Vilken yxa ska jag köpa?

hej, jag skulle behöva en liten smidig yxa när jag är ute i skog och mark, jag har tittat på 2 olika yxor:

Fiskars Handy 500 och Gerber back paxe, yxorna ser snarlika ut, fiskars kostar 319 och gerber 445.
har någon erfarenhet av yxorna, är det någon större skillnad på dom?

hjälp mig välja rätt yxa!

tack/ oskar
 

Bilagor

  • siekiery-fiskars-handy-500-p51686_d.jpg
    siekiery-fiskars-handy-500-p51686_d.jpg
    4 KB · Visningar: 4,825
  • 22-45912_BackPAXE.jpg
    22-45912_BackPAXE.jpg
    13.7 KB · Visningar: 4,590
Fiskars/Gerber

Det borde vara exakt samma sak eftersom Fiskars äger Gerber men brukar rebranda Fiskars saker i USA. Se även denna. Har för mig att till Gerbern får du ett canvasfodral och till fiskars en ful plastgrunka.

Men jag skulle mycket hellre köpa en Gränsfors vilken faktist fungerar som yxa, jag har testat Fiskars variant och jag tycker den är tämligen värdelös att hugga med...

Du hitter Gränsforsyxan tex här: lite dyrare, lite lättare och MYCKET bättre.
Gerber 22,6 cm lång 550g
Gränsfors 25 cm 430 g.

Jag tycker huggergonomin på fiskars yxor är helt värdelös, men vill ha en shvung (cirkelrörelse för er som inte känner till ordet) med vristen när jag hugger med en liten yxe, men eftesom skaftet är helt rakt blir det väldigt oergonomiskt att hugga och man får ta i med hela armen...

Eftersom Gerbers yxa inte går att hugga igenom någonting (skaftet omsluter yxan), vilkett man slutade med på stenålder/bronsålder, sedan fick yxorna ett hål i yxhuvudet där man fäste skaftet (först holkyxor och sedan skaftyxor med genomgående hål). Och från ca år 600 fram till idag är det den vanligaste varianten i Sverige.

Finns även en tråd om denna yxa här
 
Senast ändrad:
Fiskars 600 och Gränsfors vildmarksyxa tycker jag är bra vid vandringar i skogsmark. De yxor du visar har för kort skaft för att bli riktigt användbara tycker jag. För fjället brukar jag kombinera kåtan med Gränsfors minsting. Bra att både banka ner kåtans många markpinnar och till nöds använda som yxa till ved. Blir inte lika mycket huggande vid fjällvandringar som vid skogsvandringar, men bra att kunna ge rundbitar ett hugg vid eldning i kåtan. Ryker mindre och brinner bättre.

Raskesven
 
hej, jag skulle behöva en liten smidig yxa när jag är ute i skog och mark, jag har tittat på 2 olika yxor:

Fiskars Handy 500 och Gerber back paxe, yxorna ser snarlika ut, fiskars kostar 319 och gerber 445.
har någon erfarenhet av yxorna, är det någon större skillnad på dom?

hjälp mig välja rätt yxa!

tack/ oskar

ska man köpa yxa som måste det bli en svensk hultafors bästa stålet har haft mini15 år still going srtong
 
Jag har en Fiskars Handy 500 och är ganska nöjd med den men hade jag vetat vad jag vet idag hade jag dels köpt en (precis som andra skrivit) yxa med lite längre skaft, det känns som att man inte får nog med sving när yxan är så kort.

Sen hade jag satsat på en Gränsfors, fick prova en efter mitt köp och inget slår svensk kvalité. Det är nog rätt svårt att konkurrera med riktiga handsmidda yxor. Dessutom tror jag du tjänar in de extra 100-lapparna då den lär hålla betydligt längre också =).
 
Har en kort Fiskars, då yxan uppfyller de delar jag önskar när jag använder den, att klyva större vedträn, användas som hammare mm, är det stora vedkubbar som ska knäckas får man köra kil och hamramodellen. Ska man däremot dela en stock eller trädgren så kör jag med såg, 10 gånger snabbare än yxa om det är över 100 mm...
 
Profilen på yxhuvudet är viktig. Jättesmal profil ja då är den kass på att klyva, en tjock profil ja då är den kass att tälja med. Ska du klyva något med en liten yxa kan du alltid använda träkilar och en träbit att slå med, vilket du lätt snickrar till med den lilla yxan. Sen kan du klyva flera meter långa klabbar om du så vill och om trädet inte är allt för jävligt.

Fiskars och Gerbers yxskaft är säkert superstark men om den mot all förmodan går sönder då är det hopplöst att göra ett nytt skaft till den... men den risken är så väldigt liten att den är försumbar. Med det menas att den finns inte men bara lite :).
 
dom där plastyxorna är riktigt fula, riktigt jävla fula... en gränsfors är mycket snyggare, ger med "cred" i skogen..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
Toan Vilken temperatur klarar olika material vid torkning? Utrustning allmänt 3
Elvah Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu? Utrustning allmänt 28
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Mysan1 Haglöfs rygga, vilken modell? Utrustning allmänt 13
Sweref Vilken överlevnadsklocka? Utrustning allmänt 14
stenblock Vilken Lundhagsmodell är dessa pjäxor ? Utrustning allmänt 7
Stenröset Toaspade - behövs den? Om ja, vilken är bäst? Utrustning allmänt 57
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Silver Fang Vilken kompass Utrustning allmänt 29
Silver Fang Vilken pannlampa Utrustning allmänt 15
NaturBoel Vilken klätterhjälm rekommenderas? Utrustning allmänt 0
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vilken typ av känga Abisko - Nikkaluokta? Utrustning allmänt 2
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
Dobbis Vilken säck? Utrustning allmänt 12
AndersSupertramp Snösåg - vilken rekommenderar du ? Utrustning allmänt 8
skitfiske Vilken sovsäck?? Utrustning allmänt 10
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
Morgan Vilken kikare Utrustning allmänt 6
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
Fotokalle01 Vilken fällkniv? Utrustning allmänt 23
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
Molngrabb Vilken moramodell? Utrustning allmänt 5
JacobB Vilken fällkniv Utrustning allmänt 74
Mulan Vilken Kamin blir det? Utrustning allmänt 4
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
Bulgakov Vilken uteklocka med fotpod och höjdmätare? Utrustning allmänt 1
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
orjanraberg Vilken tältlykta Utrustning allmänt 17
desireman Vilken vandringskänga för max 2000:-? Utrustning allmänt 20
såg vilken pryl får vara hemma o vilken få följa med Utrustning allmänt 11
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
Kanii Vilken ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
tango Vilken slida till fällkniven S1 samt blånerad/blank? Utrustning allmänt 4
staffanp Gul rem i Norröna Synkro: till vilken nytta? Utrustning allmänt 14
plaskdaja Vilken stöttålig mobil? Utrustning allmänt 44
Martin_Be Vilken GPS? Utrustning allmänt 1
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
lallen Vilken av följande fyra minikikare skall jag välja? Utrustning allmänt 0
plaskdaja Vilken pryl har inte uppfunnits än??? Utrustning allmänt 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.