yxor, härdning, tolleranser, slipning

yxor, härdning, tolleranser, är detta ok? bild finns

hej!

tänkte bara kolla läget mer er, vad ni anser att en yxa ska ha för tollernaser, samt om någon är bevandrad i hur yxor härdas och hur det utseendemässigt ger sig till känna.


fårga 1:

som ni kan se på bilderna är det en helt annan färg 4cm upp från eggen, som sedan går över i en blåanlöpning. jag har aldrig sett detta på någon annan yxa. det första som slog mig är att man gått för fort fram vid slipningen och därmed fått för hög värme i yxan, det är en liten yxa med tunnt material i och jag tycker själva utförandet av slipningen (oregelbundheten) talar för att det gått lite väl fort? eller kan det vara så att man bara härdar främre delen, alltså att det ska vara så här? jag trodde man härdade hela yxan, varför gör man i så fall inte det?


fråga 2:

sista bilden, det blev en liten dålig bild, men om ni lutar huvudet åt höger, tittar med ett öga och följer yxan bakifrån, med blicken, i längdriktning, kan man se att den allra främsta delen viker av åt höger, jämför den delen längst fram vänster resp höger sida. är det en okej avvikelse?









 
Senast ändrad:
Yxhärdning

För mig verkar det ok att man härdar eggpartiet och inte resten av yxan. Härdning av stål ger hårdhet men också sprödhet. Eggen är tunn och för att vara hållbar måste den härdas. Jag tror alltså inte skiftningen i färg har med slipningen att göra. Man kan också kolla skillnaden med en fil. Eggen bör då vara relativt svårfilad och övriga partier mer lättfilade.
Är detta en Hultafors yxa? På Gränsfors yxor härdas eggpartiet och sedan anlöps hela yxhuvudet för att ta bort spänningar.
Man ser att den är lite sned i frampartiet. Det viktiga är att eggen är symmetrisk och ligger i mittlinjen på huvudet. Gör den inte det kan man slipa om eller reklamera.
Kolla också så att ändan på skaftet och ungefärliga mitten på eggen ligger i linje med varandra. Detta kan man kolla genom att lägga yxan på en plan yta.
Sen en annan sak: Jag tittade på Gränsfors hemsida i samband med detta och såg att de rekommenderade en trubbig eggvinkel till hårda träslag och en spetsigare till mjuka. Jag trodde det var tvärtom! Eftersom en spetsig vinkel lättare sätter sig i ett mjukt och en trubbig "studsar" mot ett hårt träslag. Sen rekommenderar de att man ska klyva furuved när den är färsk! Jag trodde furu var mer lättklyvd torr och hårda lövträ skulle klyvas färska. Finns det någon som har uppfattningar om detta?
 
Det enda jag skulle kunna tänka mig att klyva torrt är gran, allt annat färskt. Sedan skall man inte ha sådana här vassa kvistyxor för att klyva ved, men det är en helt annan sak.
 
hej!

tänkte bara kolla läget mer er, vad ni anser att en yxa ska ha för tollernaser, samt om någon är bevandrad i hur yxor härdas och hur det utseendemässigt ger sig till känna.


fårga 1:

som ni kan se på bilderna är det en helt annan färg 4cm upp från eggen, som sedan går över i en blåanlöpning. jag har aldrig sett detta på någon annan yxa. det första som slog mig är att man gått för fort fram vid slipningen och därmed fått för hög värme i yxan, det är en liten yxa med tunnt material i och jag tycker själva utförandet av slipningen (oregelbundheten) talar för att det gått lite väl fort? eller kan det vara så att man bara härdar främre delen, alltså att det ska vara så här? jag trodde man härdade hela yxan, varför gör man i så fall inte det?


fråga 2:

sista bilden, det blev en liten dålig bild, men om ni lutar huvudet åt höger, tittar med ett öga och följer yxan bakifrån, med blicken, i längdriktning, kan man se att den allra främsta delen viker av åt höger, jämför den delen längst fram vänster resp höger sida. är det en okej avvikelse?










Färgningen är efter härdningen dom har inte slipat nåt efter härdningen bara. Hultsbruk härdar så lågnt upp på yxan iaf det vet jag. Sen anlöper dom dubbelt mot härdningen så härdar man 30mm upp så anlöper dom 60 mm. Bakdelen är helt ohärdad.Det är inte efter slipning det törs jag nästan lova. Att dom inte härdar hela yxan beror på att ögat blir för skört det är den svagaste punkten.

Som sagt är det för mycket det viker av så är det inte bra. Antagligen så är det för mycket spänningar i yxan när dom har härdat + att det inte är mycket gods.

Seved
 
tack för mycket bra och klarläggande info! uppskattat!

då behöver man i alla fall inte oroa sig för det där med härdningen, då.

den kommer från wetterlings

jag har sedan tidigare en yxa från gränsfors, två från fiskars, en klyvyxa från biltema och en "camping yxa från hultafors. jag är nöjd med alla men speciellt dom tre sista kan jag rekomendera. den jag är mest nöjd med är faktiskt biltema yxan, den har varit med i fyra år nu och klyvt några kubikmeter ved. tyvärr har den utgått men för 249:- var den ett fynd.

fiskarsyxorna är kanon i och med det "stabila" skaftet. jag kommer inte ihåg vad jag gav för hultafors men helt klart var den billigare än värstingarna. och känns minst lika gedigen.

den här var tänkt som en liten minsting, för ryggsäcken och precisionsarbeten, men till priset var det en riktig besvikelse, jag fick den i julklapp hade jag köpt den själv hade jag nog synat den lite mer. det kan ju vara ett tips till andra.

iofs kan man ju lätt slipa den själv, men jag tycker det ser sekunda ut redan när man tittar på hur hafsigt den är slipad, från fabrik. men mest irriterande är att den drar i väg snett.

naturverk: du får gärna förklara lite mer hur du menade att man skulle "besikta" yxan, jag var inte riktigt med på hur du menade?

undrar vad det beror på? det ser ut ungefär som något som legat i solen, över en kant och av värmen "vikt" ner sig? hettas den upp så mycket vid härdningen att den, genom materialets egen tygd, liggande, helt eneklt "böjt sig"?
 
Senast ändrad:
"Det viktiga är att eggen är symmetrisk och ligger i mittlinjen på huvudet."

om jag tittar bakifrån, mot nacken, och följer ovansidan fram mot eggen så drar den i väg åt höger.
den är liksom "böjd" eller svänger av mot höger. om det är så du menar att man ska titta?


"Kolla också så att ändan på skaftet och ungefärliga mitten på eggen ligger i linje med varandra. Detta kan man kolla genom att lägga yxan på en plan yta."

det var det här jag inte förstog riktigt.




det som är problemet, i praktiken, är att om man tex ska hugga ner ett träd, så måste du på höger sida träffa trädet med yxan i betydligt störr vinkel och på vänster sidan kan du nästan låta yxan falla paralellet med trädet, dvs näst intill igen "hugg vinkel", om jag överdriver lite. det känns ungefär lika bra som att försöka spela traditionell bandy med en "hookad" innebandyklubba...
 
Jo att det slår sej beror att man under smidet har värmnt upp den några gånger och slagit hålet och smidit formen, sen får yxan svalna i en pall eller nåt och svalnar olika fort i olika delar i yxan och bygger upp spänningar. Så värmer man upp bladdelen och kyler av den har man då en massa spänningar kvar i yxan så kröker den sej åt nåt håll. Det är nog lika bra att du pratar med dom som ni köpte den av så får ni säkert en ny.

Seved
 
Hade en yxa där eggen inte var i linje med skaftet utan var lite vridet. Inte alls speciellt mycket men otroligt störande... Mitt tips, är den krökt se om du kan byta den...
 
Hade en yxa där eggen inte var i linje med skaftet utan var lite vridet. Inte alls speciellt mycket men otroligt störande... Mitt tips, är den krökt se om du kan byta den...

Jag fick den i julklapp så jag tog kontakt med tillverkaren direkt, svaret blev nån utläggning om deras smeder som jobbat i 50år och ett lycka till, ungefär. Det var faktiskt delvis därför jag ville fråga er till råds. Jag hade säkert kunnat fortsätta tjafsa och nåt framgång, men köper man dyra prylar tycker jag det ska vara raka rör direkt, när något är fel.

Jag håller med dig angående irritationen. Jag vill inte låta dryg eller märkvärdig men jag mår näst intill psykiskt dåligt av bling-bling krafs, typ "micki" yxor mm. för 39:- på Ö&B, men en sak som stör mig om möjligt ännu mer, det är när kvalitéts grejer har defekter. Det finns nästan inget mer irriterande. Jag satt och drack whisky och gnällde över den där yxan halva kvällen igår, med svärfar, jag skickade den med honom hem i morse, innan man får hjärtfel.. :)

så nu är det problemet ur världen.

får väl försöka hitta på nå´t annat.
nån som har nåt mer tips?
jag skulle vilja ha en liten minsting, som man kan ha till lite mindre arbeten och i ryggan vid behov.

förresten, hultafors, som jag tycker känns som mycket yxa för pengarna, är den tillverkad på annat sätt? jag har detaljgranskat den nu och den är exakt och symetrisk på alla håll.

om jag får ta mig friheten och sno ett trevligt uttryck jag snabbade upp från ceved i nån tråd häromda´n så är den lilla fiskars yxan en trevlig "gåbort" -yxa. den kan jag verkligen rekomendera, jag har en till som är utformad mer för klyvning. den har använts flitigt i alla tänkbara miljöer & temperaturer utan att visa en tendens till att glappa i infästningen.

den stora på bilden kommer från gränsfors.

som sagt gärna tips på en liten, minsting.





 
Tråkigt att höra om yxan. Men den var nog rätt tråkig att jobba med, om han var på det viset. Vad synd att jag inte kommit längre med mina små yxor. Jag håller på att ta fram en yxa för ryggsäcken. Jag tänkte göra en med sticktånge först, men det får nog bli en fulltånge yxa tror jag.

Jag kan rekomendera hultsbruks yxor. Kompisen jobbar där så jag har kollat på dom, dom verkar riktigt trevliga.

BTW whisky är inte dumnt:), jag är singlemalt freak.

Seved
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...