Handsåg

http://www.getout.se/item.asp?item=1549
Den finns ju såna här också!


Häftig egentillverkad såg! Det ser ganska enkelt ut att göra en. Hur bra fungerar den? Hur är stabiliteten jämfört med t ex en klassisk bågsåg med metallkonstruktion?

Den är inte lika stabil som en bågsåg i metall men om man är lite nätt på handen så går det bra. Den tar framförallt liten plats. Sågbladet går att böja och ryms inne i min 2,5-liters Trangiagryta och träpinnarna ryms varsomhelst i ryggan eller pulkan.
 
Den här varianten, inte så lätt, men det kompenseras av dess effektivitet anser jag.

Att bära på en lätt såg som inte är optimal att såga med är ju ingen höjdare...

Vet inte om den finns i lättare lika starkt material numera, ngn som vet ?

En liknande såg har jag obehagliga minnen av, mina föräldrar var FÖR barnarbete, skulle jag ut med motorbåten och fiska så fick jag såga ved för att få soppa till motorn!!!!

Å tredje sidan högg jag ved med klyvyxan för jag tyckte det var kul...

Som 12-15 åring är man inte smart, nu skulle min första fråga var "å vad får jag för det" ?

Å fjärde sidan tycker jag det fortfarande är kul att hugga ved 30 år senare, är man dum eller???
 
Biltema

På Biltema har de en mycket bra såg (fast ful!) med artikelnummer 16-424 för bara 70 kronor. Jag har en sån sedan flera år, och är hur nöjd som helst.
 
"lapplandern" använder jag men när jag fick den hette den sandvik någonting och det är minst 10 år sen. Den är ju grymt effektiv men bladet är aningen mjukt och jag har böjt toppen några gånger men då är det bara att räta ut det igen. Sen har jag vässat den och det är den jobbigaste såg jag har filat pga. tändernas utformning.

Vet jag med mig att det blir mycket sågande tar jag med mig den hemmagjorda ramsågen. Den går att vika ihop så att tänderna skyddas av handtagen och fälla ut utan att ta loss bladet. Min nuvarande såg är inte optimal även om den fungerar men jag funderar på att göra en ny... och som sagt fördelen med ramsågar i trä är att hittar man ingen ved att såga i skogen kan man alltid elda sågen! Träslagen är som följer. Handtagen i björk, mittpinnen i asp, sprintarna i syren och lilla momentpinnen i bok. (Nuvarande blad är tandspetshärdat vilket gör filning meningslöst men jag filade bort lite i mellanrummen med en motorsågsfil)

 
De här ihopfällbara sågarna med japansk tandning brukar fungera bra när man sågar ifärskt virke, sågar man däremot i torrt virke brukar "traditionell" slipning av sågen vara bättre.
 
Att bruka skränktång och låta tänderna ta ett bredare bett brukar göra sågandet lättare. Har noterat att skränkningen är minimal om ens förekommande längre på nya sågar.
 
Att bruka skränktång och låta tänderna ta ett bredare bett brukar göra sågandet lättare. Har noterat att skränkningen är minimal om ens förekommande längre på nya sågar.
Å andra sidan så gör onödigt skränkta tänder sågningen jobbigare då det blir mer trä som ska skäras loss och bilda ett bredare sågsnitt. I färskt trä bör man ha större skränkning än i torrt så det kan iofs vara därför de nya sågar du testat haft minimal skränkning. Vissa sågblad kan vara tamperade så det är tjockast vid tänderna och tunnast vid ryggen vilket gör att de behöver väldigt liten om ens någon skränkning.

Man kan såga hemskt fort med en bågsåg men det kräver speciella blad och endel träning...
http://www.youtube.com/watch?v=6RkPfYKgS2k
http://www.youtube.com/watch?v=xe9lnob8G0I
http://www.youtube.com/watch?v=qCGrrDaxLww
 
vi är alla tokiga, en del kanske lite värre än andra

Jag avsäger mig redan nu allt ansvar och vettighet i mitt svar.

Yxa tar såg vilken dag som helst.
Oavsett hur lätt resten av min packning är så måste jag ha med mig en yxa. Så är det bara. Har haft en underbar liten yxa med mig på kompletta fjällturer där tiden i fjällbjörksland kan räknas i minuter under en veckas vistelse.

Nej det finns inget vettigt i att släpa en yxa som man aldrig använder.
Har inte användning av en såg, men Yxan måste med.

Inge gnäll på mitt svar. jag tar hellre ett lättare liggunderlag/mindre mat etc. bara yxan kan följa med :)

BZ
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklaz Var köpa Bahco Laplander (handsåg) i Stockholm Utrustning allmänt 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.