Vilket verktyg?

Eftersom jag är så förbaskat nyfiken på detta redskap bollade jag frågan vidare till Skogshistoriska sällskapet och den hamnade så småningom hos professor Erik Valinger på Institutionen för skogens ekologi och skötsel vid SLU och han skriver såhär i sitt svar:

Hej,

Efter konsultation inom institutionen har vi kommit fram till att det är en stamkvistningskniv från början av förra seklet (ca 1920-30-talet). Verktyget är konstruerat av en lie som modifierats (slipats ned) för att kunna kvista med. De timmerhakar som användes vid flottningen, som flera inlägg handlat om, hade inte denna typ av egg.

Mvh

Erik


Fast... vete 17 om de har rätt. Jag har aldrig sett en lie med den typen av infästning i orvet. Att kunna justera vinkeln mellan lien och orvet är ju viktigt, men med den infästningen verkar det omöjligt.
He, tack för det. Att en stamkvistningskniv använts i området är jag övertygad om. Rejäla storgranar som var pelarlika långt upp. Men jag vet inte heller 17 om detta verktyg kan ha använts till det. Verkar jobbigt att beskära sega grangrenar med det verktyget. Men kanske. Och intressant att professorn och institutionen kommit fram till den slutsatsen.

Raskesven
 
Håller på att

förbereda ett föredrag där jag skall visa diabilder från skridskoåkning i Nederländerna 1985 1986 och 1987.

Hittade då ett par bilder tagna 1987 som visar vasskörd på sjöar vid Meppel. Där ses ett verktyg som är snarlikt det här men lite annan form.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.