Arcteryx Made in Canada (no more)

Däremot kan man inte "konkurrera marginalmässigt", men det faller väl under corporate greed...
Helt riktigt, marginal var det ja. Det finns en utspridd uppfattning om att företag i utebranschen skulle vara mer "justa" och mindre intresserade av marginaler än andra. Så klart inte, ett företag som inte tjänar pengar verkar korkat. Att kalla det greed är enligt min mening lite att ta i.

Sen kan man alltid fundera på om dyrt = bra men det är en annan diskussion. Jag tror att en jacka som kostar 5kkr är (blir) bra därför att den kostar 5kkr (vem erkänner nåt annat).

En annan sida av detta är om behovet styr när man köper en jacka eller annan utrustningsdetalj. Reklam, försäljare, nätforum och andra källor gör att man kanske köper betydligt värre saker än vad man behöver just för att köpa dyrt.

//PW
 
ett företag som inte tjänar pengar verkar korkat. Att kalla det greed är enligt min mening lite att ta i.

Man får inte heller glömma att de absolut flesta företag i friluftsbranschen är småföretag - hela branschen i Sverige omsätter väl ungefär lika mycket som en enda bilåterförsäljare. Självklart gör de vad de kan för att bli mindre känsliga.
 
Angående Marmots sovsäckar

Hej på er.

Vill bara, i egenskap av svensk Marmot-representant, förtydliga hur Marmot tillverkar sina sovsäckar:

Marmots 600 Fill-säckar tillverkas och fylls i Kina, med en blandning av kinesiskt och europeiskt dun.

Till Marmots 800- och 850 Fill-säckar sys skalen upp i Kina. De fylls sedan i Santa Rosa (på Marmots huvudkontor) med dun från Tjeckien och Ungern. Vet inte vad snacket om Canada kommer ifrån, ej heller var ryktet om att fabriksarbetare i Kina skulle sno dun härstammar ifrån.

Marmot tittar just nu på en lösning där vi slipper skicka runt dun och skal och i stället fyller alla "Europa-sålda" skal på plats i Europa för att minska miljöpåverkan av frakter.

Hoppas detta passerar som konsumentinformation och inte som reklam. Vill bara döda "skrönor" innan de blir en sanning. Vet inte var försäljaren i butiken fått storyn ifrån, men det är i alla fall inte ifrån oss.

Mvh Thomas Breding
Granitbiten

----------------------------
"Var ute efter en ny sovsäck som skulle klara ner mot -10 som extrem (fjällen under sommaren).
Marmot var ett klart alternativ då jag tidigare har bra erfarenheter av deras prylar. Men när försäljaren säger att säckarna visserligen sys i Kina men stoppas i Canada. Detta för att de ska få rätt dunkvalite och rätt vikt av dun, för som hon säger, i Kina stjäl arbetarna runt 100 g per säck annars eller stoppar i lägre kvalite än det ska vara och säljer resten...

Då tänkte jag vad f*n hon snackar om, är det bara försäljning eller skitsnack?
Vad säger att dte inte är rena kina säckar med hundhår och tänder i som hon kränger? Bara för att öka affärens marginaler... Detta gjorde att det inte blev någon ny säck. Men min "antika" haglöfs outback zero i syntet klarade denna semester i regn och väta med bravur (liksom de senaste 6-7 åren varit den mellan gotland och treriksröset...)"
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.