Handsåg

hmmm...

jag använder alltid samma handsåg i skogen, alltid!

6ed5469d.jpg

Dessvärre har du tagit fel på handsåg och motorsåg, om du inte visste det!? :p

Trodde det handlade om handsågar här! Varför inte ta med en Skördare istället!?

Please, kan vi försöka hålla oss till ämnet och vara lite seriösa...
 
:)

Seriöst! det va väl skit kul. önskar att jag hade en sådan ! livet vore mycket enklare många gånger. å svenskt dessutom viva la swede gott nytt år på er!! :)
 
Visst, bär du med dig en 8 kilo såg, plus det tillkommer bensin & olja etc. på din vandring... så varsågod...

Hade motorsågen uppfunnits idag, hade den aldrig blivit godkänd. Nu finns den redan, varför det gäller att skydda användaren så gott det går. Därför tillkommer en hel del obligatorisk skyddsutrustning, så som stövlar/kängor med sågskydd och stålhätta, sågskyddsbyxor, hjälm med både hörselskydd och visir, handskar m.m.

Lagom skoj om du råkar stensåga kedjan eller klämma fast sågen... Lagom skoj att köra motorsåg i stekande värme omgiven av stora mängder flygfän...
/Niklas
 
Dessvärre har du tagit fel på handsåg och motorsåg, om du inte visste det!? :p

Trodde det handlade om handsågar här! Varför inte ta med en Skördare istället!?

Please, kan vi försöka hålla oss till ämnet och vara lite seriösa...

heter det handsåg för att det är en såg man använder händerna för att hålla verktyget när man sågar eller är det en såg gjord av händer.. eftersom en motorsåg inte är en handsåg?

Lagom skoj om du råkar stensåga kedjan eller klämma fast sågen... Lagom skoj att köra motorsåg i stekande värme omgiven av stora mängder flygfän...
/Niklas

handlar det om stormfälld skog eller andra precisionsarbeten så är det svårt med annat än motorsåg..
 
heter det handsåg för att det är en såg man använder händerna för att hålla verktyget när man sågar eller är det en såg gjord av händer.. eftersom en motorsåg inte är en handsåg?


För dom allra flesta som syftar på en handsåg, menar en såg som är utan någon typ av motor, och som drivs av människans handkraft/muskelkraft...

Sen så har vi diverse elektriska, hydrauliska, pneumatisk, mekaniska (vatten/vind kraft), etc. det är sågar som använder någon typ av motor/kraft som människan inte genererar... Så en motorsåg är en motorsåg och inte en handsåg!

Några exempel på handsågar (sågar UTAN "motor":

Ryggsåg
Japansåg
Lövsåg
Bågfil
Sticksåg
Fanersåg
Geringssåg
Kranbalksåg
Gradsåg
Bågsåg
Grensåg
Figursåg
Fogsvans
etc.

Kopplar du en motor till en av dessa, då är det ingen handsåg längre, utan en typ av "motor" såg!

Sågar
 
För dom allra flesta som syftar på en handsåg, menar en såg som är utan någon typ av motor, och som drivs av människans handkraft/muskelkraft...

Sen så har vi diverse elektriska, hydrauliska, pneumatisk, mekaniska (vatten/vind kraft), etc. det är sågar som använder någon typ av motor/kraft som människan inte genererar... Så en motorsåg är en motorsåg och inte en handsåg!

Några exempel på handsågar (sågar UTAN "motor":

Ryggsåg
Japansåg
Lövsåg
Bågfil
Sticksåg
Fanersåg
Geringssåg
Kranbalksåg
Gradsåg
Bågsåg
Grensåg
Figursåg
Fogsvans
etc.

Kopplar du en motor till en av dessa, då är det ingen handsåg längre, utan en typ av "motor" såg!

Sågar

du måste hjälpa mig lite.. en handsåg är en såg som drivas av handkraft.. en hand kan kanske driva en sax men inte en såg, handen kan bara hålla sågen inget annat, borde det då inte heta muskelsåg eller armsåg.. kanske kroppssåg.. handen har faktiskt större aktiv del i motorsågning än manuell sågning, man trycker faktiskt in knappen.. tack för din fina lista på sågar, fantastisk!
 
du måste hjälpa mig lite.. en handsåg är en såg som drivas av handkraft.. en hand kan kanske driva en sax men inte en såg, handen kan bara hålla sågen inget annat, borde det då inte heta muskelsåg eller armsåg.. kanske kroppssåg.. handen har faktiskt större aktiv del i motorsågning än manuell sågning, man trycker faktiskt in knappen.. tack för din fina lista på sågar, fantastisk!

Motorsåg = Knappsåg :p

Det heter vad det heter... fråga mig inte varför!

Ber jag en snickare räkna upp sina handsågar, av dom snickare jag känner, kommer inte motorsågen på tal, men däremot kan han/hon räkna upp den elektriska Fogsvansen, Sticksågen & Tigersågen... Men som sagt, detta är då inte en "Handsåg" i den rätta bemärkelsen.

Gå in och fråga en expedit i en byggvaruhus att du vill se vilka Handsågar dom har hemma.. Kan lova, att expedit inte tar dig till motorsågs avdelningen precis, och möjligtvis inte till de elektriska sågarna heller...

Finns en viss liten skillnad på hur Handsågar och motor/elektriska sågar är utformade rent mekaniskt, återkommer om den informationen...

En motorsåg är egentligen ingen såg, den sågar inte som en traditionell såg (som skär), utan den hugger ut flisor från timret... sug på den...

Mvh troswe
 
Senast ändrad:
En motorsåg är egentligen ingen såg, den sågar inte som en traditionell såg (som skär), utan den hugger ut flisor från timret... sug på den...

Mvh troswe

ang, handsåg / motorsåg: jag jävlas.. jag kunde inte låta bli.. tillhör den ironiska generationen och det går inte att stoppa..

ang, motorsågen som huggande verktyg: jag jobbar en del i skogen med häst och motorsåg, har även ett motorsågsdrivet sågverk, självförsörjande på byggmaterial.. (nu är jag seriös) hur menar du att en motorsåg hugger och inte skär, när jag sågar längsgående, tex. när jag kapar rotben så får jag meterlånga spånor, precis som när man skär med kniv eller stämjärn, jag skulle nog säga att en motorsåg är betydligt mer skärande än andra sågar.
 
ang, handsåg / motorsåg: jag jävlas.. jag kunde inte låta bli.. tillhör den ironiska generationen och det går inte att stoppa..

ang, motorsågen som huggande verktyg: jag jobbar en del i skogen med häst och motorsåg, har även ett motorsågsdrivet sågverk, självförsörjande på byggmaterial.. (nu är jag seriös) hur menar du att en motorsåg hugger och inte skär, när jag sågar längsgående, tex. när jag kapar rotben så får jag meterlånga spånor, precis som när man skär med kniv eller stämjärn, jag skulle nog säga att en motorsåg är betydligt mer skärande än andra sågar.

Skärtanden på kedjan skär delvis oxå, Skärtanden fungerar likt en hyvel, har jobbat mycket i skogen och vet något förhoppningsvis... den så kallade stötvinkeln på skärtanden "hugger" det var så jag menade!

När du kapar rotben, tror ryttarna är för korta!?

Mvh troswe
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklaz Var köpa Bahco Laplander (handsåg) i Stockholm Utrustning allmänt 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.