hittar du säkert.
Ett annat tips är EBAY UK där det emmelanåt kommer loss dustrude-sågar.
 
Ok gött mos, tack för det!
Är det förresten standardblad på sågarna, eller något bökigt att byta?
 
Tack till Johan för tipset angående silkysågen. Det är som sagt bra sågar och jag använder den fortfarande till att beskära av fruktträden i trädgården varje höst.

Jag kan som sagt starkt rekommendera Bob Dustrude sågarna och framförallt den extra långa 30 tums varianten.
 
Hallå kära sågvänner, hoppas ni fått en fin start på midsommarhelgen.
Nu har jag gjort ytterligare ett viksågstest som jag hoppas svarar på några av frågorna här på tråden.
Denna gång har jag jämfört 12 olika sågar:

Bacho Laplander 396-LAP
Biltema Campingsåg 16424
Fiskars Lilla Beskärningssåg
Fiskars Xtract SW73
Fiskars Xtract SW75
Jula Grensåg 702047
Opinel No.18
Opinel No.12
Silky Pocket Boy 130
Silky Super Accel 21
Silky Ultra Accel 240 Curve
ØYO Slaktsåg

Silky och Fiskars hamnade som favoriter denna gång. Kolla gärna här om ni vill se bilder och resultat:
http://www.knivestoolsandart.se/2015/06/test-av-viksagar-2015.html

Vad är era erfarenheter av ovan sågar?
 
Kör med Lapplander och Biltema , Biltema sågen är mycket såg för pengarna men handtagets hårdplast är inte lämpligt i lite fetare kyla.Har spräckt ett handtag en gång men för sommaranvändaren är den helt ok
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklaz Var köpa Bahco Laplander (handsåg) i Stockholm Utrustning allmänt 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.